Beste,
Wat zou ik als verjaardag geschenk kunnen geven aan een één jarige jongen uit een middenklasse gezin.
Of is dit geen gewoonte in India.
Groetjes
Marc
Marc,
Bij schenken is de schenker de belangrijkste.
Die maakt zich zorgen of de ontvanger zijn schenking wel of niet zal accepteren.
Zelf geef ik altijd iets weg wat ik zelf leuk vind.
Ik geef iets uit mijn hart.
Daarbij maak ik altijd de opmerking: als je het niet leuk vindt, geef maar terug.
Tot nu toe heb ik nog nooit iets teruggekregen.
Rob
ps
Ik had een keer Deventerkoek (mijn geboortestad) meegenomen voor een familie in Delhi.
Die hadden een Kashmir houseboat herderpup op hun balkon.
Die kreeg alleen maar rijst en hardgekookte eieren te eten.
Mag die ook Deventerkoek hebben?, vroegen ze mij.
Rs 1100. Daar moet mijn vriendin in Jaisalmer 7 dagen voor werken… Reken dat eens om naar wat voor cadeau dat hier zou zijn.
Ik nam een muziekdoosje mee van hier voor zo'n kindje. Vonden ze allemaal schitterend na wat voordoen. Werd vervolgens door ma achter slot en grendel gezet ipv te gebruiken. Doe dus maar gewoon wat kleine pluche beesten of zo. ;-) En als er meer kinderen zijn, neem dan ook iets voor die mee, om jaloezie te voorkomen.
Ja, dat herken ik! Ook ik heb speelgoed meegenomen, waaronder knuffels. Belanden allemaal op de bovenste schap van de kast…alleen om na te kijken. Nu, 3 jaar later, wordt het wel intensief gebruikt.
Wat ik tegenwoordig doe is met de kinderen naar een speelgoedwinkel gaan. Vinden ze geweldig! De oudste is nu 4 jaar, dus voor Marc nog even wachten.
Ineke
Ineke,
Ja, doet mij denken aan die badmintonracket die ik ooit meegesleept heb naar India.
Met zo'n pluim.
De enige keer dat ik daar mee gespeeld heb was in Orchha, in de tuin van een goedkoop resort.
Bij terugkomst in Delhi heb ik dat geschonken aan het dochtertje des huizes, waar ik altijd logeerde.
Ik probeerde even aan roldoorbreking te doen.
Toen haar 4 broertjes dat ontdekten brak de hel los in huize Dar.
Haar vader gaf mij te verstaan dat ik alleen maar cadeautjes voor de kinderen in 5-voud mee mocht brengen…
De racket werd hoog weggestopt in een kast.
Rob
Zo heb ik een keer een hele mooie pop meegenomen voor Khusi (dochter van onze vrienden). Ik vond 'm prachtig (en dat zegt wat, want ik heb niet zoveel met poppen). Bleek helemaal fout, want de pop was donker. Leerpunt voor mij; de meeste Indiërs hebben liever blonde poppen.
Dat werd mij pas duidelijk toen ik vele later een keer een (veel minder mooie) blonde pop voor haar nichtje meenam en de poppen subtiel verwisseld werden.
Ineke
Ineke,
Poppen op huidskleur uitzoeken is volgens mij typisch Nederlands.
Of is dat Amerikaanse invloed van de Cosby Show?
Zelf speelde ik als jongetje graag met poppen.
Voor mijn elfde verjaardag nam mijn vader mij mee naar de winkel om een cadeautje uit te zoeken.
Het liefst wilde ik een Barby, maar dat durfde ik niet te zeggen.
Mijn nichtje had een Skipper met lang blond haar, vond ik ook leuk.
Uiteindelijk koos ik voor Ricky, een jongetjes pop.
Mijn zus had al een Barby
Toen in de jaren 70/80 de Bhagwan periode uitbrak in Nederland heb ik voor beide oranje jurkjes gebreid.
Ricky heeft die oranje jurk nog steeds aan.
Rob
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?