Kathakali dansvoorstelling

• Wanda

Ik ga in januari een paar dagen naar Cochin en zou daar graag een Kathakali dansvoorstelling willen bijwonen.

Ik was benieuwd wie dit al eens heeft gedaan en wat zijn/haar ervaringen zijn.

Verder wil ik graag weten of deze voorstellingen drukbezocht zijn en ik van te voren een reservering moet maken of dat dit ter plekke nog kan.

Ik ben er maar twee dagen en zou het jammer vinden om een voorstelling niet te kunnen bijwonen.

Graag hoor ik van jullie.

• Sundri

Het is al lange tijd geleden dat ik in Cochin was, dat was ook in januari, maar welk jaar, dat weet ik niet meer. Toen kon je dagelijks een voorstelling in het kleine Kathakali theater bijwonen in Fort Cochin, vlakbij de Chinese visnetten. Het is zeker de moeite waard om dit bij te wonen. Ik vond het prachtig. Je mag er al bij zijn op het moment dat de dansers zich gaan smincken en dan wordt heel stemmige muziek ten gehore gebracht. Je wordt door middel van borden aan de zijkanten verzocht om stil te zijn of alleen gedempt te praten. Tot mijn verdriet was er toen een groep Nederlanders, die zich daar niets van aantrok. De theatermedewerkers zeiden daar niets van. Ik schaamde me nogal voor het gedrag van m'n landgenoten en wilde op dat moment even geen Nederlander zijn. Daarom verzocht ik ze in het Engels om toch alsjeblieft stil te zijn met verwijzing naar de borden.

• Rob

Sundri,

Ik heb zo'n dansvoorstelling zelf ook meegemaakt. zoals je het beschrijft.

Dodelijk saai en langdurig vond ik het zelf allemaal.

Het kost mij dan vrij veel moeite om toch “respect” op te brengen, lukt mij meestal wel.

Regelmatig vraag ik mij in India af wat “respect” dan eigenlijk betekent.

Vanuit mijn ervaring met de Indiers zie ik zelden “respect” voor de Westerse gewoonten en cultuur.

Rob

http://www.youtube.com/watch?v=6FOUqQt3Kg0&feature=fvst

• Cécile

Hallo Wanda,

Ik heb ook zo'n voorstelling gezien in Cochin en vond het erg leuk om eens mee te maken! Weet niet precies meer waar maar was ook in een kleine gelegenheid ergens aan het water. Niet massaal maar en dat vond ik juist wel zo fijn. Je hoeft echt niet van te voren reserveren.

Groetjes en veel plezier

• Nestor-F

Mijn vrouw en ik zijn er twee maal geweest. Niet van te voren hoeven reserveren. Mijn vrouw vond het prachtig, ik beduidend minder, maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend. Ga er naar toe en wel zo vroeg dat je de “artiesten” geschminkt ziet worden en de introductie en verklaring van de gebaren en bewegingen hoort uitleggen. Heb er erg mooie foto's kunnen maken. Goede camera en kennis van deze is wel van belang, ruimte is natuurlijk donker.

• VideJo

Nestor-F Schreef:

——————————————————-

> Goede camera en kennis van deze is wel van belang,

> ruimte is natuurlijk donker.

Gelukkig heb ik een videocamera met 3 chips, die zelfs in het bijna donker goede beelden schiet. Leuk, want ik zal daar in de herfst ook eens kijken.

• Rob

Jo,

Leuk hoor, die foto van jullie woonkamer.

Maar waar moet ik nu verder opklikken voor dat dansfilmpje?

Rob

• VideJo

Dat staat nog niet op de Homepage, want ik moet daar nog naar toe . . . zoals ik in mijn vorige bericht al zei.

Die link is gewoon mijn “Handtekening”. (zie hier ook weer onder :-))

Maar er staan wel een aantal eerdere reizen naar India op hoor, foto's, reisverhalen, video's.

• Rob

Jo,

Sorry, niet goed gelezen.

Met spanning wacht ik je filmpje af.

Rob

• VideJo

Nou Rob, de buit is binnen!

Op 6 november een voorstelling met schinken gefilmd. Totaal ruim een uur video. Zal proberen er iets van te maken.