ik ben erg slecht in rekenen en procenten. ik heb op het prikbord gelezen dat je meestal 2/3 onder de prijs moet gaan zitten die de verkoper noemt voor z'n spullen. nou voelen jullie het al aankomen; ik weet niet eens wat 2/3 deel is!::o schaam me erg maar rekenen is nou niet mijn sterkste punt en ik heb echt hulp nodig van een tabelletje.
voorbeeldje; ik wil een sjaal kopen en de verkoper vraagt er 50 euro voor (wat veel te duur is), hoeveel kan ik er vanaf trekken dan? en is er ook een richtlijn die ik kan aanhouden voor kleding, oorbellen, sandalen, potjes met gekleurde poeders (rangoli's)? kan iemand mij de belangrijkste spulletjes opnoemen die men zoal in India koopt (die toeristen kopen) en daar de werkelijke prijs bijzetten en daarnaast wat hoogstwaarschijnlijk gevraagd wordt? ik begrijp dat het verschillend is maar je moet ergens beginnen.
en hoe zit dat met een convertion-tabel voor ricksjaw drivers? hierover heb ik veel slechte verhalen gehoord. omdat ik de rickshaws niet kan vermijden en lopen geen optie is in de meeste gevallen ben ik benieuwd hoeveel redelijk is te geven per kilometer. ik ben geen muggenzifter en gun de verkopers een eerlijke prijs maar ik ga niet het tienvoudige betalen omdat ik meer geld zou hebben dan een indier (want dat is niet zo, ik ben maar een gewoon werkend mens met een normale baan en dus niet rijk zoals ze daar schijnen te denken)