ik ben een kluns in rekenen

• geesje

ik ben erg slecht in rekenen en procenten. ik heb op het prikbord gelezen dat je meestal 2/3 onder de prijs moet gaan zitten die de verkoper noemt voor z'n spullen. nou voelen jullie het al aankomen; ik weet niet eens wat 2/3 deel is!::o schaam me erg maar rekenen is nou niet mijn sterkste punt en ik heb echt hulp nodig van een tabelletje.

voorbeeldje; ik wil een sjaal kopen en de verkoper vraagt er 50 euro voor (wat veel te duur is), hoeveel kan ik er vanaf trekken dan? en is er ook een richtlijn die ik kan aanhouden voor kleding, oorbellen, sandalen, potjes met gekleurde poeders (rangoli's)? kan iemand mij de belangrijkste spulletjes opnoemen die men zoal in India koopt (die toeristen kopen) en daar de werkelijke prijs bijzetten en daarnaast wat hoogstwaarschijnlijk gevraagd wordt? ik begrijp dat het verschillend is maar je moet ergens beginnen.

en hoe zit dat met een convertion-tabel voor ricksjaw drivers? hierover heb ik veel slechte verhalen gehoord. omdat ik de rickshaws niet kan vermijden en lopen geen optie is in de meeste gevallen ben ik benieuwd hoeveel redelijk is te geven per kilometer. ik ben geen muggenzifter en gun de verkopers een eerlijke prijs maar ik ga niet het tienvoudige betalen omdat ik meer geld zou hebben dan een indier (want dat is niet zo, ik ben maar een gewoon werkend mens met een normale baan en dus niet rijk zoals ze daar schijnen te denken)

• Shirley

Je bent de enige niet hoor :(

Begin gewoon met de helft van het bedrag wat gevraagd wordt te noemen en houd erbij in je achterhoofd dat het al spotgoedkoop is.

• geesje

dank je wel:)

eeeeeh, het gaat natuurlijk ook om het simpele feit dat ik de prijzen niet onnodig wil opdrijven voor andere toeristen. gelezen als je niet afdingt of veel te veel betaalt je het dan steeds moeilijker maakt voor jezelf en anderen. en natuurlijk het stukje respect dat de verkopers verliezen voor de toeristen als je niet onderhandelt.

oja en dan is er nog iets wat ik niet okee vind; ik vind het discriminatie dat westerlingen meer moeten betalen dan de indiers. rascistisch zelfs omdat je blank bent en dus rijk zou zijn. vooroordeel!

het gaat me niet direct om de centen maar om de eerlijke benadering.

in nederland wordt ook niet plotseling alles goedkoper omdat je zwart of buitenlands bent (en dus arm zou zijn). snappen jullie?

• erik

Geldt niet alleen voor westerlingen hoor. Als Indiers uit andere delen van India een rikjsa nemen in bv Delhi probeert de riksja rijder ook meer te vragen. Althans, dat vertelde een Indier mij een keertje.

• VideJo

geesje Schreef:

——————————————————-

> oja en dan is er nog iets wat ik niet okee vind;

> ik vind het discriminatie dat westerlingen meer

> moeten betalen dan de indiers. rascistisch zelfs

> omdat je blank bent en dus rijk zou zijn.

> vooroordeel!

Dan zal je nog een paar keer voor verrassingen komen te staan! Op veel sites staan prijzen voor mensen uit India en prijzen voor mensen die niet in India wonen. En dan praat ik nog maar niet over de exorbitante prijzen die je moet betalen om een videocamera mee naar binnen te nemen. Vaak een veelvoud van de entreeprijs.

• Rob

“” eeeeeh, het gaat natuurlijk ook om het simpele feit dat ik de prijzen niet onnodig wil opdrijven voor andere toeristen. gelezen als je niet afdingt of veel te veel betaalt"

Geesje,

Lijdt je nu niet een beetje aan zelfoverschatting?

De koers euro/roepie daalt/stijgt alweer, maar dat komt echt niet door dit prikbord hoor.

Wisselkoersen

Rob

• dr. Khan

geesje Schreef:

——————————————————-

>

> een richtlijn die ik kan aanhouden voor kleding,

Verschilt enorm per kwaliteit. Is dus weinig richtlijn voor te geven, maar goed een idee: kunstzijde saree: Rs200 - 500.

> sandalen

Rs150-300 (en dan gaat het om wat betere kwaliteit dames schoenen, kan gemakkelijk veel goedkoper of duurder zijn, dit is iets wat ik mij herinner van een paar jaar geleden)

> potjes met gekleurde poeders (rangoli's)?

Eigenlijk geen idee, zal wel vallen onder de dagelijkse zaken met een verwaarloosbare lage prijs.

> en hoe zit dat met een convertion-tabel voor

> ricksjaw drivers?

Dat soort dingen worden alleen gebruikt bij meters die niet meer aangepast worden aan de prijsstijgingen. Ik ken dit zelf alleen van Mumbai waar men met verschrikkelijk oude meters rondrijdt.

hierover heb ik veel slechte

> verhalen gehoord. omdat ik de rickshaws niet kan

> vermijden

Ik neem in Chennai in de regel een taxi die je voor een hele of halve dag huurt. In discussies met die autoriksja bestuurders heb ik daar geen zin meer. Zijn trouwens tamelijk berucht daar, juist ook onder Indiers. In Mysore en Bangalore echter nooit problemen gehad. In Bangalore wordt in elk geval door de politie gecontroleerd op het gebruik van de meter. Kilometer prijs, Delhi schijnt officieel met 10 Rs voor de eerste kilometer te werken, daarna Rs 4,50 per kilometer meer . http://delhigovt.nic.in/autofares/Transport.asp heeft een eigen site om dit uit te rekenen. Dit allemaal via http://www.indiamike.com/india/delhi-f19/cost-for-auto-rickshaw-in-dehli-t76719/ gevonden.

> niet het tienvoudige betalen omdat ik meer geld

> zou hebben dan een indier (want dat is niet zo, ik

> ben maar een gewoon werkend mens met een normale

> baan en dus niet rijk zoals ze daar schijnen te

> denken)

In verhouding met een arbeider of een simpele ambtenaar beschik je echt over veel meer geld. In verhouding met een rijke Indiër ben je een sloeber. B) Een prijs die 10x zo hoog zou gaan worden, daar geloof ik niet in. Je merk snel genoeg of iets belachelijk gaat worden. Ik ben echter zelden in gebieden geweest waar westerse toeristen komen, dus ik kan het mis hebben. Let trouwens wel op als je de eerste keer gebruik maakt van een publieke telefoon, mensen zonder ervaring probeert men soms het aantal tikken in Rs te laten betalen. Let dus op de prijs die het schermpje aangeeft.

• geesje

Dat zal zeker gebeuren, maar ik wist het al…wat vind je trouwens zelf van VideJo dat er een lijst met 2 soorten tarieven staan; eentje voor de blanke en eentje voor de ‘arme sloebers’? dit riekt wel erg naar vooroordelen hebben over je huidskleur, afkomst en zij weten niks van je dus hoe kunnen zij nou beoordelen of jij rijk bent? eigenlijk discriminatie dus. Khan, ook al kun je het gemakkelijk opbrengen het gaat ook om het principe dat de èèn voorgetrokken wordt. niet netjes!(td)

stel je eens voor dat we in nederland zulke dingen zouden doen; een prijzenlijst voor ingezeten bewust laag houden en alles wat uit het buitenland afkomstig is 3x zoveel laten betalen. of nog erger, donkere mensen meer/minder laten betalen! wedden dat er direct een motie bij de tweede kamer zou worden ingediend wegens discriminatie?

ik ben blij dat we in nederland niet zo te werk gaan, zou je reinste rascisme zijn.

en er zijn toch altijd mensen die meer verdienen dan jezelf en die ga je toch ook niet plotseling veel meer laten betalen of de man met de smallere beurs minder? verschil zal er altijd zijn!

ik die indiase prijslijsten een kromme beweging en ik vind het ook niet goed, alle tegenwerpingen ten spijt:(

excuses voor mijn mening maar zo den ik er diep in mijn hart wel over. wie deelt mijn mening? ik kan toch echt niet de enige zijn die dit denkt?

• geesje

eeeh rob, ik snap niet wat je bedoelt. mijn reactie was toch heel duidelijk?

heeft het nog meer uitleg nodig, iets dat voor de hand ligt?

• Rampersad S.V

Beste Geesje,

Je bent niet de enige die er zo over denkt.

Ik ben het namelijk met je eens.

India is goedkoop (in onze ogen) omdat de lonen van de Indiers ook een stuk lager liggen.

De Indiers klagen en zetten mensen af omdat zij denken dat ze minder verdienen dan een westerling.

Dat klopt als zij zichzelf vergelijken met ons. Echter zij ‘vergeten’ dat het leven in het Wilde Westen ook tig keer zo duur is.

Dat het aan de basis niet veel anders is dan het Indiase loon dat in verhouding staat met de spullen die te koop worden aangeboden vergeten ze ook.

Maar als je goed de boel op een rijtje zet dan zie je dat alles in verhouding staat.

Het enige voordeel dat een westerling heeft is dat hij meer te besteden heeft op een vakantie naar Azie dan de gemiddelde Indier die naar Europa gaat.

Maar waar maakt hij zich druk om? Vakantie is maar 3 weken per jaar dus een westerling heeft er maar kort plezier van.

En de rest van het jaar is hij (veel te) hard aan het werk om van die 3 weken ‘voordeel’ te genieten!

Indiers zouden zich bewust moeten zijn van het emotionele prijskaartje dat hangt aan het leven in Europa.

Want het is waar dat men hier gestresst is en geen tijd meer heeft voor sociaal contact. Zou een Indier dat willen ruilen?

Ik onderstreep je relaas dat Indiers dubbele maatstaven handhaven m.b.t prijslijsten e.d

Het is discriminatieX(

Vriendelijke groeten

Rampersad