prakhar Schreef:
——————————————————-
> Hoi theo, ik heb aandachtig je stukje gelezen.
Ik ga nu jouw reactie aandachtig lezen.
>ik
> ben het met veel dingen eens en ik ben soms kort
> door de bocht. dat komt doordat ik te weinig hoor
> van mensen die kritisch staan t.o.v hulpverlenen
> en egoisme.
> ik ben het bijna op alle punten nù met je eens,
> op 2 na; dat verslavingsgevoel als je hulp geeft
> is gevaarlijk. als je ermee stopt, wat dan?
Hier heb je zeker een punt. Met opzet heb ik op een gegeven moment verslaving ‘verslaving’ genoemd.
Bij mij gaat het helpen van de extreem armen best wel extreem ver, waardoor ik inderdaad moet uitkijken niet echt verslaafd te raken.
Doch als ik het uit Liefde blijf doen met al mijn talenten om niet slachtoffer te worden van uitbuiting waar ik help, dan is het probleem van verslaving niet van toepassing. Omdat het bij liefdevolle dingen je zoveel kan blijven geven als je wilt, hoeveel je ook verspilt daarvan, het blijft immer groeien. Zo is 't met alle Liefdevolle dingen.
Ook andere mensen aanzetten dit te doen, is één van mijn doelen, daar wordt de wereld steeds meer leefbaar door en 't kan zelfs oorlog tot staan brengen.
Daarom ben ik van plan deze ‘verslaving’ te blijven voortzetten tot einde van mijn aardse bestaan.
Hoe daar invulling aan te geven?
Dat kan zo ik het nu doe, zie resulatenlijstje op m'n toegevoegde nieuwsbrief, doch ik zou het ook weer anders aan kunnen pakken.
> zodra
> je niet meer zonder kan en dit nare gevolgen geeft
> voor jezelf is het tijd om er anders mee om te
> gaan. en anderen kunnen er misbruik van maken!
Daar zeg je wat, door misbruik maken van mij, ben ik 20 jaar geleden door schade en schande wijs geworden.
Ik weet nu heel goed hoe te werk te gaan zonder dat soort problemen.
> verslavingen leiden meestal tot vernieling bij
> jezelf, ook al leidt het tot positieve dingen voor
> een ander;)
Dóch met deze ‘verslaving’ kan ik als ik het met al mijn talenten doe en vanuit een liefdevolle insteling, zo die n dat ‘t blijft groeien, hoeveel je er zo op ’t oog er maar van verspilt.
> en geld in een bodemloze hulpput storten….ik heb
> het daar niet over gehad voor zover ik weet!
Klopt, het was ik die daarover begon om het verschil tussen 2 soorten hulp aan te geven, de één waar ik blij mee ben en de ander waar ik cynisch over ben, die bodemloze put dus, of 't trickle down effect op die cartoon.
> ik
> ben helemaal niet voor zulke hulp om duidelijk te
> zijn. ik vind geld geven juist heel bedenkelijk en
> hulp geven ook best wel.
Dan zijn we het daarover zeker eens.
>voor je het weet gaat het
> fout of bereik je er iets mee wat je juist niet
> voor ogen hebt;)
Maar al te vaak bij ontwikkelingshulp inderdaad het tegenovergestelde resultaat te hebben.
> maar zònder hulp is iedereen op
> zichzelf aangewezen en krijgen we een VVD
> mentaliteit (waar ik niet blij mee ben). als het
> zo zwart/wit ligt wat kies je dan het liefst…?
Effectieve, efficiënte, duurzame en transparante hulp, die werkt; en niet de grootschalige hulp waar 90% verdwijnt in de zakken van die niet voor bedoeld is.
> van daaruit heb ik geredeneerd.
Heel juist.
> en er is nog zoiets als fatsoen; je helpt je
> medemens niet omdat je er nou direct zo achter
> staat maar omdat het een morele plicht is. dat
> klinkt wel alsof je het alleen doet omdat je onder
> druk staat van een groep en het eigenlijk niet
> wil, maar fatsoen naar anderen toe is ook een
> groot goed;
Wat een ander of een groep vind, interesseert me niet zozeer, wel of ik het zelf nodig vind.
Via het bestuderen van verschillende wetenschappen: filosofie, psychologie, antropologie, sociologie, theologie en de wereld ingaan, heb ik gezien en geleerd hoe ik dat 't beste kon doen, zoals ik dat dacht. Veel religies hebben me inzicht gegeven in foute institutionle richtingen en ook hoe het wel zou kunnen.
> de groep of belangrijker; je medemens
> die minder af is. ik lijdt daar zelf niet onder
> trouwens, ik vind het prima.
Iemand die er bewust voor kiest arm te zijn, het zij zo, doch iemand die vol talenten zit, maar geen mogelijkheid geboden krijgt om zijn omgeving vooruit te helpen. Daar spring ik dan in de bres.
> ik bedoel uiteraard wel dat je achter een goede
> groep met goede fatsoensnormen moet staan en niet
> achter zoiets als extreem-rechts hè omdat je een
> groepsgevoel wilt creeeren.
Groepsgevoel heb ik best veel moeite mee, zeker in de politiek.
Ik voel me daarintegen heel prima met de groep mensen die in hetzelfde dorp wonen als waar ik ben/woon, of bepaalde groepen die universele waarden hoog hebben staan, bv Soefi's, of Kumari's, Zen beoefenaars, niet zweverig doch goed doordacht en bewust zijn van wat er on je heen en in de wereld gebeurt.
> Beter is (tuurlijk!) om iets te doen omdat je het
> ècht zelf wilt. Maar is helemaal alleen
> functioneren en jezelf buiten de groep zetten niet
> een daad van egoisme?
Je kunt zoveel goed doen als je wilt zonder je bij een groep aan te sluiten, geen probleem. En je kunt zo evengoed een perfecte altruïst zijn.
> ik ken veel mensen die bang
> zijn voor groepen en dan niet omdat ze slechte
> dingen doen maar omdat ze rekening moeten houden
> met een ander….nogal egoistisch.
Het hangt ervanaf, zolang die groep niet exclusief gaat denken en doen, lijkt 't me geen probleem.
Doch in de politiek is dat bv altijd exclusief voor hen.
Inclusieve groeperingen, die open staan voor alle religieuze stromingen die open staan voor een nieuwe kijk op actuele zaken, bijvoorbeeld, daar heb ik het meer op.
> alleen omdat ze rekening moeten houden met wil
> niemand meer iets…..beetje triest vind ik dat.
Ja, mee eens.
> Steeds vanuit jezelf redeneren is ook ego.
Zeker, individualisme bv kan tepaard gaan met ego. Mijn ego is nog immer sterk. Zolang ik het positief gebruikt en kan transformeren zodat je niet alleen zelf profiteert, doch ook anderen: zij blij, jij blij.
> Ik heb/doe dus hetzelfde als jij - alleen ik denk
> vanuit altruisme;)
Altruisme is prima, alleen wordt er niet verslaafd aan.
> euhhhh, Boedhisme is een onderdeel van Hindoeisme
> en dat laatste is een godsdienst/religie;)
Boeddhisme is voortgekomen uit 't Hindoeïsme, omdat er zoveel mis ging.
Dat is ook gebeurt met protestanten die zich afsplitsten uit de katholieke kerk.
> ik
> verbaas me altijd over atheisten die het
> Christendom of elke vorm van geloven of religie
> haten maar dan wèl het Boedhisme hoog hebben:S
> hypocriet.
Ik kan me er wel iets bij voorstelllen, want in de wereldreligies is er maar één religie die het concept God in principe niet heeft.
De ‘diepere’ Boeddhische leer gaat zo ver dat ietsheid en nietsheid gelijk zijn, dit wel zeggen dat er bv geen godsbeeld meer is.
Nou en dat vinden de atheïsten op z'n zachts gezegd een zeer interessante manier van denken.
Doch ook in stromingen in het Christendom zijn er vele die geen godsbeeld meer gebruiken, deze atheïsten hadden binnen hun eigen achtergrond dat nog niet ontdekt. Voor mij om het even of ze Zen of de Gnostiek kiezen, om maar twee voorbeelden te noemen.
>ik kan ook niets met teveel
> zweverigheid en al dat gebazel. het is ook goed om
> nuchter te blijven en het leven een beetje te
> nemen zoals het is; egoistisch en keihard.
Gelovigen die zweven en niet in de wereld staan, hebben een gemiste kans in hun leven op aarde, ja.
> wie zegt dat verlichtend denken hèt summum is?
Dat komt voor binnen somminge religieuze stromingen, dat is hun probleem dan weer. ;)
> van mij mag iemand heus gaan mediteren maar ik
> blijf gewoon liever met mijn beide beentjes op de
> harde kleigrond:D
Als de vorst straks uit de grond is, sta ik zelf weer in die kleigrond te spitten, ik ben hovenier van beroep.
Doch af en toe even dit doen, is nix mis mee. ;)
> en weet je, ook religie heeft z'n voordelen. het
> probleem is dat altijd de schaduwkanten en de
> geboden en verboden belicht worden maar je mag
> juist ook heel veel daartussenin èn regels zijn
> er ook om mensen te beschermen. ik zou graag zien
> dat men zich hier eens op richt i.p.v alles te
> verwerpen en dan maar het Boedhisme te gaan
> aanhangen(tu)
Ik zou bv de westerse mystici eens bestuderen, ze zijn geweldig, verder nix mis met oosterse stromingen tenzij deze voor de naaste opkomen en compassie betrachten.
Met vriendelijke groet, Theo.