Ik ben een egoist

• Theo Kiewiet

prakhar Schreef:

——————————————————-

> Hoi theo, ik heb aandachtig je stukje gelezen.

:) Ik ga nu jouw reactie aandachtig lezen.

>ik

> ben het met veel dingen eens en ik ben soms kort

> door de bocht. dat komt doordat ik te weinig hoor

> van mensen die kritisch staan t.o.v hulpverlenen

> en egoisme.

> ik ben het bijna op alle punten nù met je eens,

> op 2 na; dat verslavingsgevoel als je hulp geeft

> is gevaarlijk. als je ermee stopt, wat dan?

Hier heb je zeker een punt. Met opzet heb ik op een gegeven moment verslaving ‘verslaving’ genoemd.

Bij mij gaat het helpen van de extreem armen best wel extreem ver, waardoor ik inderdaad moet uitkijken niet echt verslaafd te raken.

Doch als ik het uit Liefde blijf doen met al mijn talenten om niet slachtoffer te worden van uitbuiting waar ik help, dan is het probleem van verslaving niet van toepassing. Omdat het bij liefdevolle dingen je zoveel kan blijven geven als je wilt, hoeveel je ook verspilt daarvan, het blijft immer groeien. Zo is 't met alle Liefdevolle dingen.

Ook andere mensen aanzetten dit te doen, is één van mijn doelen, daar wordt de wereld steeds meer leefbaar door en 't kan zelfs oorlog tot staan brengen.

Daarom ben ik van plan deze ‘verslaving’ te blijven voortzetten tot einde van mijn aardse bestaan.

Hoe daar invulling aan te geven?

Dat kan zo ik het nu doe, zie resulatenlijstje op m'n toegevoegde nieuwsbrief, doch ik zou het ook weer anders aan kunnen pakken.

> zodra

> je niet meer zonder kan en dit nare gevolgen geeft

> voor jezelf is het tijd om er anders mee om te

> gaan. en anderen kunnen er misbruik van maken!

Daar zeg je wat, door misbruik maken van mij, ben ik 20 jaar geleden door schade en schande wijs geworden.

Ik weet nu heel goed hoe te werk te gaan zonder dat soort problemen.

> verslavingen leiden meestal tot vernieling bij

> jezelf, ook al leidt het tot positieve dingen voor

> een ander;)

Dóch met deze ‘verslaving’ kan ik als ik het met al mijn talenten doe en vanuit een liefdevolle insteling, zo die n dat ‘t blijft groeien, hoeveel je er zo op ’t oog er maar van verspilt.

> en geld in een bodemloze hulpput storten….ik heb

> het daar niet over gehad voor zover ik weet!

Klopt, het was ik die daarover begon om het verschil tussen 2 soorten hulp aan te geven, de één waar ik blij mee ben en de ander waar ik cynisch over ben, die bodemloze put dus, of 't trickle down effect op die cartoon.

> ik

> ben helemaal niet voor zulke hulp om duidelijk te

> zijn. ik vind geld geven juist heel bedenkelijk en

> hulp geven ook best wel.

Dan zijn we het daarover zeker eens. :)

>voor je het weet gaat het

> fout of bereik je er iets mee wat je juist niet

> voor ogen hebt;)

Maar al te vaak bij ontwikkelingshulp inderdaad het tegenovergestelde resultaat te hebben.

> maar zònder hulp is iedereen op

> zichzelf aangewezen en krijgen we een VVD

> mentaliteit (waar ik niet blij mee ben). als het

> zo zwart/wit ligt wat kies je dan het liefst…?

Effectieve, efficiënte, duurzame en transparante hulp, die werkt; en niet de grootschalige hulp waar 90% verdwijnt in de zakken van die niet voor bedoeld is.

> van daaruit heb ik geredeneerd.

Heel juist.

> en er is nog zoiets als fatsoen; je helpt je

> medemens niet omdat je er nou direct zo achter

> staat maar omdat het een morele plicht is. dat

> klinkt wel alsof je het alleen doet omdat je onder

> druk staat van een groep en het eigenlijk niet

> wil, maar fatsoen naar anderen toe is ook een

> groot goed;

Wat een ander of een groep vind, interesseert me niet zozeer, wel of ik het zelf nodig vind.

Via het bestuderen van verschillende wetenschappen: filosofie, psychologie, antropologie, sociologie, theologie en de wereld ingaan, heb ik gezien en geleerd hoe ik dat 't beste kon doen, zoals ik dat dacht. Veel religies hebben me inzicht gegeven in foute institutionle richtingen en ook hoe het wel zou kunnen.

> de groep of belangrijker; je medemens

> die minder af is. ik lijdt daar zelf niet onder

> trouwens, ik vind het prima.

Iemand die er bewust voor kiest arm te zijn, het zij zo, doch iemand die vol talenten zit, maar geen mogelijkheid geboden krijgt om zijn omgeving vooruit te helpen. Daar spring ik dan in de bres.

> ik bedoel uiteraard wel dat je achter een goede

> groep met goede fatsoensnormen moet staan en niet

> achter zoiets als extreem-rechts hè omdat je een

> groepsgevoel wilt creeeren.

Groepsgevoel heb ik best veel moeite mee, zeker in de politiek. :D

Ik voel me daarintegen heel prima met de groep mensen die in hetzelfde dorp wonen als waar ik ben/woon, of bepaalde groepen die universele waarden hoog hebben staan, bv Soefi's, of Kumari's, Zen beoefenaars, niet zweverig doch goed doordacht en bewust zijn van wat er on je heen en in de wereld gebeurt.

> Beter is (tuurlijk!) om iets te doen omdat je het

> ècht zelf wilt. Maar is helemaal alleen

> functioneren en jezelf buiten de groep zetten niet

> een daad van egoisme?

Je kunt zoveel goed doen als je wilt zonder je bij een groep aan te sluiten, geen probleem. En je kunt zo evengoed een perfecte altruïst zijn.

> ik ken veel mensen die bang

> zijn voor groepen en dan niet omdat ze slechte

> dingen doen maar omdat ze rekening moeten houden

> met een ander….nogal egoistisch.

Het hangt ervanaf, zolang die groep niet exclusief gaat denken en doen, lijkt 't me geen probleem.

Doch in de politiek is dat bv altijd exclusief voor hen. :(

Inclusieve groeperingen, die open staan voor alle religieuze stromingen die open staan voor een nieuwe kijk op actuele zaken, bijvoorbeeld, daar heb ik het meer op.

> alleen omdat ze rekening moeten houden met wil

> niemand meer iets…..beetje triest vind ik dat.

Ja, mee eens.

> Steeds vanuit jezelf redeneren is ook ego.

Zeker, individualisme bv kan tepaard gaan met ego. Mijn ego is nog immer sterk. Zolang ik het positief gebruikt en kan transformeren zodat je niet alleen zelf profiteert, doch ook anderen: zij blij, jij blij. :)

> Ik heb/doe dus hetzelfde als jij - alleen ik denk

> vanuit altruisme;)

Altruisme is prima, alleen wordt er niet verslaafd aan. ;):D

> euhhhh, Boedhisme is een onderdeel van Hindoeisme

> en dat laatste is een godsdienst/religie;)

Boeddhisme is voortgekomen uit 't Hindoeïsme, omdat er zoveel mis ging.

Dat is ook gebeurt met protestanten die zich afsplitsten uit de katholieke kerk.

> ik

> verbaas me altijd over atheisten die het

> Christendom of elke vorm van geloven of religie

> haten maar dan wèl het Boedhisme hoog hebben:S

> hypocriet.

Ik kan me er wel iets bij voorstelllen, want in de wereldreligies is er maar één religie die het concept God in principe niet heeft.

De ‘diepere’ Boeddhische leer gaat zo ver dat ietsheid en nietsheid gelijk zijn, dit wel zeggen dat er bv geen godsbeeld meer is.

Nou en dat vinden de atheïsten op z'n zachts gezegd een zeer interessante manier van denken. :)

Doch ook in stromingen in het Christendom zijn er vele die geen godsbeeld meer gebruiken, deze atheïsten hadden binnen hun eigen achtergrond dat nog niet ontdekt. Voor mij om het even of ze Zen of de Gnostiek kiezen, om maar twee voorbeelden te noemen.

>ik kan ook niets met teveel

> zweverigheid en al dat gebazel. het is ook goed om

> nuchter te blijven en het leven een beetje te

> nemen zoals het is; egoistisch en keihard.

Gelovigen die zweven en niet in de wereld staan, hebben een gemiste kans in hun leven op aarde, ja.

> wie zegt dat verlichtend denken hèt summum is?

Dat komt voor binnen somminge religieuze stromingen, dat is hun probleem dan weer. :D;)

> van mij mag iemand heus gaan mediteren maar ik

> blijf gewoon liever met mijn beide beentjes op de

> harde kleigrond:D

Als de vorst straks uit de grond is, sta ik zelf weer in die kleigrond te spitten, ik ben hovenier van beroep. ;)

Doch af en toe even dit doen, is nix mis mee. :D;)

> en weet je, ook religie heeft z'n voordelen. het

> probleem is dat altijd de schaduwkanten en de

> geboden en verboden belicht worden maar je mag

> juist ook heel veel daartussenin èn regels zijn

> er ook om mensen te beschermen. ik zou graag zien

> dat men zich hier eens op richt i.p.v alles te

> verwerpen en dan maar het Boedhisme te gaan

> aanhangen(tu)

Ik zou bv de westerse mystici eens bestuderen, ze zijn geweldig, verder nix mis met oosterse stromingen tenzij deze voor de naaste opkomen en compassie betrachten.

Met vriendelijke groet, Theo.

• surya

Hans, je schrijft dat het krijgen van een kind een egoistische daad is:Zelfs het krijgen van een kind is in essentie een egoistische daad.Je doet het om plezier te hebben aan het kind in je leven Het kind heeft niet gevraagd om het leven .

Dat hoeft niet zo te zijn, er zijn zat vrouwen die zwanger worden zonder daar echt over nagedacht te hebben, kijk maar bv in landen waar anticonceptie geen hoogtij viert.

Ok de egoistische daad is dan misschien de gemeenschap die eraan vooraf ging. Ik moet hierbij ook denken aan het soort mensen wat abortus een egoistische daad noemt en de veroordeling ervan.

Maar ik denk ook dat (niet het negatieve egoisme) egoisme een mens laat leven, we hebben het nodig om hier te leven. Ik weet alleen niet om mensen geboren zijn om de verantwoording op te nemen van de pijn en ellende in de wereld. Het is een onderwerp waar ik veel over nagedacht heb, maar niet echt uitkom. Morele wetten, tja die zijn toch voornamelijk gevoelsmatig en hetgeen je geleerd hebt. En blijkbaar schijnen er op deze wereld zat mensen rond te lopen zonder geweten.

Ik denk dat zelf mensen die erg weinig geld hebben genieten van het leven in een bepaald opzicht. Je ziet bv vaker dat zij wel weten hoe je deelt, hoe je sociaal bent en geniet met je omgeving. Daar kan de bedeelde mens soms nog wat van leren. Misschien een raar voorbeeld, maar ik las in een modetijdschrft een reportage over mannen in congo die soms worden uitgenodigd door de modeindustrie omdat zij zo goed eruit zien. Ze waren straatarm maar wisten zich zo goed te kleden op een creatieve manier.

Ik denk wel voor mezelf dat het belangrijk isdat ik me bewust ben van de rijkdom etcc, maar ik vraag me wel af of je andere mensen kan opleggen dat zij zich meer zouden moeten bekommeren over de minder bedeelden. Waar staat dit dat dit zo hoort? Het zou de wereld in ieder geval een leukere plaats geven.

Waarom zou je je ego afbreken? Ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf kent met je kwaliteiten en kwantiteiten. Het ego heb je nodig om te overleven.

• prakhar

ik ben het met je eens.

Maar je weet hoe mensen denken; survival of the fittest! slaat nergens op natuurlijk want zo denkt een dier…goed, de mens is ook een dier maar heeft wel het verstand en fatsoen meegekregen om niet teveel naar instincten te handelen.

verder denk ik dat je niet teveel over zware onderwerpen als egoisme moet nadenken; je komt er toch niet uit. vrijwel alles is wel gerelateerd aan een daad van egoisme, zo blijf je in cirkeltjes denken.

en als het zo is dat je niks aan je bestaan kan doen (want ook jij bent vast op de wereld gezet door bewuste keuze van je ouders) dan hoef je je ook niet schuldig te voelen.

schuldig voelen heeft weinig zin.

geniet van het leven, doe wat je wilt maar schaad geen anderen. dat is een uitspraak van het Hindoeisme!(tu)

idd wie heeft gezegd dat we er zo zwaar aan moeten tillen? linkse mensen leggen dat anderen op vind ik.

p.s; geheel tegenstrijdig; doe wat je wilt maar schaad een ander niet. dat kan onmogelijk want je schaad altijd wel wat of iemand;)

• Hans

Surja bedankt voor je zinnige bijdrage.

Aan het onbewust ter wereld brengen van een kind ligt natuurlijk geen egoisme ten grondslag.Het was immer onbewust!!

Je schrijft. Ik denk dat zelf mensen die erg weinig geld hebben genieten van het leven in een bepaald opzicht. Je ziet bv vaker dat zij wel weten hoe je deelt, hoe je sociaal bent en geniet met je omgeving. Daar kan de bedeelde mens soms nog wat van leren. Dit is een waarheid als een koe en daarom heb ik deze stelling ook geplaatst op dit prikbord.

Arme mensen hebben elkaar nodig om te overleven en zijn dus bereid om te delen, omdat ze hun medemensen nodig hebben. Dus ,ook dit zogenaamde sociale gedrag is gebaseerd op egotisme.

In de rijke wereld is vrijwel iedereen in staat , om alles wat zijn/haar hartje begeerd, te kopen .

Daarom zijn deze mensen (wij dus ) minder bereid te delen.Ze gaan over tot beschermen van wat van hun is.

Echter we zijn allemaal mensen die op het zelfde bolletje leven en het zou toch mooi zijn als we allemaal zo van het leven zouden kunnen genieten zoals wij reizigers dat doen.Het is goed om daar eens bij stil te staan.

Ondanks onze rijkdom. (Die ons in de schoot is geworpen ) zou het goed zij om dit eens een beetje te delen met onze minder bedeelde medemens.

Ik schreef ergens dat alles in het leven een keuze is.Daarop reageerde iemand,en schreef, dat het dus ook een keuze van iemand op de vuilnisbelt van Calcutta om daar zijn leven te slijten of niet.

In essentie klopt dit natuurlijk.Echter wij rijke westerlingen worden geboren met een zak vol mogelijkheden.De zak met mogelijkheden van arme mensen, is vanaf de geboorte leeg.Uit een lege zak valt moeilijk iets te kiezen.

• Hans

Surja bedankt voor je zinnige bijdrage.

Aan het onbewust ter wereld brengen van een kind ligt natuurlijk geen egoisme ten grondslag.Het was immer onbewust!!

Je schrijft. Ik denk dat zelf mensen die erg weinig geld hebben genieten van het leven in een bepaald opzicht. Je ziet bv vaker dat zij wel weten hoe je deelt, hoe je sociaal bent en geniet met je omgeving. Daar kan de bedeelde mens soms nog wat van leren. Dit is een waarheid als een koe en daarom heb ik deze stelling ook geplaatst op dit prikbord.

Arme mensen hebben elkaar nodig om te overleven en zijn dus bereid om te delen, omdat ze hun medemensen nodig hebben. Dus ,ook dit zogenaamde sociale gedrag is gebaseerd op egotisme.

In de rijke wereld is vrijwel iedereen in staat , om alles wat zijn/haar hartje begeerd, te kopen .

Daarom zijn deze mensen (wij dus ) minder bereid te delen.Ze gaan over tot beschermen van wat van hun is.

Echter we zijn allemaal mensen die op het zelfde bolletje leven en het zou toch mooi zijn als we allemaal zo van het leven zouden kunnen genieten zoals wij reizigers dat doen.Het is goed om daar eens bij stil te staan.

Ondanks onze rijkdom. (Die ons in de schoot is geworpen ) zou het goed zij om dit eens een beetje te delen met onze minder bedeelde medemens.

Ik schreef ergens dat alles in het leven een keuze is.Daarop reageerde iemand,en schreef, dat het dus ook een keuze van iemand op de vuilnisbelt van Calcutta om daar zijn leven te slijten of niet.

In essentie klopt dit natuurlijk.Echter wij rijke westerlingen worden geboren met een zak vol mogelijkheden.De zak met mogelijkheden van arme mensen, is vanaf de geboorte leeg.Uit een lege zak valt moeilijk iets te kiezen.

• prakhar prakhi

mooie posting hans, bedankt voor je bijdrage(tu)

idd zijn het vaak de armere mensen die bereid zijn tot delen. maar je hebt gelukkig ook rijke(re) mensen die dat kunnen.

zoals je al zei dat rijkere mensen eerder hun boeltje beschermen; daar kan ik best inkomen! dat doet waarschijnlijk ieder mens in die positie. het leukste is als je het goed voor elkaar hebt ook een ander een beetje te helpen/mee te laten genieten van je rijkdom zonder dat je imperium in elkaar valt. helaas zit de mens zo niet in elkaar want het is een bedreiging voor de rijken; stel dat de arme man mèèr wordt dan ik, dan stoot hij mij van de troon! verwijzing*. Dat is vaak de gedachtengang achter egoisme. eigenlijk ook niet zo gek want het gebeurt natuurlijk vaak ook nog! ik denk dat de mens onbewust hiarchie willen en daarnaar handeld. en dan heb je ook nog de parasieten die van je willen profiteren en niet meer willen dan dat…zou ik ook geen behoefte aan hebben als rijk man….

de juiste mensen willen helpen vergt nogal wat screening:)

*note; kijk maar eens naar kabinet-Balkenende. onze minister president heeft het zwaar want iedereen wil de macht en het gaat slecht. J.P ziet er afgetakelt uit maar stopt hij daarom met regeren en staat hij de macht af? vanzelfsprekend niet…want dan wòrd er òver hem geregeerd en loopt hij de kans dat hij het slechter gaat krijgen. een mooi voorbeeld van een (zielige) man in een luxe positie(tu)

daarom zitten er ook alleen maar stropdassen in den haag; de gewone man wordt buiten de deur gehouden omdat ze oude garde iedere vorm van bedreiging voor hunzelf buiten de deur willen houden.

that's life jongens and it sucks!;)

prakhi - gewoon prakhar dus:)