Ik ben een egoist

• Theo Kiewiet

Ja Hans,

geen mens kan niet egoïstisch zijn.

Doch de kans voor reizigers om authentiek ±10 mensen in een onmenselijke situatie te helpen aan een menslijk bestaan is best groot.

Sommigen proberen van alles, doch het mislukt steeds, bij anderen gaat het niet zo.

Anderen effectief helpen is de meest voldoening gevende egoìstische daad die je kan bedenken.

En als je één keer begint, kan je niet meer stoppen, tenminste dat overkwam mij. :D:(;)

• surya

STELLING!!! Als je reist door een land als bijvoorbeeld India,is dat geen daad van ongelooflijk egoïsme?

Om te beginnen is het zo, dat de meeste reizigers die in dit fascinerende land rond trekken ,daar zijn gekomen met het vliegtuig.

Dat dit een enorme aanslag is op ons milieu is ondertussen wel duidelijk.

Maar we moeten ons allemaal ook goed beseffen,dat wij ons deze luxe kunnen permitteren omdat we toevallig aan de goede kant van de aarde zijn geboren.

Maar het een keuze om te gaan of niet.

Je zou ook kunnen kiezen, om dat geld te gebruiken om een hele familie in, bijvoorbeeld Darfur ,in leven te houden.Toch maken wij de keuze om het milieu zwaar te belasten en deze familie te laten sterven ten bate van ons eigen plezier.

Het argument dat het helpen van slechts1 familie, een druppel op de gloeiende plaat is, gaat wat mij betreft niet op.

Wie durft zichzelf een egoïst te noemen!!!

Alleen al van de woorden wij moeten ons allemaal ook goed beseffen dat wij etccc.. Krijg ik al een beetje kippevel. Je gaat er al bijna vanuit dat mensen dat niet beseffen.

Ik vind het geen egoisme om te gaan reizen. En ik begrijp niet waarom er steeds de behoefte is om de dingen te etiketteren. Ik geloof niet in zwart/wit. Niets is in mijn ogen totaal egoisme. En daarnaast vraag ik me af wat er verkeerd is aan gezond egoisme.

Het zou ook goed zijn als veel mensen naar het buitenland gaan. Dan besef je wat je hier hebt, ben je met de mensen in andere landen in aanraking geweest etc.

Ik durf mezelf wel een egoist te noemen, dat ben ik ook soms en ik denk dat daar helemaal niks mis mee is. Of ik ben het niet, het maakt mij niet veel uit wat ik ben. Ik leef mijn leven zo goed als in mijn vermogen ligt.

Mensen die andere mensen constant helpen, vind ik soms ook egoisten. Want vaak hebben ze hier ook eigenbelang bij. Het is zeer zeldzaam dat er mensen zijn die dit niet met eigen belang doen. Mensen helpen door gewoon geld te geven en ze te onderhouden sta ik ook niet helemaal achter, maar afhankelijk van de situatie. Je kunt namelijk die mensen helpen omdat je het hier zo goed hebt, en hier dus geboren bent. Daar hoef je geen pluim voor in je kont te krijgen. Het kan ook het hele ego gebeuren dusdanig vergroten, kijk mij eens de weldoener. Dat vind ik hypocriet als mensen daarmee te koop lopen.

Ik vraag me af of ik me een slecht mens moet voelen omdat ik geen gezin onderhoudt in bv Darfur zoals je schrijft.

• prakhar

Ik ben niet zo blij met de geijkte uitspraak; ‘als je anderen helpt doe je dat om jezelf beter te voelen/dan ben je eigenlijk ook een egoist’.

waarom moeten mensen die een ander oprecht proberen te helpen afgemaakt worden met zo'n stelling? er zijn genoeg lui op aarde die het ècht doen omdat ze hun eigenbelang aan de kant geschoven hebben!

en ook al zou je het doen omdat je er zelf ook een blij gevoel van krijgt…dat màg toch? ik zie niet in wat er verkeerd aan is om dat te hebben. als ik een ander blij kan maken dan word ik ook blij omdat de ander een leuke dag heeft! dat gun ik iemand gewoon. en nee, ik hoef niet goed te doen om me goed te voelen - als dat wel zo zou zijn dan is er iets anders aan de hand en ben je eerder verslaafd aan een kick.

ik krijg er zo langzamerhand de kriebels van om steeds domme berichten te lezen van nederlanders die heel sceptisch zijn over hulp geven of een goede daad doen(td). wees blij dat het gedaan wordt!:S

is er dan niemand die er zo over denkt dan ik op dit prikbord?!? ben ik een zeldzaam exemplaar?

ik ben wel benieuwd hoe de sceptici onder ons zouden reageren als we nou eens zouden besluiten dat iedereen in z'n sop kan gaar koken. dan werd daar weer over geboomd! het is ook nooit goed.

nb; het boedhisme heeft ook nadelen hoor. als je die monnikken in thailand ziet…..zo fraai is het niet hoe die leven. en die ene meester Dalai Lama heeft ook een schaduwkant. het is ook maar een filosofie en niet beter dan een godsdienst (vind ik).:S

• Rob

Prakhar,

Altruisme

Rob

• prakhar

Wat een moeilijke termen voor zoiets simpels! ik vind het een compliment nu ik eventjes heb gelezen wat het betekent - ook al was het niet als compliment bedoeld (?). het is in ieder geval beter dan een egoist zijn.

rob, onbaatzuchtig helpen gaat bij mij wel tot een grens hè. als iemand aan het klaplopen is geef ik er de brui aan want dat is niet de bedoeling zoals je begrijpt. de verkeerde* mensen hoeven van mij geen hulp te verwachten. ik kijk eerst de kat uit de boom voordat ik iemand de deur wijs dus het is niet een kwestie van 1x een fout en ik wil je niet meer zien.

*en dat zijn deze types; junkies (te veel ervaring mee om bij voorbaat al af te haken), vrienden die niks voor je (willen) doen maar wel altijd rekenen op jouw hulp, klaplopers. Deze mensen heb ik uit mijn kennissenkring geschrapt. ben door schade en schande wijs geworden:X

• Theo Kiewiet

prakhar Schreef:

——————————————————-

> Ik ben niet zo blij met de geijkte uitspraak; 'als

> je anderen helpt doe je dat om jezelf beter te

> voelen/dan ben je eigenlijk ook een egoist'.

Beste Prakhar,

Met deze uitspraak heb ik niet willen zeggen dat een altruïstische daad uit mededogen of compassie een slechte handeling is, verre van dat. Alturïsme en compassie zijn zaken die behoren bij het hoogste goed van menselijkheid.

Persoonlijk doe ik daar ook continu maar steeds mijn uiterste best toe , zonder dat het ten koste van mezelf gaat of een hekel aan mezelf te krijgen.

> waarom moeten mensen die een ander oprecht

> proberen te helpen afgemaakt worden met zo'n

> stelling?

Excuses dat ik daarmee die indruk heb gewekt. De term egoístisch die ik daar gebruikt heb, is in technische zin egoìstisch en daar is nix mis mee. Want dat ´soort egoìsme´ is nodig om ook jezelf lief te hebben, doe je dat niet, dan ga je eraan onderdoor en kan je niemand meer helpen. Niemand die afgemaakt wordt dus, begrijp je wat ik probeer duidelijk te maken?

> er zijn genoeg lui op aarde die het

> ècht doen omdat ze hun eigenbelang aan de kant

> geschoven hebben!

Precies, ik ken wel veel lui die dat doen, ik probeer 't zelf ook. Doch hoe meer ik mijn eigenbelang aan de kant zet, hoe meer ik ondek dat het profijt groter is wat ik daaraan heb. Hoe meer je helpt hoe fijner ik het vind, hoe blijer en gelukkiger ik me voel.:)

> en ook al zou je het doen omdat je er zelf ook een

> blij gevoel van krijgt…dat màg toch?

Niet alleen dat 't mag, het is heerlijk en verslavend, want op den duur kan je niet meer anders. (:D

> ik zie

> niet in wat er verkeerd aan is om dat te hebben.

Daar is inderdaad niets verkeerds aan, 't is heerlijk.:)

> als ik een ander blij kan maken dan word ik ook

> blij omdat de ander een leuke dag heeft!

Perfect!

> dat gun

> ik iemand gewoon. en nee, ik hoef niet goed te

> doen om me goed te voelen - als dat wel zo zou

> zijn dan is er iets anders aan de hand en ben je

> eerder verslaafd aan een kick.

Wat is er mis met zo'n ‘verslaving’? Ik heb deze ‘verslaving’ in een niet geringe mate, en ik voel me alleen maar beter en beter. Dus blijf van mijn ‘verslaving’ af ja! :D;)

Natuurlijk gun ik het jouw van harte als je deze ‘verslaving’ niet hebt, ‘even goede vrienden’.

> ik krijg er zo langzamerhand de kriebels van om

> steeds domme berichten te lezen van nederlanders

> die heel sceptisch zijn over hulp geven of een

> goede daad doen(td).

Als je mij sceptisch vind over goede daden doen, dan heb je niet begrepen wat ik heb proberen uit te leggen. Allerminst sceptisch ben ik over effectief, efficiënt duurzaam en transparant hulp geven. Doch ik heb vele mislukte projecten en geldverspillingen gezien en dat gaat nog immer voort. Daar ben ik wel degelijk sceptisch over. Zie caroon onderaan over hoe het niet moet.

> wees blij dat het gedaan

> wordt!:S

Ik ben enorm blij met ieder vorm van hulp die helpt. X(

> is er dan niemand die er zo over denkt dan ik op

> dit prikbord?!? ben ik een zeldzaam exemplaar?

Ik begrijp je nog niet helemaal precies, omdat je in eerder posting sceptische uitlatingen deed ten opzichte van Hans z'n introductie van dit onderwerp. Daar ging ik gevoelsmatig aan de kant van Hans staan.:S Wellicht ben ik ergens op het verkeerde been gezet?

> ik ben wel benieuwd hoe de sceptici onder ons

> zouden reageren als we nou eens zouden besluiten

> dat iedereen in z'n sop kan gaar koken.

Hulp geven die niets bereikt, de bodemlzoe putten, of hulp die effectief is en mensen aanzet zelfredzaam te worden?

> nb; het boedhisme heeft ook nadelen hoor. als je

> die monnikken in thailand ziet…..zo fraai is het

> niet hoe die leven.

In iedere religie heb je vele stromingen, zodra het een instituut wordt, krijg je onhoudbare dogma's, zelfs in de wetenschap zie je dat. De huidige klimaatwetenschapdiscussie bijvoorbeeld, of de hulpindustriediscussie.

> en die ene meester Dalai Lama

> heeft ook een schaduwkant.

Ik heb groot respect voor de Dalai Lama, doch het is een eenvoudige monnik, meer niet. Hij is zeker niet volmaakt, dat weet ik en hijzelf.

> het is ook maar een

> filosofie en niet beter dan een godsdienst (vind

> ik).:S

Godsdienst is geloven, Religie is weten en daarnaar handelen.

Zie de link onder de cartoon wat ik daarmee bedoel.

Wellicht heb ik nu meer duidelijkheid verschaft over de 2 soorten ‘egoïsme’?

Met vriendelijke groet, Theo.

Nieuwsbrief St.Ontwikkelingswerk

Theo Kiewiet 2008

Beste lezer, sponsor. Wat deden wij in 2008 aan armoedebestrijding om de kansarmen in Azië en Afrika zelfredzaam te maken? www.ontwikkelingswerktheokiewiet.nl

• Er zijn 80 sponsors die 150 kinderen in India, Kenia en Nepal garantie op onderwijs geven (33 ct per dag), hun gezin boven de armoedegrens tillen en hen daarmee een eerlijke toekomst geven.

• 20 Nieuwe gezinnen in Nepal kunnen gratis koken op biogas (éénmalig €150).

• 15 Nepalese gezinnen hebben vee gekregen om inkomen te kunnen genereren.

• In Nepal hebben enkele dakloze gezinnen een nieuw huis gekregen.

• In Kenia worden 10 nieuwe waterputten (€350) gegraven voor irrigatie en jaarond voedselzekerheid, 100% zelfvoorziening en dé op lossing tegen hongersnood.

• 2 Nepalese meren zijn schoongemaakt voor de visserij en recreatie.

• In India is een kleuterschool gebouwd.

• In Kenia zijn er 5000 klamboes (€3,50) uitgedeeld in 10 dorpen om meer dan 10.000 kinderen en zwangere moeders te beschermen tegen malaria. Hiermee is de kindersterfte in de regio gereduceerd tot bijna 0 en er zijn 95% minder ziektegevallen door malaria. Het blijkt het beste resultaat te zijn, waar dan ook in Afrika……… De komenden jaren gaan we onze ’module’ toepassen in de gehele regio East Wanga om 100.000 mensen malariavrij te maken. Dit zal door onze Afrikaanse partnerorganisatie worden uitgevoerd via financiering van de stichting Malaria No More! Nederland.

Enkele van de belangrijkste totaalresultaten zijn:

• 17.000 kinderen en (zwangere) moeders slapen malariavrij onder een klamboe,

• 6000 kinderen gaan naar 32 veilige scholen,

• 2000 mensen hebben veilig drinkwater aan huis,

• 185 kinderen hebben hun opleiding kunnen afgeronden, of zijn daar nog mee bezig,

• 130 gezinnen kunnen van een toilet gebruik maken,

• 80 gezinnen kunnen 25 jaar lang gratis koken op biogas,

• 70 gezinnen hebben een inkomen via de veeprojecten,

• 39 buurtschappen kunnen hun tuin irrigeren voor jaarrond voedselverbouw,

• 12 dakloze gezinnen hebben onderdak.

Op welke manier willen we graag blijven werken:

- kleinschalige ‘grassrootlevel’ projecten uitvoeren in Azië en Afrika,

- projectuitvoering alleen met directe contacten en betrouwbare partners,

- maximale zelfredzaamheid proberen te bereiken in projectdorpen in Azië en Afrika,

- bezig zijn met bewustwording voor de noodzaak van armoedebestrijding,

- kostenloze werving op basis van vooral mond op mond reclame en website,

- fondsen werven voor non-profit goede doelen vanaf Ameland,

- contacten met de media onderhouden, specifiek naar aanleiding van acties / projecten,

- werken zonder personeelskosten, 100% pro Deo, alleen met vrijwilligers,

- vergoedingen alleen binnen uitvoeringskosten (±6%) van de projecten ter plaatse,

- uitvoeringskosten in Nederland maximaal 1%.

Via deze unieke manier van werken, nodigen wij u uit ons te blijven steunen. Wij danken u hartelijk voor uw bijdragen namens de kinderen, vrouwen en kansarmen in Azië en Afrika.

Wilt u meer weten, vraag gerust ons jaarverslag op of bezoek onze site: www.ontwikkelingswerktheokiewiet.nl Theo Kiewiet.

http://charterforcompassion.org/

• Hans

Nu ik de bovenstaand discussie heb gelezen realiseer ik me pas dat een woord als egoisme niet voor iedereen dezelfde betekenis heeft.Egoisme heeft een negative klank voor velen.

Egoisme is echter iets wat volstrekt bij het leven hoort zoals velen inmiddels terrecht hebben opgemerkt.Ik geloof dat er geen mens op aarde rond loopt die niet egoistisch is.

Zelfs het krijgen van een kind is in essentie een egoistische daad.Je doet het om plezier te hebben aan het kind in je leven Het kind heeft niet gevraagd om het leven .

Moeder Theresa kreeg een goed gevoel van het feit dat ze mensen kon helpen.Dat is dus ook een egoistische daad.So what!! Betekend dan dat omdat ze er een goed gevoel van krijgt het maar niet moet doen?

Je schrijft. "Alleen al van de woorden wij moeten ons allemaal ook goed beseffen dat wij etccc.. Krijg ik al een beetje kippevel. Je gaat er al bijna vanuit dat mensen dat niet beseffen"

Ik ben hier inderdaad wat te generaliserend.Toch zie ik veel mensen die geen enkele morele verbintenis meer hebben met mensen in een veel slechtere positie dan wij hier in het westen.

Als ik hier boven enkele reacties lees, dan lijkt het alsof je onbeperkt van het leven kunt genieten zonder dat je na hoeft te denken, of het niet wat minder kan om een minder bedeelde te helpen.Genieten van het leven is niet exclusief voor hen die toevallig op de juiste plek zijn geboren.

Maar nu even terug naar die dode vrouw in mijn stelling.Als ik in een gelijke situatie terecht zou komen,maar deze keer MET de ervaring van de vorige keer,Wat moet ik dan doen.

Nu WEET ik wat het resultaat zal zijn als ik niks doe.Volgens sommige hier boven kan ik met een gerust hart door rijden.

• scamie

Of je met een gerust hart doorrijd… mmm dat weet ik niet!! Je moet gewoon doen wat er op dat moment voor jou goed voelt. Doe wat je moet doen. Of je nu door rijdt of niet. Dat is geheel aan jou. Wat voor keuze je ook maakt op dat moment is blijkbaar de goede, anders was hij niet gebeurd. Er is geen goede en slechte keuze. Maar elke keuze heeft consequenties. Op een kritiek moment weet ik nu niet wat ik zal doen.. maar op zo een moment voelen de meeste mensen wel aan wat ze moeten doen, het gebeurd wonderbaarlijk meestal vanzelf.. Inspringen in een vechtpartij of eerste hulp bieden. Daar hoef je niet voor na te denken.. het gebeurd, of niet! Niet iedereen zal het zelfde reagren in een crisis situatie bijvoorbeeld. De een doet niets… omdat hij door wat voor reden dan ook zelf in paniek raakt of verstijfd is van angst. Een ander gaat er blind in en komt zelf daarmee ook in de problemen en een ander houdt het hoofd koel en verbeterd de situatie.. Wat is goed en wat is slecht?

Wat betreft egoisme.. alle keuzes die je maakt hebben consequenties, maak je een keuze en heb je er naderhand veel spijt van etc… etc… Dan kun je daar van leren/ de consequenties dragen en verder gaan in het leven met meer wijsheid in het leven. De volgende keer zul je misschien anders reageren.

Vaak is er natuurlijk ook een verwachting van de omgeving over hoe je reageerd in een situatie. Een consensus afspraak die als maat voert in de samenleving.

Ik heb eens een vechtpartij in de stad gezien waar een jong erg mishandeld werd, er een ander jongen insprong en zelf er het slechtste vanaf is gekomen. De groep jongens die zo agressief waren waren echt levensgevaarlijke jongens met middelen op die over lijken gingen, dat voel je aan. In zo'n situatie is misschien de beste actie om acuut de politie te bellen en een oog in het zeil te houden.

Accepteren en herkennen van egoisme in jezelf is opzich al het afbreken van het ego. Groei naar meer bewustzijn. Hoe meer onder invloed van je ego, hoe onbewuster mensen kunnen zijn.

Dus het is zeker geen vrijbrief om alles maar te mogen doen en te laten gebeuren.

Doen wat je op een bepaald moment denkt te moeten doen( op het moment zelf, dus niet alles van te voren bedacht) is misschien nog de beste keuze, spontaan en frisse ingevingen

• Theo Kiewiet

En de voorzienigheid zal het leren.;)

Goed doordachte en mooie bijdrage.:)

• prakhar

Hoi theo, ik heb aandachtig je stukje gelezen. ik ben het met veel dingen eens en ik ben soms kort door de bocht. dat komt doordat ik te weinig hoor van mensen die kritisch staan t.o.v hulpverlenen en egoisme.

ik ben het bijna op alle punten nù met je eens, op 2 na; dat verslavingsgevoel als je hulp geeft is gevaarlijk. als je ermee stopt, wat dan? zodra je niet meer zonder kan en dit nare gevolgen geeft voor jezelf is het tijd om er anders mee om te gaan. en anderen kunnen er misbruik van maken! verslavingen leiden meestal tot vernieling bij jezelf, ook al leidt het tot positieve dingen voor een ander;)

en geld in een bodemloze hulpput storten….ik heb het daar niet over gehad voor zover ik weet! ik ben helemaal niet voor zulke hulp om duidelijk te zijn. ik vind geld geven juist heel bedenkelijk en hulp geven ook best wel. voor je het weet gaat het fout of bereik je er iets mee wat je juist niet voor ogen hebt;) maar zònder hulp is iedereen op zichzelf aangewezen en krijgen we een VVD mentaliteit (waar ik niet blij mee ben). als het zo zwart/wit ligt wat kies je dan het liefst…? van daaruit heb ik geredeneerd.

en er is nog zoiets als fatsoen; je helpt je medemens niet omdat je er nou direct zo achter staat maar omdat het een morele plicht is. dat klinkt wel alsof je het alleen doet omdat je onder druk staat van een groep en het eigenlijk niet wil, maar fatsoen naar anderen toe is ook een groot goed; de groep of belangrijker; je medemens die minder af is. ik lijdt daar zelf niet onder trouwens, ik vind het prima.

ik bedoel uiteraard wel dat je achter een goede groep met goede fatsoensnormen moet staan en niet achter zoiets als extreem-rechts hè omdat je een groepsgevoel wilt creeeren.

Beter is (tuurlijk!) om iets te doen omdat je het ècht zelf wilt. Maar is helemaal alleen functioneren en jezelf buiten de groep zetten niet een daad van egoisme? ik ken veel mensen die bang zijn voor groepen en dan niet omdat ze slechte dingen doen maar omdat ze rekening moeten houden met een ander….nogal egoistisch.

alleen omdat ze rekening moeten houden met wil niemand meer iets…..beetje triest vind ik dat.

Steeds vanuit jezelf redeneren is ook ego.

Ik heb/doe dus hetzelfde als jij - alleen ik denk vanuit altruisme;)

euhhhh, Boedhisme is een onderdeel van Hindoeisme en dat laatste is een godsdienst/religie;) ik verbaas me altijd over atheisten die het Christendom of elke vorm van geloven of religie haten maar dan wèl het Boedhisme hoog hebben:S hypocriet. ik kan ook niets met teveel zweverigheid en al dat gebazel. het is ook goed om nuchter te blijven en het leven een beetje te nemen zoals het is; egoistisch en keihard.

wie zegt dat verlichtend denken hèt summum is? van mij mag iemand heus gaan mediteren maar ik blijf gewoon liever met mijn beide beentjes op de harde kleigrond:D

en weet je, ook religie heeft z'n voordelen. het probleem is dat altijd de schaduwkanten en de geboden en verboden belicht worden maar je mag juist ook heel veel daartussenin èn regels zijn er ook om mensen te beschermen. ik zou graag zien dat men zich hier eens op richt i.p.v alles te verwerpen en dan maar het Boedhisme te gaan aanhangen(tu)