Ik ben een egoist

• prakhar

hans, als alles in het leven een keuze is dan is het ook een keuze van de armoedzaaier om op de vuilnisbelten van calcutta te leven……:S

waarom zijn de westerlingen slecht en de armoedzaaiers niet verantwoordelijk voor hun eigen?

realiseer je ook even dat de armoede en rampen in de derde wereld mede komen omdat daar klimatologische verschillen zijn. ik hou er niet zo van om het westen overal de schuld van te geven en krijg nogal de kriebels als de forumneuzen weer heel braaf die richting uitgaan(td)

en ik vind dat je vooral jezelf niet teveel kwalijk moet nemen; jij hebt immers er waarschijnlijk ook niet voor gekozen dat de wereld zo in elkaar steekt en zo oneerlijk is. wat heeft het voor zin om te zeggen dat je best mag genieten om daarna toch telkens weer op hetzelfde terug te komen dat we toch egoisten zijn. je praat daarmee jezelf (en een ander) schuldgevoelens aan en als ik hier verder over nadenk dan zou ik ook kunnen zeggen dat jij anderen ontmoedigt om plezier in het leven te mogen maken > dat doe je dan net weer niet maar het gaat aardig die richting op naar mijn gevoel.

is het gek dat wij westerlingen doodongelukkig zijn met alle rijkdom? nee, want we zijn verplicht het goed te vinden. is het raar dat mensen die bijna niets hebben toch gelukkiger zijn? zulke verhalen hoor je zo vaak.

oja ik vind ook dat je stelling eerder vermeend calvinisme is (we mòeten onszelf slecht vinden, we mògen niet genieten)(:P)

laat mij asjeblieft zelf kiezen wat ik mag vinden en hoe ik me mag voelen, laat het niet opgelegd zijn door eens stel linkse mensen die de wereld willen veranderen.

hans, wat vind je van de mensen die hardstikke hun best doen om de ellende en de oneerlijkheid de wereld uit te helpen maar daar niet in slagen omdat er een kliekje is die hun dat belet? zoals de regering of de ambtenaren. volgens mij kun je daar beter op schelden dan in kreten de lucht in gooien dat we slecht zijn. dat is storend.

spreek de menigte aan die fout is maar ga de rest niet een rotgevoel aanpraten!

Des te meer zielige helpverhalen er komen over hoe in en in slecht de mensheid is des te meer ik ga ageren.

ik vind je stelling okee maar niet dat je door sommigen afgeschoten wordt als je het er bijvoorbeeld niet mee eens bent……

• prakhar

Ste je voor;

*jij gaat niet meer reizen……uit solidariteit met de armen/milieu

*dat je niet meer lekker eet……uit solidariteit met de armen

*je niet meer in een gewoon huis leeft, maar in een kartonnen doos….uit solidariteit met de armen

*je rot voelt i.p.v goed….uit solidariteit met de armen

*je niet goed màg voelen….uit solidariteit met de armen

*je er maar beter niet meer kan zijn…uit solidariteit met de armen

*je voortaan maar lopend ergens heengaat…uit solidariteit voor het milieu

denk je dat je dan de ellende en de vervuiling anders word als jij gaat zitten wegkwijnen omdat de ander het ook niet heeft?

ik zou juist iedereen gaan adviseren om vooral te genieten van het leven en dat een ander dat niet heeft zou juist een extra stimulans moeten zijn dat je nòg meer mag genieten. en dan in die zin dat het dus kostbaar is dat je een prettig leven hebt!en mag genieten van elke minuut van geluk(tu)

niks verkeerd aan(tu)

• Rob

Hans,

Eerst even een definitie van egoisme:

Definitie

Deze definitie maakt onderscheid in twee soorten.

Ik herken mij zelf in de tweede.

Rob

• PeeJee

Ik zou liever willen spreken van eigenbelang… De mens handelt volgens bepaalde filosofen ALTIJD uit eigenbelang… het storten van geld op giro 555 (om maar een voorbeeld te geven) levert namelijk een goed gevoel op en dus zou je kunnen spreken van eigenbelang terwijl je anderen helpt of denkt te helpen.

Dat de wereld scheef in elkaar zit, heb ik de halve wereld niet voor rond hoeven reizen… in Nederland zijn al genoeg betreurenswaardige feiten te benoemen dat er van veel van door ons bedachte systemen niet klopt. Het feit dat ik van reizen houdt en daardoor iets teveel co2 de lucht in pomp, ben ik me weldegelijk bewust van. Ik heb dan uit eigenbelang maar bedacht dat het niet eten van vlees, het niet hebben van een auto, biologisch eten en bewust met de consumptiemaatschappij omgaan, die CO2 vervuiling een beetje goed maakt.

Uiteindelijk draait het veel meer om bewustwording, dat is een kant die mensen niet kunnen ontkennen en uiteindelijk zullen mensen daar dan ook naar handelen. Helaas leven we te kort om dit goed door te kunnen geven aan de volgende generatie, zodat er veel “fouten” weer opnieuw worden gemaakt (maar wellicht wel steeds ietsje minder?!?!).

Hoe dan ook, ik beschouw mezelf zeker NIET als egoist, maar ben me heel erg bewust van het feit ik geboren ben in een landje van melk en honing. PJ

• jjg

UITEINDELIJK leef je alleen maar voor jezelf naar mijn idee…Wil niet zeggen dat je niet aan anderen moet denken, maar zogauw je ook aan anderen denkt/helpt, doe je dat ook om jezelf een beter mens te voelen c.q. vinden….

• jjg

Ik lees nu net pas PeeJee zn bericht en ik zie dat hij hetzelfde idee heeft als ik….

• prakhar

Prachtposting Peejee(tu)

Ik sta er ook zo ongeveer achter. het is helemaal waar dat initiatieven zoals geen vlees eten, geen auto rijden een soort compensatie is voor de milieuvervuiling. maar beter is om de zaken bij de kop aan te pakken zodat symptoombestrijding niet nodig is. peejee, de problemen worden vaak gemaakt en in stand gehouden door de wereldleiders en de multinationals. er wordt veel geld in ontwikkelingssamenwerking gestopt maar dat is een doekje voor het bloeden zoals je al schreef met die auto's en dat vlees. beter is de handelsbarriere op te heffen waardoor de derde wereld een eerlijke kans krijgt en dan is al die (onzinnige) hulp ook niet nodig.

ik vind het overigens wel erg om te horen als er in nederland iets gedaan wordt uit oprechte bezorgheid het dan al snel het stempel krijgt ‘dat doen ze alleen maar om zich beter te voelen’. word er eindelijk iets gedaan dan is het niet goed en word er niets gedaan dan is het al helemaal het teken van egocentrisme. soms vraag ik me af wat we nou met z'n allen willen? het is heel demotiverend als je echt een ander mens wilt helpen dan tegen een muur van sceptici aanloopt.

er zijn veel oplichters in het spel en die bederven het voor de goeden.

• prakhar

PeeJee Schreef:

>

> Hoe dan ook, ik beschouw mezelf zeker NIET als

> egoist, maar ben me heel erg bewust van het feit

> ik geboren ben in een landje van melk en honing.

> PJ

we zijn inderdaad geboren in een land waar we het goed hebben, laten we het ook goed houden!

voor dat landje van melk en honing is heel hard gewerkt door nederlanders want het is er niet vanzelf gekomen.

als ik soms zie wat de houding van afrikanen is t.o.v europa dan denken zij dat ons hier alles komt aanwaaien. tsja, dat is natuurlijk een sprookje want voor onze voorzieningen is hard gewerkt en word hard gewerkt.

niks komt de mensen aanwaaien. als onze voorouderen niet op de barricaden waren gaan staan dan was nederland nu nog net als voor de oorlogen(tu)

• prakhar

Rob Schreef:

——————————————————-

> Hans,

>

> Eerst even een definitie van egoisme:

> Definitie

>

> Deze definitie maakt onderscheid in twee soorten.

> Ik herken mij zelf in de tweede.

>

> Rob

Iedereen herkent zichzelf in de tweede! er is geen mens op de wereld die mij kan wijsmaken dat hij zichzelf aan de kant zet voor een ander als het erop aankomt. er word in enkele gevallen wel eens door de media gedaan alsof je je leven moet geven en pas dan ben je een echte held en de ego voorbij maar het kan nooit de bedoeling zijn dat je vanwege een ander er zelf aan onderdoorgaat

• Theo Kiewiet

jjg Schreef:

——————————————————-

> UITEINDELIJK leef je alleen maar voor jezelf naar

> mijn idee…Wil niet zeggen dat je niet aan

> anderen moet denken, maar zogauw je ook aan

> anderen denkt/helpt, doe je dat ook om jezelf een

> beter mens te voelen c.q. vinden….

Dit is ‘m, mensen die anderen heel goed helpen zijn eigenlijk nog egoïstischer, want ze helpen zo goed om zelf zo goed vooruit te komen in hun ontwikkeling of ’verlichting'. :D Dat is ook wat de Dalai Lama zegt.

Egoïsme in morele zin

(Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen.* Wikipedia)

Hans geeft hiervan een zeer extreem voorbeeld uit zijn eigen leven van de reparatie van zijn auto die vele malen belangrijker was dan de stervende blinde vrouw met 2 kinderen aan de borst.

Egoïsme in technische zin

(Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.*Wikipedia)

Iedereen moet tot op zekere zin egoïstisch zijn; wie niet van zichzelf houdt kan ook niet van anderen houden.

Het omgaan met zaken voortkomend uit moreel egoïsme zoals schuldgevoeldens, leefregels en dergelijke kunnen voor mensen die met de ‘technische’ kant van egoïsme niet goed uit de voeten kunnen, een moeilijk leven opleveren. Zogenaamde hedonisten hebben juist weer moeilijkheden met de morele kant om het brede spectrum van het verband tussen egoïsme en compassie in te zien.

Boeddhisme bijvoorbeeld geeft via een centraal thema van compassie en egoïsme een geweldige handleiding.