hans, als alles in het leven een keuze is dan is het ook een keuze van de armoedzaaier om op de vuilnisbelten van calcutta te leven……
waarom zijn de westerlingen slecht en de armoedzaaiers niet verantwoordelijk voor hun eigen?
realiseer je ook even dat de armoede en rampen in de derde wereld mede komen omdat daar klimatologische verschillen zijn. ik hou er niet zo van om het westen overal de schuld van te geven en krijg nogal de kriebels als de forumneuzen weer heel braaf die richting uitgaan(td)
en ik vind dat je vooral jezelf niet teveel kwalijk moet nemen; jij hebt immers er waarschijnlijk ook niet voor gekozen dat de wereld zo in elkaar steekt en zo oneerlijk is. wat heeft het voor zin om te zeggen dat je best mag genieten om daarna toch telkens weer op hetzelfde terug te komen dat we toch egoisten zijn. je praat daarmee jezelf (en een ander) schuldgevoelens aan en als ik hier verder over nadenk dan zou ik ook kunnen zeggen dat jij anderen ontmoedigt om plezier in het leven te mogen maken > dat doe je dan net weer niet maar het gaat aardig die richting op naar mijn gevoel.
is het gek dat wij westerlingen doodongelukkig zijn met alle rijkdom? nee, want we zijn verplicht het goed te vinden. is het raar dat mensen die bijna niets hebben toch gelukkiger zijn? zulke verhalen hoor je zo vaak.
oja ik vind ook dat je stelling eerder vermeend calvinisme is (we mòeten onszelf slecht vinden, we mògen niet genieten)()
laat mij asjeblieft zelf kiezen wat ik mag vinden en hoe ik me mag voelen, laat het niet opgelegd zijn door eens stel linkse mensen die de wereld willen veranderen.
hans, wat vind je van de mensen die hardstikke hun best doen om de ellende en de oneerlijkheid de wereld uit te helpen maar daar niet in slagen omdat er een kliekje is die hun dat belet? zoals de regering of de ambtenaren. volgens mij kun je daar beter op schelden dan in kreten de lucht in gooien dat we slecht zijn. dat is storend.
spreek de menigte aan die fout is maar ga de rest niet een rotgevoel aanpraten!
Des te meer zielige helpverhalen er komen over hoe in en in slecht de mensheid is des te meer ik ga ageren.
ik vind je stelling okee maar niet dat je door sommigen afgeschoten wordt als je het er bijvoorbeeld niet mee eens bent……