Indiase Barbie-pop

• Rob

Ineke,

Mijn nichtje waar ik veel mee speelde had een kleiner meisjespopje, die naam heb ik verdrongen.

Barby had Ken, dat kleine meisjespopje had Ricky.

Toen ik 11 jaar werd mocht ik met mijn vader mee naar de winkel om een cadeautje uit te zoeken.

Het liefst wilde ik dat meisjespopje, maar uit schaamte koos ik voor Ricky, een jongetjes popje.

Toen mijn zus ging trouwen verliet ze ons ouderlijkhuis.

Met achterlating van haar barbypop.

Die heb ik toen achterovergedrukt, heb ik nog steeds, net als Ricky.

Om het even weer terug te brengen naar India:

In mijn Bhagwan-periode, begin jaren tachtig, heb ik zowel voor Barby als Ricky oranje jurkjes gebreid.

Die hebben ze nog steeds aan, ook al zijn ze inmiddels wat verkleurd.

Rob

• Take2

Mooie verzameling Rob!

Ik vind vooral de onderste foto errug mooi - dat is dus de soort pop die ik zoek!

• Khan

Die onderste is toch de Bruid Barbie? (de echte).

Ik heb zelf de Huisvrouw Barbie gekocht. Een wat kleinere doos, dus gemakkelijker om in de koffer te stoppen. :)

Maar hier is een link naar een online winkel

http://mall.coimbatore.com/barbie/indianbarbie.htm

Helaas is er (nog) niet een Zuid-Indiase half-saree Barbie

• Take2

Ik ga voor alle Indiase Barbiesoorten, dus de ‘gewone’ en bruids! :-)

Allemaal wel in sari uiteraard.

Ik hou me aanbevolen als iemand in India goede adressen heeft!

• Rob

Take2,

Als je in Delhi bent mag je het poppenmuseum natuurlijk niet overslaan:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&source=hp&q=dolls+museum+delhi&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=Dolls+Museum,+New+Delhi,+Delhi,+India&gl=nl&ei=v5EWS5W_INOE-QbohdyiDw&sa=X&oi=geocode_result&ct=title&resnum=1&ved=0CAsQ8gEwAA

Jaipur heeft ook zo'n museum, maar is veel kleiner.

Op loopafstand van Ashirvad Guest House, links af, rechts af, om de hoek bij het doveninstituut.

Rob

• Rob

Khan,

Na wat online research gepleegd te hebben kwam ik er achter dat de geboortedatum van Barbie 9 maart 1959 is.

Hoe zou ze er nu anno 2009 uitzien?

Rob

• Sundri

Wel mooi, hoor, zo'n Indiase Barbiepop! Vroeger wou ik ook graag een Barbiepop hebben, maar die kreeg ik niet. Vonden m'n ouders veeeeeel te duur. Toen kreeg ik zo'n veel te roze neppop. Daar maakte ik dan kleertjes voor (en dat doe ik tot op de dag van vandaag, maar nu voor mezelf i.p.v. voor een pop). Kleertjes kopen was natuurlijk ook veeeeeel te duur. Ik benijdde m'n twee nichtjes wel, hoor. Zij hadden elk wel een Barbiepop.

• Take2

Hoi Rob, dank je voor de tip over het poppenmuseum. Helaas kom ik niet in Delhi….

Hmmmm, ach die hele discussie die er momenteel in de media aan de gang is over Barbie als rolmodel voor de vrouw….de pop zou te perfect zijn, te mooi en een verkeerd beeld geven aan de mensen etc.

Ik vind dat allemaal zo overdreven ver gezocht! Waar gààt het over?!

Het is een POP!

Barbie wordt ook gewoon lelijk als ze ouder wordt - net zoals ons allemaal, ha ha. Schoonheid is vergankelijk!

Ik erger me dood aan het gezeur van de Nederlanders over futiliteiten zoals het verbieden van het Sinterklaasfeest omdat het rascisme is vanwege Zwarte Piet en dat Barbie-gedoe; BLEH.

Straks mag je de Nederlandse vlag niet eens meer uithangen want dan is er weer een ander iemand beledigt die oorspronkelijk niet uit Nederland komt.

Mensen moeten hun gezonde verstand eens laten werken.

Van mij mag Barbie er gewoon zijn! :-)

• Ineke M

Van mij ook….én Sinterklaas mag een kruis op zijn mijter, zwarte Piet mag zwart zijn en er mogen meer minaretten bij komen!

Ineke

• Paul Broekman