schoolreis India

• Khan

surya Schreef:

> Denk ik dat het merendeel er

> niet tegen opgewassen is, of het risico te groot

> is dat ze er niet tegen op gewassen zijn. Ik denk

> dat je dat niet moet onderschatten.

> Onder reizigers wordt india ook wel het zwaarste

> land genoemd op mentaal vlak qua challenge. Dat is

> toch niet voor niets?

Zouden er nu werkelijk hele psychiatrische instellingen vol zitten met reizigers die geestelijke gebroken uit India terug zijn gekeerd?

Ik zie me het al voor me, arts en verpleegkundige kijken door een raampje naar patient (1 dag terug uit India) in de isoleercel: “Lichamelijk zal hij er nog wel boven op komen, maar geestelijk… ”

• Ineke M

Wij kregen ook dat advies, maar zijn toch als eerste naar India gegaan…..nooit spijt van gehad!!!

Ineke

• erik

Ik heb in groepen wel mensen gehad die de eerste dag in Delhi dachten: waar zijn we nou naar toe gegaan?? Maar aan het eind van de reis wist bijna iedereen dat ze terug zouden gaan naar India (net zoals wij prikkers dus:))

• Rob

Lieve Surya,

Volgens mij maak je een grote denkfout.

Jij bent zelf in je eentje gegaan en op een aantal dingen in India afgeknapt.

Dat heeft volgens mij niets met leeftijd te maken.

Meer dat je ter plekke geen emotionele ondersteuning krijgt.

Alles in je eentje moet verwerken.

De een kan dat beter dan de ander.

Ik zie zelf geen enkel probleem om met een groep pubers naar India te gaan.

Mits goed voorbereid en mits voorzien van een goede begeleiding.

Er zijn vanuit Nederland projecten in India voor slachtoffers van loverboys.

Dat zijn ook niet de sterkste meiden, maar schijnen door hun tijdelijk verblijf in India weer helemaal op te bloeien en sterker te worden.

Dat kan natuurlijk alleen maar met een goede begeleiding, inclusief voor- en nazorg.

Het enige wat ik zelf niet zo zie zitten is met een groep van 30 pubers in een bootje op de Ganges langs de openbare lijkverbrandingen te varen.

Rob

• Rob

Lieve Surya,

KeesS en ik willen ook mee.

Denk niet dat wij de risico's uit het oog verliezen, integendeel.

Rob

• Indiana

India-gangers, mijn dank tot nu toe voor alle reacties. Ik vond die van Shirley wel mooi (12-6). Ik had op een gegeven moment het idee dat jullie een discussie zouden krijgen wie wel en wie niet meewilde als begeleider. Nogmaals, de reis staat in het teken van andere culturen, hindoeisme, levensbeschouwing met zeker geen overdaad aan tempels en forten. En ik wil dat leerlingen ook zien dat India niet alleen maar armoede troef is. En 20 a 30 pubers zijn prima te hanteren. Als ik het financieel rondkrijg en de eigen bijdrage van ouders is beperkt, dan krijg je veel aanmeldingen. Je gaat dus een schifting maken en alleen zeer gemotiveerde en enthousiaste leerlingen gaan mee. Daar zul je in India echt weinig tot geen problemen mee hebben. Ik spreek wat dit betreft uit ervaring met het begeleiden van leerlingen. En Rob, ik twijfel over Varanasi, zou ook liever naar Amritsar gaan omdat ik veel bewondering heb voor de levenswijze van de Sikhs en de Gouden Tempel wat mij betreft het mooiste is wat India te bieden heeft.

Oh ja, er zijn zelfs oudersdie er erg enthousiast over zijn en mee willen helpen organiseren (zijn zelf ook in India geweest, vaker).

Als laatste, alle tips zijn welkom en het is zeer zeker niet even een idee, ik heb er lang over nagedacht.

• surya

Hoi Khan,

Wel beetje flauw om zo zwart wit te reageren op wat ik stelde. Wat ik zei is niet zwart/wit en misschien negatief maar om het er helemaal niet over te hebben en te doen of het er niet is, vind ik ook een beetje naief. Ik zei dit om een andere kant te laten zien op de zovele positive reacties. En ook omdat deze mensen nog onder de 18 jaar zijn en de verantwoordelijkheid dus ergens anders ligt.

Ik vind het jammer hoe je reageert.

• surya

Hoi Rob,

Lieve Surya,

Volgens mij maak je een grote denkfout.

Jij bent zelf in je eentje gegaan en op een aantal dingen in India afgeknapt.

Dat heeft volgens mij niets met leeftijd te maken.

Meer dat je ter plekke geen emotionele ondersteuning krijgt.

Alles in je eentje moet verwerken.

De een kan dat beter dan de ander.

TOOOOKK TOOOOKKK

• surya

exactly

• surya

TOOOOK TOOOOKKK