Een goede voorbereiding is dan ook zeer noodzakelijk. Niet alleen voor de reis zelf, maar zeker ook van tevoren voorlichtingsavonden organiseren, met filmmateriaal, fotomateriaal, verhalen en veel informatie over India en de risico´s.
Nogmaals ligt de beslissing je kind mee te laten gaan nog steeds bij de ouders.
Ik ben zelf moeder van 2 zoons van nu 21 en 18. Zit al 13 jaar in het welzijnswerk inclusief jongeren en kinderen en weet dus uit ervaring dat tieners vanaf 14-15 jaar best wat kunnen hebben. Meer zelfs dan een volwassene; die zien in 1e instantie meestal eerst de negatieve kanten.
Natuurlijk kunnen er kinderen ziek worden. Maar dat kan in welk ander land ook. Ook dit kan voor een groot deel voorkomen worden door veel informatie van tevoren en door te weten waar en wat je eet-drinkt, en daarom moeten er dus begeleiders mee met ervaring, die o.a. de goede eettentjes weten te vinden, bijvoorbeeld.
Ik ben zelf behoorlijk snel ziek van eten. Ook hier in Nederland. Maar ben zelf 8 keer in India en Nepal geweest, voor langere periodes, waarbij ik maar 1 keer de zogenaamde Delhi Belly heb opgelopen. En geloof me, mijn spijsverteringskanaal kan zeer weinig hebben.
Ook heb ik mijn zoon toen hij 14 was meegenomen op een reis van 7 weken door India, Nepal en Tibet. Dat is prima gegaan! Hij wilde zelf dit jaar ook weer heel graag mee. En geloof me, mijn zoon is geen makkelijke, zit al vanaf zijn 12e in die hormoonoorlog en is nog steeds zwaar puber. Maar toch wil hij weer mee.
Volgens mij heeft Indiana ook niets gezegd dat het goed voor de toekomst zou zijn en het goed is om armoede te zien, maar is het thema: cultuur en levensbeschouwingen. En dan nog….is er niets mis mee als onze jongeren met eigen ogen zien hoe het elders op de wereld vergaat. Op tv zie je veel maar is anders. Want zeg nou zelf, is de Westerse jeugd voor een groot deel niet behoorlijk verwend?? De andere kant van een medaille laten zien kan zeer goed voor sommigen zijn.
Maar, inderdaad, ga niet in de meivakantie. Februari is een stuk beter qua temperatuur en dus meteen qua hygiene.