Kwaliteitsstoffen uit India

• Annemarie

Nou, ik denk erover zoals Ineke - je hebt Indiers in soorten en maten en het hebben van 100 sari's gaat denk ik echt niet voor iedere Indiase vrouw op.

Tom stelde het voorbeeld van extreem arm - extreem rijk en vergelijkt dat met elkaar. Ja, dan steekt dat wel erg tegen elkaar af. Maar met die middenklasse bedoel ik dat er ook ‘gewone’ mensen zullen zijn die helemaal niet aan zoveel luxe doen. Dat was mijn punt.

En over dat de arnste Indiase vrouw liever 100 sari's op de plank heeft liggen dan ze haar kinderen voedt…ik denk dat het heus niet daar aan ligt.

Een arme heeft nauwelijks 3 sari's in haar kist liggen; een werksari en een thuissari en misschien dan nog een voor een feestelijke gelegenheid (die overigens dan nog heel simpel is)…….noem me onwetend, maar dit is wel wat ik uit het boek van Mukulika Banerjee en Daniel Miller heb gehaald waarin de sari en de draagsters uitvoerig worden beschreven.

Ja, er zullen vast en zeker arme mensen zijn die wèl gevoelig zijn voor het hebben van veel sari's, maar ik geloof nooit dat het er veel kunnen zijn!

• Khan

Annemarie schreef:

>

> waarin de sari en de draagsters uitvoerig worden beschreven.

Om er een geheel andere draai aan te geven, de sari is langzaam aan het verdwijnen.

1) Een salwar-kameez is veel praktischer in het dagelijks leven

2) Veel jonge meisjes lopen nu al in spijkerbroek

Dit is althans mijn indruk als ik terugkijk op de ontwikkelingen in de afgelopen 5 jaar in het straatbeeld.

• Annemarie

Het boek dat ik heb is ook al gedateerd ja :-)

Hey, maar ik geloof niet dat de sari straks veroordeelt is tot een bezienswaardigheid die alleen met festivals, in het toerisme (zoals de Kimono in Japan) of op het platteland te bewonderen is.

De sari zal, denk ik, wel blijven.

• Annemarie

Spijkerbroek in India…..lijkt me nogal oncomfortabel om zoiets te dragen in de hitte.

• Khan

Annemarie schreef:

>

> Spijkerbroek in India…..lijkt me nogal oncomfortabel om

> zoiets te dragen in de hitte.

Vraag het de dames daar, ik heb er zelf geen ervaring mee ;-)

De “half sari” op het platteland is al bijna weg uit het dagelijks leven; alleen actrices in films zie je er nog in… dit soort ontwikkelingen houd je niet tegen.

• Annemarie

Khan, ben een keer in Suriname geweest en een keer op de Antillen - had een spijkerbroek bij me; kon de stof nog geen half uur verdragen (jeuk) en ik had al wat anders aan! Vreselijk, een spijkerbroek met tropische temperaturen!!!!

Half sari, ja - ook over gelezen, maar het is me helemaal niet duidelijk wat dit nou precies is….weet jij het?

Wel jammer dat de sari aan het verdwijnen is, maar ja….wie in Nederland loopt er nog in het Friese, Zeeuwse of Volendammer traditioneel kostuum?

Ook bijna niemand meer…….:-)

• Jo

Zoals ik hoor lopen de dames idd in jeans om zich te onderscheiden en te laten zien hoe modern zij zijn.

Het lijkt mij ook afschuwelijk om je benen te hullen in die warme broek. Maar ja als het hot is en je geen alternatief hebt dan is er weinig keus. …Zij gaan waarschijnlijk heel anders om met de warmte dan wij, zij zijn het gewend. Als wij de zon zien gaat alles zoveel mogelijk uit! In dit soort landen wordt alles zoveel mogelijk bedekt….

Er zal ongetwijfeld wel een ander alternatief voor de jeans komen, of zij dragen een hele dunne kwaliteit.

Zoals je zegt wie loopt er hier nog in klederdracht? Ik moet er niet aan denken……

Annemarie schreef:

>

> Khan, ben een keer in Suriname geweest en een keer op de

> Antillen - had een spijkerbroek bij me; kon de stof nog geen

> half uur verdragen (jeuk) en ik had al wat anders aan!

> Vreselijk, een spijkerbroek met tropische temperaturen!!!!

>

> Half sari, ja - ook over gelezen, maar het is me helemaal

> niet duidelijk wat dit nou precies is….weet jij het?

> Wel jammer dat de sari aan het verdwijnen is, maar ja….wie

> in Nederland loopt er nog in het Friese, Zeeuwse of

> Volendammer traditioneel kostuum?

> Ook bijna niemand meer…….:-)

• samira

geachte heer, mevrouw

Ik zou graag stof willen bestellen alleen ik weet niet hoe

• Ineke M

….en dan na vijf jaar nog op een topic reageren??

• Mr Bojangles

Hoi Samira,

(jij bent toch niet toevallig de Samira die voor PH in de OR heeft gezeten he?)

Nou, kun je wat specifieker zijn met je vraag. bijv. van hieruit stoffen willen bestellen in India is vrijwel ondoenlijk. Je hebt geen idee van de verscheidenheid die ze hebben. daarvoor moet je echt ter plaatse zijn.

En wat voor stoffen wil je? Stof gewoon per meter? Sari's? Zijde? (zou ik niet aan beginnen vanwege de oplichting)

Kees