Kwaliteitsstoffen uit India

• Tom

Al met al,

krijg ik toch een wrang gevoel bij dit alles.

Vrouwen die 50-100 saries hebben….

zich enkele keren per dag omkleden…..

tja, ik ken India op een andere manier.

Armoe troef

en erbarmelijke omstandigheden voor het vrouwen recht,

en erbarmelijk voor de vrouw in het algemeen

ok, 10% heeft het goed in India, maar voor de rest gaat dit alles niet op.

• Paul Broekman

Ik zou in India een Indiase vrouw benaderen en die meenemen naar een sari winkel. Een betere deskundige kun je niet hebben denk ik.

• KeesS

Op zoiets kun je je niet voorbereiden dat moet je ervaren. En dat kan alleen in de praktijk door veel te zien, in de fik te steken (een klein stukje dan), een keer de verkeerde spullen te kopen. Veel rondkijken, bekijken etc..

• Ineke M

Mijn vriendin is de vrouw van een (meestal werkeloze) kleermaker. In het begin hadden zij een eenkamerwoning….en dat was alles. Dus geen toilet, badkamer, slaapkamer of keuken. Toch had zij een aanzienlijke hoeveelheid sari's. Dat komt omdat het (in ieder geval in haar familie) gebruikelijk is dat ze sari's als cadeau krijgen en de mannen stof voor een broek en blouse.

Nou is 100 sari's wel wat veel, maar als ik zie dat ze op de bruiloft van haar broer al 52 cadeau krijgt (en een deel weer weggeeft aan de nog armere schoonfamilie), dan kom je een heel eind.

Inmiddels hebben ze in ieder geval een ‘compleet’ huis(je). Daar wonen ze dan wel weer met 2 families, maar toch een hele verbetering.

Ineke

• Khan

Ineke M schreef:

>

> Nee, bedoelt wordt dat de pallu vaak dikker is dan de sari

> zelf. Je moet dus niet alleen afgaan op de pallu, maar ook de

> rest van de sari goed bekijken.

>

Dat schreef ik ook.

• Khan

Tom schreef:

> tja, ik ken India op een andere manier.

> Armoe troef

> en erbarmelijke omstandigheden voor het vrouwen recht,

> en erbarmelijk voor de vrouw in het algemeen

>

Ik ook. Vandaar dat ik bijv. heel goed weet hoe de kleding van een arbeidster er uit ziet. :-(

• Annemarie

Maar India heeft ook een grote middenklasse toch?

• Tom

Het is maar hoe je het bekijkt:

Ja, een gigantische middenklasse van zeker 60 miljoen mensen.

Daartegenover staan een half miljard mensen die met minder dan een dollar per dag rond moeten komen.

De wereldbank schrijft het zo:

The World Bank further estimates that a third of the global poor now reside in India.

Als je dat eens tot je laat doordringen….

• Tom

Of dit:

India has a higher rate of malnutrition among children under the age of three (46% in year 2007) than any other country in the world.

Op wikipedia kan je er meer over lezen.

Maar die ondervoeding snap ik nu. In plaats van hun kinderen fatsoenlijk te eten te geven, wensen de vrouwen daar 100 saris op de plank te hebben. Kwestie van prioriteiten stellen he.

• Ineke M

Ik ook, maar denk dat er (net als hier) allerlei verschillende arbeidsters zijn met allerlei verschillende kleding. Er is ook niet alleen extreem arm en extreem rijk. Ik denk dat ik het hier meer over de middenmoot heb en daarvan zit onze vriendin aan de onderkant.

Ineke