Kwaliteitsstoffen uit India

• Annemarie

Hey super - deze info :-)

Ik had nog iets hierover. je spreekt over gerecyclede sari's - hoe herken ik die winkels als ik in India ben?

En ik heb gelezen dat de gemiddelde Indiase vrouw zo'n beetje 100 sari's in haar kledingkast heeft hangen!! Best veel :-)

En is het waar dat de Indiase vrouw liever niet 2x in dezelfde sari op een feest wil worden gezien?

Maar hoe zit het dan als je heel arm bent, zoals Dalits en andere outcasts?

Thanx voor alle hulp :-)

Even voor de duidelijkheid aan mensen die misschien denken dat ik supergoedkoop uit wil zijn; dat ik over tweedehands sari's begin is niet omdat ik te beroerd ben om een normale prijs voor een nieuwe sari te betalen, maar omdat ik nieuwsgierig ben naar de zgn ‘kringloop’ van deze kleding.

• Ineke M

Klopt helemaal! Een vriendin van mij (beslist niet rijk!!!!!!) kreeg op de bruiloft van haar broer alleen al 52 sari's cadeau. Op het feestdagen zelf werd er wel 5 keer per dag omgekleed.

De echte arme mensen krijgen vaak 2de hands sari's. In mijn contacten met de winkeliers/groothandels zie ik dat ze allemaal wel een vrouw ‘geadopteerd’ hebben en voor de (2de hands) sari's zorgen. Ik weet niet of dat algemeen zo is in Pushkar, of dat het toevallig zo is bij mijn contacten.

Ik weet niet precies waar je naar toe gaat in India, maar overal waar je kleding van sari stof ziet (en dat is zo ongeveer overal) kun je er naar vragen. Met een beetje geluk kom je dan in een Walhalla met tienduizenden sari's en meer…..

Ineke

• Khan

Is er iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen en tips heeft?

Met een lap bedoel ik dus het hele stuk dat een sari kan beslaan - en dan zònder de kosten die je nog maakt voor het laten naaien van kledingstukken daarvan.

Het enige aan de sari stof waar in India een kleermaker aan komt is het stuk voor de bloes, als dat tenminste met de sari zelf meegewoven is. De in Nederland onder surinaamse-hindoestanen bestaande praktijk om de sari te gaan vernaaien tot een soort rok, komt omdat hier weinigen weten hoe je de sari draagt.

> 2e hands sari

Als je even in India kijkt naar schoonmaakster of een vrouw die in het veld of langs de weg werkt dan weet je direct hoe een sari die langer in gebruik is geweest er uit ziet. Maar ik denk niet dat je daar naar op zoek bent. ;-)

• Khan

Ineke M schreef:

> De echte arme mensen krijgen vaak 2de hands sari's. In mijn

> contacten met de winkeliers/groothandels zie ik dat ze

> allemaal wel een vrouw ‘geadopteerd’ hebben en voor de (2de

> hands) sari's zorgen. Ik weet niet of dat algemeen zo is in

> Pushkar, of dat het toevallig zo is bij mijn contacten.

Het enige wat ik weet is dat een gebruikte sari (en andere kleding) aan het personeel dat men in dienst heeft wordt gegeven.

• Khan

Annemarie schreef:

>

> En ik heb gelezen dat de gemiddelde Indiase vrouw zo'n beetje

> 100 sari's in haar kledingkast heeft hangen!! Best veel :-)

Ik heb bij mijn vrouw of haar zussen (wel buitensporig rijk trouwens) nimmer zoveel aangetroffen; wel gezien dat ze niet hangen. Een sari kun je heel eenvoudig opvouwen.

• Khan

Tom schreef:

>

> Zijde lijkt namelijk

> nogal op plastic (vind ik dan), en daarom is het zo leuk na

> te maken met plasic.

Kunstzijde glimt lekker, en is inderdaad heel glad.

• Khan

Tom schreef:

>

> On

> initial inspection, the silk may feel thick and glossy near

> the pallu but inside the sari, you may find that it’s half

> the thickness!

Zoals het hier geschreven is, lijkt het wel of schrijver gedacht heeft aan iemand die de kwaliteit van de stof test terwijl de sari gedragen wordt. Tamelijk vermakelijk.. Bedoeld wordt kennelijk dat je niet moet afgaan op het eindstuk wat je getoond wordt, maar de gehele sari moet inspecteren.

• Annemarie

Ineke, is het ook zo dat de vrouwen meestal elke sari maximaal 1 dag dragen, daar in slapen en de volgende morgen een geheel nieuwe aantrekken?

Voor een westerlng is dit wel apart omdat wij meestal òf zonder nachtkleding slapen òf nachtgoed aanhebben. En onze bovenkleding dragen we meerdere dagen.

En 100 sari's in een gemiddelde vrouwelijke kledingkast - de maand heeft maar 31 dagen hoogstens :-) Dat klinkt in mijn oren als een luxe (in India zal het wel heel gewoon zijn) :-).

52 sari's op je huwelijksfeest(!!) als kado en voor elke ceremonie verkleed worden :-

Een westers huwelijk heeft 1 bruidsjurk en soms een avondjurkje erbij….:-)

Opvallende verschillen.

Ik heb hier thuis het Engelstalige boek The Sari van Mukulika Banerjee en Daniel Miller. Prachtig leesvoer en mooie plaatjes. Staat heel veel info in over de sari, maar toen ik Indiers in Nederland eens vroeg over de dingen in het boek zeiden ze tegen me dat ik onzin had gelezen en dat het meeste niet klopte. Vandaar dat ik het nogmaals even check bij meerdere mensen hier op het forum.

:-)

• Ineke M

Nee, bedoelt wordt dat de pallu vaak dikker is dan de sari zelf. Je moet dus niet alleen afgaan op de pallu, maar ook de rest van de sari goed bekijken.

Ineke

• Ineke M

Nee, de vrouwen slapen niet in de sari's. Ze slapen in een lange nachtpon. 's Ochtends houden ze die vaak aan tot het huis aan kant is en de was is gadaan en daarna doen ze een sari aan.

Tijdens het huwelijksfeest gaan ze naar het dorp van de bruid. Daar blijven ze slapen (vaak in een grote slaapzaal) en dan nemen ze de bruid ‘s ochtends vroeg mee naar het dorp van de man. In dat geval slapen de vrouwen wel in de sari’s.

Van de 52 sari's (voor de zus van de bruidegom!) werden ook weer heel veel weggegeven hoor! Mijn vriendin heeft een hele grote metalen dekenkist boordevol sari's en petticoats.

Ineke