Sjaals en staatswinkels

• Khan

KeesS schreef:

>

> het uitgangspunt een derde is over het algemeen een goed startpunt.

Volgens mij spreek je nu over die straatverkopers die zich op toeristen storten (of omgekeerd, natuurlijk) ;-)

Misschien nog een tip voor Annemarie, voor levensmiddelen (eetbaar en drinkbaar) is in India een vaste prijs vastgesteld. Die moet op de verpakking zijn afgedrukt. Op een fles vind je dit op de hals.

Verder zat ik me nog te bedenken dat je je natuurlijk altijd eerst in een winkel in Nederland kunt orienteren, wat de prijzen hier zijn voor een bepaalde uitvoering en materiaalsoort. Die prijzen liggen in Nederland natuurlijk wel extreem hoger.

• kees m

Annemarie,

Ik reageer niet zo vlug.Maar nu moet ik toch even , hoor!!

Ga eerst eens kijken en ervaar eens dingen, voordat je van alles roept en zegt.

We komen er al jaren en kopen sjaals/ sieraden in en genieten gewoon !!

Ik heb ook geen verstand van auto`s dus zeg ook niet hoe ze in elkaar gezet moeten worden.

RARE vergelijking , maar ja !!

grjes kees m

• Tom

Nou, na jaren en jaren in India was ik in nederland, en moest een broek.

In de winkel (een jeans winkel) vond ik wel een mooie broek, maar verdorie wat duur.

Ik stelde toen voor 2 voor de prijs van een (want ik had ooit eens ergens zo een aktie gezien, en dat viel me op dat moment binnen).

Die stonden echt raar te kijken, maar ik maakte duidelijk dat ik het serieus meende.

De broek was 69,95 weet ik nog. Na een tijdje vertrok ik met 2 broeken voor 75 euro.

En het kan in heel veel meer winkels, zelfs de media markt.

• Annemarie

Je zegt het zelf al; ‘die stonden raar te kijken’.

Het is dus niet normaal in Nederland dat je gaat afdingen in winkels.

Waarschijnlijk hebben ze je dit keer jou je zin gegeven (ze waren overrompeld), maar ik durf mijn spaargeld er onder te verwedden dat als per dag 10 van zulk soort mensen zoals jij in de winkels gaan afdingen dat binnen de kortste keren je het antwoord; ‘we onderhandelen niet’ krijgt en dat er een bordje met deze tekst op de deur komt te hangen!

Wat jij beschrijft zijn incidenten en dat maakt nog niet dat het een normale gang van zaken is in ons land.

En vraag je eens af; waarom zouden mensen in Nederland niet afdingen?

Juist, omdat ze geen gedoe willen. En daarom hebben veel mensen een hekel aan onderhandelen als ze op vakantie zijn.

• Annemarie

Waarom zou ik geen mening mogen hebben of een vooroordeel?

Ik wil gewoon goed voorbereid zijn en heb geen zin om voor vervelende verrassingen te staan, vandaar dat ik er een groot punt van maak. Wil dit goed uitzoeken.

Ik ben al eens flink op mijn bek gegaan tijdens onderhandelingen op een andere vakantie > dat wil ik niet weer zoals je begrijpt.

Ik heb geen zin om me te laten overrompelen en het eerst ervaren zoals jij het noemt…..daardoor ben ìk juist op m'n bek gegaan.

Als ik beter was voorbereid dan had ik er anders ingestaan en was ik voor mezelf opgekomen - iets wat ik toen niet heb gedaan! En dat heeft wèl mijn vakantie verpest destijds.

Trouwens, dat de Indiers onderhandelen weet iedereen wereldwijd > dus dat gerucht is waar . Hoezo zou mijn verhaal dan niet kunnen kloppen? Ik hoor het ook van anderen en lees het in boeken > of wou je beweren dat het allemaal onzin is? Als je een probleem hebt met de berichtgeving moet je niet bij mij zijn maar bij de persoon waar het thuishoort.

Ik ben niet verantwoordelijk voor de reputatie van het Indiase volk en ook niet voor wat anderen tegen mij gezegd hebben.

• Shirley

Hoe je het ook went of keert, in India zul je moeten afdingen. Daar kijken ze er namelijk raar van op als je dat juist niet doet.

En als je je eerst orienteert in meerdere winkels, informeert naar prijzen, kun je zelf een gemiddelde nemen en bepalen of je dat redelijk vind of niet.

• Khan

Shirley schreef:

>

> Hoe je het ook went of keert, in India zul je moeten

> afdingen. Daar kijken ze er namelijk raar van op als je dat

> juist niet doet.

Vreemd, daar heb ik nou al die jaren niets van gemerkt. Ik ga nou sterk het idee krijgen dat men zich dus in het zakendoen met toeristen zich gaat richten op het verwachtingspatroon van die toerist. Dan krijg je dus van die vermoeiende kwesties waar mijn vrouw in Egypte mee te maken kreeg. Winkelhouder schrok enorm omdat ze even snel iets wil kopen, want er zaten twee Engelsen in de winkel die natuurlijk met dat onzin spelletje mee zaten te doen en onder het genot van thee zaten te “onderhandelen”. Sorry, zover ik weet gaat een Indier echt geen 20 minuten “onderhandelen” over een huis-tuin-en-keuken object, tijd kost ook daar geld.

• erik

Het “Life of Brian syndroom” waar de koper iets niet krijgt van de verkoper omdat hij meteen het gevraagde bedrag wil neerleggen. :)

• Ineke M

Hallo Annemarie,

Ook bij mij roept jouw verhaal iets op. Had een paar dagen geleden al de neiging om te vragen waarom je in 's hemelsnaam naar India gaat als je zo krampachtig bent (zo kom je op mij over).

Helemaal niet erg dat je in India op ‘je bek’ gaat, daar leer je van. Zo op deze pagina ga je het zeker niet leren. Je moet er zijn en het ondervinden. En nee, niet iedereen vraagt te veel en je hoeft zeker niet overal af te dingen en er zijn zeker geen regels voor. Ga er heen, betaal wat je er voor over hebt en geniet!

succes met ‘los laten’,

Ineke

• Annemarie

Ik hoef niet alles aan India okee te vinden om er heen te gaan, toch?