Visumaanvraag: interview bij Indiase ambassade

• Sundri

Voor dat interview van nog geen 5 minuten moest ik wel 2,5 uur wachten! (+ 3,5 uur heen en weer rijden van Zeeland naar Den Haag). Beetje moe, maar dat gaat wel weer over.

• Sundri

Ik vraag me af of dat wel kan: in België een visum voor India aanvragen. Het kan wel als je in dat buitenland woont of verblijft (op vakantie), maar of dat ook kan voor Nederlanders, die in Nederland wonen? Van aanvragen in Antwerpen heb ik ook nog niet eerder gehoord, daarvoor moet je toch naar Brussel? Is er in Brussel niet een Indiaas consulaat (en geen ambassade)?

Misschien weet een Belgisch lid van dit forum wel wat antwoorden hierop.

• KeesS

Nou mooi zo. Toch moet er een reden achter zitten. Proberen ze een profiel van de India ganger te maken? Of zouden ze veel kritiek hebben gehad op hun manier van werken en gaan ze nu wat losser met alles om? Of hebben ze tijd over omdat het visumbureau een hoop werk doet? Het klinkt in ieder geval positief laten we het daar maar op houden.

• erik

Ja hoor, ik heb ook ook wel eens in Kathmandu een visum voor India gehaald, dat maakt verder niks uit.

• Sundri

Misschien willen ze gewoon weer wat gezichten achter de visumaanvragen zien. Vroeger hadden ze natuurlijk elke dag rijen mensen staan. Dat zal nu wel wat minder zijn, hoewel het vandaag wel behoorlijk druk was (alle stoelen bezet; dat zegt wellicht iets voor hen die vroeger altijd naar de ambassade gingen). Maar de drukte komt wellicht omdat het vandaag vrijdag is en veel mensen op vrijdag komen, omdat ze dan niet werken (zoals ik).

Hoe het ook zij, ik ben allang blij dat het goed is gegaan. Ik was daar toch niet helemaal gerust op en het stel, dat naast mij zat, ook niet.

Door dit bericht over te brengen op dit forum, hoop ik dat anderen zich daar dan minder zorgen over hoeven te maken.

• Khan

Sundri schreef:

> Een dergelijk interview had hij nog bij geen enkel ander land

> meegemaakt.

Zegt waarschijnlijk meer over deze meneer, dan over de Indiase autoriteiten

a) Als EU burger heb je geen idee wat een enorm voordeel zo'n rood paspoort heeft. Zonder zo'n paspoort kom je wel in aanraking met immigratiediensten, en dan weet je al snel dat een gesprekje hier en daar de gewoonste zaak van de wereld is. ;-)

b) Als je voor zaken naar de US gaat wil men ook e.e.a. weten. Vriend van me werkt bij een chemisch bedrijf (Nederlander overigens), die kon dus nog een keer terug met allerlei bewijsstukken over de aard van het bedrijf. Een collega die regelmatig universiteiten in de US bezoek voor wetenschappelijk onderzoek kon dus na verloop van tijd ook enige uitleg gaan geven.

• Khan

jannus schreef:

>

> Mijn visumaanvraag werd door het visumbureau geregeld en

> betreft een groepsreis georganiseerd door een reisbureau.

> Kreeg van het visumbureau de mededeling dat de ambassade mij

> wilde spreken. Kon mij niets voorstellen omtrent de reden dus

> belde ik de Indiase ambassade. Deze gaf aan dat ik gewoon

> diende te komen en brak het gesprek af midden in mijn waarom

> vraag. De ambassade een mail gestuurd waarin ik aangaf van

> een dergelijke behandeling niet gediend te zijn. Werd daarop

> door de ambassade gebeld met de mededeling dat ik binnen 3

> dagen kon komen anders geen visum. De arrogantie ten top.

> Mijn zin in India is dus tanend.

Ha, ha, dan ken je de Nederlandse IND dus niet…. (geluukig maar) ;-) Wees maar blij met je EU paspoort. Nu voel je iets wat een heleboel mensen die naar Europa willen komen mogen doormaken. Niet om rot te doen, maar je mag even je zegeningen tellen. Moet een Indier proberen zo'n mail te sturen, kun je voor de komende jaren het wel vergeten om nog een aanvraag te doen.

• Khan

jannus schreef:

>

> Kern van de zaak is dat dit geen fatsoenlijke manier van

> communiceren is. Als je de ambassade daar niet op aanspreekt

> verandert er nooit wat. Dan maar geen visum. Geen kwestie van

> handigheid maar van karakter.

>

> Wie heeft soortgelijke ervaringen ?

Ja, ga eens kijken voor de deur van het UK consulaat hoe daar mensen weggezonden worden.

• joni

Hoi Sundri ik denk dat dit interview bedoeld is om je alvast een beetje voor te bereiden op je reis naar India. De vragen komen mij namelijk wel heel bekend voor. What country are you from,How many times India ,Do you like India ,Are you married ,What is your profession ,Do you have children ,What is your religion etc etc. Eerst had je alleen de lange wachttijden bij de ambassade om je alvast te laten wennen aan de indiaase bureaucratie en nu dit

• Sundri

Daarom vind ik die reactie van Jannus ook wel grappig, eigenlijk. Ik bedoel maar, ik ben al 16 keer in India geweest. Over de bureaucratie hoef je mij echt niets wijs te maken. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met honing dan met azijn. Dat heb ik al overal in India ervaren; dat is in India veel sterker dan hier, maar dat geldt toch ook echt in Nederland. Tracht harmonieus tot een oplossing te komen en gelukkig lukt mij dat meestal goed. Die man bij de ambassade was trouwens wel aardig, hoor. Ik vertelde dat ik “kind of in love with India” was gevallen, sinds de eerste keer in India; toen vroeg hij of ik weleens familieleden had meegenomen. Ja, inderdaad (zei ik), maar zij vond India verschrikkelijk. Vet lachen vond hij dat.

Die vragen, die jij stelt, zijn overigens meer de manier waarop Indiërs hun belangstelling voor jou tonen. Volgens mij zijn het ook een soort standaardvragen, die ze al op school leren als ze Engels leren.

En dan moet je 'ns van die echte westerse antwoorden geven (ook als het niet waar is), dat is reuze grappig. Zoiets als “Neeee, ik ben niet getrouwd” (hun antwoord: o, dan trouw ik wel met je) “neeeeee, ik ben heel gelukkig ongetrouwd, lekker vrij, ik heb geen man nodig, ik ben onafhankelijk…” Dan zie je hun ogen uit de kassen vallen. Lachen vind ik dat soort gesprekken.