Visumaanvraag: interview bij Indiase ambassade

• rita

Wat apart Sudri. Ik heb een x een kort interviewtje gehad omdat ik familievisum had aangevraagd. Dat ging toen om waarom, met wie was ik dan getrouwd, trouwakte laten zien ed. Maarja, dat gaat voor jou niet op. Ben benieuwd netals de rest! Tip van Rob vind ik leuk, zou ik denk ik gewoon doen! Succes!

• KeesS

Spannend als ik dit zo lees. Ben benieuwd waar dit over gaat. Wat ik me afvraag is of er mensen zijn die meer dan 15x een visum hebben aangevraagd? En of dat de reden zou zijn/is. Ik kan me niets bedenken. Dit is voor het eerst dat ik over een intervieuw hoor. Nou succes vrijdag!

• smits

Wij hebben voor de eerste keer het visum aangevraagd en mogen ons ook melden bij ambassade. Volgens het visa service bureau gaat het om steekproeven.

We zullen zien hoe het vandaag afloopt

• jannus

Mijn visumaanvraag werd door het visumbureau geregeld en betreft een groepsreis georganiseerd door een reisbureau. Kreeg van het visumbureau de mededeling dat de ambassade mij wilde spreken. Kon mij niets voorstellen omtrent de reden dus belde ik de Indiase ambassade. Deze gaf aan dat ik gewoon diende te komen en brak het gesprek af midden in mijn waarom vraag. De ambassade een mail gestuurd waarin ik aangaf van een dergelijke behandeling niet gediend te zijn. Werd daarop door de ambassade gebeld met de mededeling dat ik binnen 3 dagen kon komen anders geen visum. De arrogantie ten top. Mijn zin in India is dus tanend.

• Jo_O

Dat heeft als zodanig niet echt wat met (de mensen in) India te maken, alswel met de ambtenarij. Die arrogantie die daar vaak van uit gaat is internationaal.

• Bob

Lijkt me niet echt handig om tegen te sputteren en te zeggen dat je er niet van gediend bent hoe je behandeld wordt als je nog een visum wil krijgen. Je hebt niet per definitie recht op een visum of zo. Je bent te gast. Ik zou ja en amen zeggen en zorgen dat je dat visum krijgt.

• jannus

Kern van de zaak is dat dit geen fatsoenlijke manier van communiceren is. Als je de ambassade daar niet op aanspreekt verandert er nooit wat. Dan maar geen visum. Geen kwestie van handigheid maar van karakter.

Wie heeft soortgelijke ervaringen ?

• Shirley

Wen er maar aan… :) … alles gaat op zijn Indiaas.

• Sundri

Zojuist terug van mijn interview. Mijns inziens betreft het inderdaad steekproeven. De vragen gaan echt helemaal nergens over en het interview duurt niet eens 5 minuten. De vragen waren als volgt

- Hoe vaak ben je in India geweest?

- Waar ben je in India geweest?

- Wanneer ging je voor het eerst naar India?

- Ben je getrouwd?

- Heb je kinderen? Zo ja, zijn die weleens mee geweest?

Vervolgens kreeg ik een vriendelijk hand en werd me een goede reis gewenst. M'n visum krijg ik gewoon via het visumbureau thuisgestuurd; daar hoefde ik niet op te wachten.

Dat het volgens mij inderdaad steekproeven betreft: Er zat een stel naast me, die voor de vierde keer een visumaanvraag deed en naar Sikkim gaat reizen. Alleen de vrouw werd geïnterviewd:

- Hoe vaak ben je in India geweest?

- Wanneer ben je in India geweest?

Net zoiets als de vragen aan mij dus. Ook zij krijgen hun visa.

Er was ook een man van de Triodosbank voor een zakenvisum. Ook hij kwam voor een interview; hij was na mij, dus ik weet niet wat ze aan hem vroegen. Hij zei, dat hij voor zijn werk regelmatig naar landen moet, waar de Triodosbank samenwerkt met lokale banken voor het verstrekken van microkredieten. Een dergelijk interview had hij nog bij geen enkel ander land meegemaakt.

• erik

Vreemde zaken hoor. Dat kan ook wel telefonisch of per mail, zou je denken…

Op een ander India-forum las ik van een man die in Antwerpen zijn visum aanvroeg: geen wachttijden (hij was de enige), geen gedoe, wellicht handig voor mensen die in het zuiden wonen?