(internationaal) rijbewijs

• henk

Mitmig

Jij hebt 40 keer rond rijden in India overleefd.

En ik 4000 keer per jaar, woon hier nl, hebben wij nu zo veel massel dat we nog leven, of valt het wel wat mee!!!!

Kom op laat Trudy het zelf ondervinden.

Misschien een tip voor Trudy ze rijden hier links

• Rob

“Misschien een tip voor Trudy ze rijden hier links”

En tweede tip:

Ze rijden in India soms ook rechts of tegen de richting in.

Als je rechts tegen de richting in rijdt rij je eigenlijk links.

Daarvoor wordt je in India niet bekeurd, iedereen doet dat.

Rijdt je daarentegen links tegen de richting in rij je dus rechts.

Als de politie je daar op betrapt wordt dat een behoorlijke bekeuring.

Rob

• Shanti

Onderstaand verhaal vond ik ooit eens op een web-site.

Aangezien ik ook enkele maanden per jaar deel neem aan het verkeer in Goa en soms daar buiten (per scooter). Kan ik me hier wel redelijk in vinden.

Links rijden moet, maar als rechts even beter uit komt, dan rijd je rechts.

Bijna een miljard Indiërs neemt deel aan het verkeer. Enkele tips kunnen u helpen de chaos op de weg het hoofd te bieden.

• Alle weggebruikers dienen er van uit te gaan dat ze onsterfelijk zijn.

• De structuur van het Indiase verkeer is gebaseerd op een strikt kastenstelsel. Geef voorrang aan (in volgorde van belangrijkheid); koeien, olifanten, zware vrachtwagens, bussen, regeringsauto’s, dromedarissen, lichte vrachtwagens, bizons, jeeps ossenwagens, particuliere auto’s, motor, scooters, motorriksja’s, geiten, fietsen (met lading), handkarren, fietsen (met passagiers), honden en voetgangers.

• Alle voertuigen moeten worden bestuurd met de Indiase chauffeursmantra op de lippen: “Vaart minderen betekent aarzelen, remmen is onvoldoende en stoppen is een nederlaag.

HET GEBRUIK VAN DE CLAXON

• Auto’s – korte stoten betekent superioriteit: honden en voetgangers uit de weg. Aanhoudend getoeter is een smekend verzoek, bijvoorbeeld aan een tegemoetkomende vrachtwagen: “Ik rijd te hard om nog te kunnen stoppen , dus als jij geen vaart mindert, gaan we er allebei aan.” Eenmaal: “Ik heb al een paar minuten niet getoeterd.”

• Vrachtwagens en bussen – alle signalen betekenen: “Ik ben niet van plan om te stoppen ook al zou ik het kunnen.”

• Voorrang: verkeer dat van links, rechts of vanuit het midden komt heeft voorrang.

• Alle verkeer hoort midden op de weg te rijden.

• Inhalen is verplicht

• Via een frontale botsing kun je in het nirwana komen.

• Khan

Even wat info uit mijn ervaringen (en de aangetrouwde familie).

Wegcontroles in de stad waarbij agenten graag wat in hun zak stoppen kun je wel degelijk verwachten. Ik heb ze in Hyderabad diverse keren enkele uren kunnen observeren, en ook mijn jongste zwager die er een jaar heeft gewoond is er wat geld verloren aan bekeuringen.

Of er tussen staatsgrenzen wordt gecontroleerd kan ik niet uit ervaring zeggen, wel weet ik dat er op de snelwegen bij strategische punten politiecontroles kunnen zijn (bijv. vlak voor of na een brug over een rivier). Ik heb ook wel eens gezien dat bij zo'n controle post politieagenten op motoren stonden te wachten. Mijn indruk is dat die controles voornamelijk gericht zijn op vrachtverkeer, maar ik weet ook dat een van mijn vaste chauffeurs altijd de snelweg af ging nabij de hem bekende controleposten om die checks te ontlopen.

Nog over dat helm verhaal. Het zou eerder kunnen zijn dat die regel waarbij de plicht om dat ding te dragen alleen voor de bestuurder geldt te maken heeft met de haalbaarheid om zo'n regel praktisch in te voeren. Een paar jaar geleden is op last van het High Court van Andhra Pradesh de regel ingevoerd in die staat dat je in de auto een veiligheidsriem om moet, een regel die alleen geldt voor de chauffeur. Dus een passagier op de voorbank hoeft 'm niet om. laat staan op de achterbank.

Trouwens, lange tijd heeft ook in Nederland gegolden dat je op de achterbank geen veiligheidsriem om hoeft. ;-)

• Rob

Khan,

Ik weet niet precies meer waar het was, in Jaipur city denk ik.

Als passagier voorin de auto had ik mijn veiligheidsriem niet om.

Een politieagent zag dat en hield onze auto aan.

De chauffeur moest uitstappen om al z'n papieren te laten zien.

Die waren in orde.

Vervolgens gluurde de agent door het open autoraampje aan de rechterkant van de auto. En vroeg mij of ik een seatbelt had.

Inmiddels had ik mijn linkerarm daar doorheen gestoken zonder hem vast te doen.

“Yes I have”, zei ik tegen de agent, terwijl ik met mijn linker arm op- en neerwaartse bewegingen maakte om hem de seatbelt te laten zien.

De politieagent was een beetje verblufd van mijn reactie, de chauffeur kon z'n lachen bijna niet inhouden.

Zonder bekeuring mochten we doorrijden.

Rob

• Rob

“Het zou eerder kunnen zijn dat die regel waarbij de plicht om dat ding te dragen alleen voor de bestuurder geldt te maken heeft met de haalbaarheid om zo'n regel praktisch in te voeren.”

Khan,

In een land als in India is het vermoedelijk niet haalbaar om vrouwen in traditionele kleding en haardracht te verplichten om een mannelijke helm op te zetten.

Vereist een beetje creativiteit.

Rob

• Khan

Rob schreef:

>

> In een land als in India is het vermoedelijk niet haalbaar om

> vrouwen in traditionele kleding en haardracht te verplichten

> om een mannelijke helm op te zetten.

>

Rob, zou je inderdaad denken, maar ik heb de afgelopen jaren genoeg dames op de scooter/motor met helm op gezien om te weten dat dat toch geen probleem blijkt te zijn ;-)

• Trudy

Allemaal dank voor de reacties!

Als ik de verkeersregels/gebruiken zo lees lijkt het op thailand (muv de koeien) waar ik een week heb rondgereden in het oosten des lands. Vaak kreeg je grappige reacties bij bv. stoplichten als ze twee blonde langharigen in een auto zien. Helaas heb ik daarbijna geplet gezeten tussen twee vrachtwagens toen we onze lekke band aan het wisselen waren. Daarna ben ik genezen van het autorijden in Thailand, India waarschijnlijk ook :) Ik stel mijn nirwana liever nog even uit.. scooter zal ik ter plekke bekijken of ik dat aandurf.

De Indiase politie zal zich hopelijk verblijden met de papieren die ik mee ga nemen (int.rijbewijs en een kopie van mijn gewone), zal de bonuskaart ook helpen? ;)

Groetjes Trudy

• KeesS

Trudy, je hebt al heel wat antwoorden gehad. Wat ik steeds zie is dat men veelal als men een controlepost van de politie nadert men vlug de helm opzet (en daarna weer af). Maar het is natuurlijk voor je eigen veiligheid. Ik weet niet of er verschil zit tussen motoren en brommers/scootertjes. Veel Indiase brommers lijken op motoren maar ik kijk dan even naar het cc gehalte. Ik snap trouwens nog steeds niet dat die Indiase vrouwen zo relaxed achterop een motor kunnen zitten in die amazonezit. Tja en of die bonuskaart zal werken. In ieder geval veel plezier.

• mitmig

Hoi henk, met 40k bedoel ik 40.000 km, maar natuurlijk moet trudy het zelf ondervinden, en vind het ook heel leuk dat ze het doet. Alleen natuurlijk internationaal rijbewijs mee, vooral in geval van ongeval of erger!!

Henk mag ik vragen waar je woont, heb zelf ook al een paar jaar tamil nadu erop zitten, en nu al weer heel wat jaartjes zuid oost azie. Vanaf volgend jaar hoogstwaarschijnlijk voor altijd, terug naar india!!!

Je vraagt hebben wij zoveel mazzel, mijn antwoord is JA. Want je kan motorrijden kunnen als een wereld kampioen de indieer blijft onberekenbaar, ik noem het altijd karma testers…

In india hoor je vaker Might is right, en zo rij ik dus, alles wat groter als mij is ga ik voor aan de kant!