Onderstaand verhaal vond ik ooit eens op een web-site.
Aangezien ik ook enkele maanden per jaar deel neem aan het verkeer in Goa en soms daar buiten (per scooter). Kan ik me hier wel redelijk in vinden.
Links rijden moet, maar als rechts even beter uit komt, dan rijd je rechts.
Bijna een miljard Indiërs neemt deel aan het verkeer. Enkele tips kunnen u helpen de chaos op de weg het hoofd te bieden.
• Alle weggebruikers dienen er van uit te gaan dat ze onsterfelijk zijn.
• De structuur van het Indiase verkeer is gebaseerd op een strikt kastenstelsel. Geef voorrang aan (in volgorde van belangrijkheid); koeien, olifanten, zware vrachtwagens, bussen, regeringsauto’s, dromedarissen, lichte vrachtwagens, bizons, jeeps ossenwagens, particuliere auto’s, motor, scooters, motorriksja’s, geiten, fietsen (met lading), handkarren, fietsen (met passagiers), honden en voetgangers.
• Alle voertuigen moeten worden bestuurd met de Indiase chauffeursmantra op de lippen: “Vaart minderen betekent aarzelen, remmen is onvoldoende en stoppen is een nederlaag.
HET GEBRUIK VAN DE CLAXON
• Auto’s – korte stoten betekent superioriteit: honden en voetgangers uit de weg. Aanhoudend getoeter is een smekend verzoek, bijvoorbeeld aan een tegemoetkomende vrachtwagen: “Ik rijd te hard om nog te kunnen stoppen , dus als jij geen vaart mindert, gaan we er allebei aan.” Eenmaal: “Ik heb al een paar minuten niet getoeterd.”
• Vrachtwagens en bussen – alle signalen betekenen: “Ik ben niet van plan om te stoppen ook al zou ik het kunnen.”
• Voorrang: verkeer dat van links, rechts of vanuit het midden komt heeft voorrang.
• Alle verkeer hoort midden op de weg te rijden.
• Inhalen is verplicht
• Via een frontale botsing kun je in het nirwana komen.