(internationaal) rijbewijs

• Trudy

Gezien ik erg van rijden hou, even een paar vraagjes om mijn 5 maanden india te overleven ;)

- Als je een internationaal rijbewijs hebt, is dit voldoende in India of moet je ook de Nederlandse versie meenemen?

- Heb je een rijbewijs nodig om een brommer/scooter te huren?

- Hoe gaat de politie om met westerse mensen die rijden? (Bv grensovergangen enz)

- En is het dragen van een helm verplicht in India op brommers?

Dank je wel!

• Rob

Trudy,

Om vijf maanden India te overleven is een papieren rijbewijs niet zo van belang.

Belangrijker is je rijvaardigheid.

Hoe zit het daar mee?

Rob

• Shanti

Een internationaal rijbewijs is wel degelijk nodig, tenminste in Goa.

Wij verblijven enkele maanden in Goa en zijn regelmatig aangehouden door de politie. Internationaal rijbewijs, daarbij een kopie van ons eigen rijbewijs. Hoe meer papieren hoe mooier de politie het vindt.

In Goa moet de bestuurder van een scooter alleen een helm dragen op de snelweg. M.a.w. op de weg die naar Mumbai gaat moet je een helm dragen. De bijrider(s) hoeven geen helm te dragen. Logisch hè?

• bert

ik heb in Chennai gereden op een brommer een paar jaar geleden (met helm) In het centrum.

geen rijbewijs.

in 2 uur 4 bekeuringen. Ben toen gaan lopen uit het centrum,toen geen politie meer gezien.

Pocketmoney voor de politie.Cash betalen en het verdween zo in de achterzak.

kostte me 2000 Rupie.

bert

• Shirley de Munnik

En een zeer goed functionerende toeter…. :)

• mitmig

Bert op 2 uur 4 bekeuringen, broodje aap natuurlijk. Ik heb jaren door madras gereden en ben nog nooit door een agent gestopt, trouwens je ziet maar heel af en toe een gemotiriseerde agent!!

Shanti, rare regel he, van dat de bestuurder van een motor of scooter alleen maar een helm nodig heeft en zijn pasagier niet. Ik heb eens geinformeerd bij vrienden in India waarom dat zo was, antwoord was steevast de pasagier is meestal toch maar een vrouw, stja :):)

Trudy ik heb meer dan 40k door India gereden op een motor en moet je zeggen , bezint eer je begint. Het is werkelijk fantastisch om door india te rijden, maar jonge zooooo gevaarlijk. Als je geen ervaren rijder bent , zoals Rob als stelt, zou ik zeggen blijf ervan af. Je kan wel denken ik kan motor rijden , maar rijden in india is een heel ander verhaal, de indieer is onberkenbaar. Als je het komt toch doet veel rij plezier.

• Shanti

Passagier meestal een vrouw?

Klik even op onderstaande link en zie hoe cratief de Indiër is.

“http://pic1.picturetrail.com/VOL1184/4832636/18148737/344337896.jpg”

• Shanti

Doe maar zonder de aanhalingstekens dus

http://pic1.picturetrail.com/VOL1184/4832636/18148737/344337896.jpg

Deze foto stond in de Herald, krant in Goa

• Shirley de Munnik

In Nepal mag de passagier acherop ook zonder helm mee.

De reden dat dit jaren geleden is ingevoerd, schijnt iets te maken te hebben met soldaten die achterop zaten en zonder helm meer zicht hadden en dus makkelijker konden richten en schieten als dat nodig was….

• Rob

Trudy,

Nog even een tweede reactie.

Regels als het moeten bezitten van een rijbewijs of het dragen van een helm zijn er niet om weggebruikers te pesten. Die zijn er voor je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers.

Een paar jaar geleden waren er hier op dit prikbord twee jonge meiden die trots vertelden dat je in India zonder rijbewijs op de motor rond kunt crossen.

Die heb ik voor “domme kipjes” uitgescholden.

Zoals ik eerder gezegd heb: het gaat om je rijvaardigheid.

En niet alleen om je eigen veiligheid, maar ook om die van je medeweggebruikers.

Een helm beschermd je tegen behoorlijke hersenbeschadigingen die je bij een val kunt oplopen, waardoor je de rest van je leven invalide bent, als je het al overleefd hebt.

Dat is echt iets anders dan wat gekneusde ribben of een gebroken been, dat herstelt zich wel weer, hoe pijnlijk dat ook kan zijn.

In India zie je veel mannen voor op de brommer met een helm op, achterop in amazonezit zijn vrouw met sari. Ik heb het een keer meegemaakt dat de man een onverwachte beweging maakte en zijn vrouw er afdonderde. Dit was bij het wegrijden, gelukkig niets ernstigs aan de hand.

Als je er voor kiest om op de motor door India te crossen wens ik je een gode en veilige reis.

Rob