beestjes, armoede, drukte.......

• sylvia

Hoi

Over 2,5 week ga ik voor 4 mnd naar india en nepal, mijn 2e lange reis, de eerste was naar thailand. ik ga alleen en heb een hotel voor de eerste 3 nachten geboekt, een route in mijn hoofd zitten en een lonely planet. Ik heb al heel wat boeken gelezen, internet verhalen gelezen en via via verhalen gehoord, en dan hoor of lees ik vaak dat india een enorm vies land zou zijn, het grootste vershil tussen armoede en rijkdom zou hebben, het er krioelt van de ratten en dat de guesthouses (slaapkamers) vol met allerlei insecten (kakkerlakken, spinnen enz) zouden zitten, dat je een enorme cultuurshock kan verwachten en allerlei van dat soort verhalen….tuurlijk lees en hoor ik ook heel veel leuke en mooie verhalen maar nu het steeds dichterbij komt krijg ik toch af en toe een moment van zenuwen, en vraag me af hoe hullie het hebben ervaren en is het echt zoals het vaak staat beschreven? En die insecten op de kamer, is dat meestal zo? ik vond het namelijk in thailand wel meevallen, maar ja misschien is dat helemaal niet met elkaar te vergelijken.

zou graag willen weten wat jullie hebben ervaren….

bedankt.

• yvonne

Haha, ik gebruikte mijn klamboe inderdaad niet voor de muggen (meestal heb je wel een fan, die de muggen verjaagt), maar voor de kakkerlakken.

Nu ga ik ook wel altijd erg lowbudget, maar ik denk dat kakkerlakken zelfs in duurdere hotels voor kunnen/zullen komen. Soms verwacht je ‘ze’ en zijn ‘ze’ er niet. Soms denk je: hier zitten ‘ze’ niet en dan juist kom je ‘ze’ tegen.

Maar onder mijn klamboe voelde ik me heel ‘veilig’. Als ze inderdaad maar niet over mijn gezicht kunnen lopen, vind ik het al half zo erg.

Maar een held ben ik niet, nooit geweest. Op dit gebied.

En ook ik heb ooit eens zo'n spuitbus leeggespoten (net zoals Sundri net nog beschreef), sliep toch beter (toen de lucht weer wat ververst was).

Ik had toen heel dapper mijn klamboe aan mijn destijds 16-jarige dochter afgestaan.

Ach, het went ook wel en hoort er ook wel een beetje bij.

Volgens mij hou je je daar, als je eenmaal in India bent, ook nauwelijks nog mee bezig.

Spinnen heb ik eigenlijk nooit zo gezien; alleen bij Chitwan park eenmaal. Een dikke.

Veel voorpret. Wat een heerlijk vooruitzicht.

Yvonne

• Shirley de Munnik

Die cultuurschok krijg je pas als je terug komt in NL

• erik

Cultuurshock kun je wel krijgen, maar hoeft echt niet. En als het zo is, even doorbijten, voor je het weet is het over.

Ik heb ze in groepen gehad, die na 1 dag Delhi dachten: waar zijn we aan begonnen. En 4 weken later vlogen ze naar huis met maar 1 idee: we komen hier terug!

Ik heb pas 1 keer kakkerlakken gehad in mijn kamer (in Pondicherry) en heb in een maand of 16 toch behoorlijk wat kamers gezien. Valt allemaal wel mee vind ik.

Je moet je, denk ik, vooral niet te druk maken over allerlei enge dingen, dingen die mis kunnen gaan, ziek worden en weet ik veel. Dat is altijd leuk voor de verhalen van thuiskomers, enge dingen vertellen. Of boekenschrijvers azoals Dolf de Vries die de eersta uren in Delhi alle slijkt mee te maken wat er in de reisdgidsen staat: beetje overdreven, of hij heeft het bewust gezocht. Zoek een heel louche mannetje met een hele aftandse taxi en ga dan 's nachts een hotel zoeken, Ja, dan is de kans iets groter op een sappig verhaal……

Veel plezier, misschien kom ik je nog tegen in Nepal :)

• Ben

Tja,………..je vraagt mijn ervaringen met beesjes.

In India zijn we regelmatig geconfronteerd met kakkerlakken varierend van een enkele tot 10-tallen op de kamer. Tot op een avond, lopend in Mumbai, er vele 100-den ratelend onder een straatslaper vandaan vluchtten in onze richting.

Muggen komen veel voor, vanaf de schemering als de massale aanval begint, goed Deeten en een klamboe voorkomt veel irritatie.

Verder incidenteel een Gekko of een andere reptiel op de kamer (maar dat is goed tegen de muggen ;-) ). Spinnen weinig gezien. Apen kunnen wel vervelend en agressief zijn, vooral als je etenswaar bij je hebt.

Ratten hebben we in India eigenlijk alleen op straat gezien, daar zie je ze veel. In Nepal tot 2x toe, tijdens een trekking, op de kamer gehad. Dat werd echt vervelend toen ze 's nachts op bed over me heen gingen lopen. Zijn toen midden in de nacht ook maar verkast. Je hoort de ratten daar constant aan de wanden en het plafond knagen, in een poging binnen te komen.

De locals zeiden ons dat dit kwam omdat we in de oogsttijd daar waren en daardoor de ratten naar bewoond gebied kwamen. Dat was volgens hen niet zo'n probleem. Vervelender was dat dan ook de slangen kwamen, die eten nl. ratten. Daar hebben wij er echter maar 2 van gezien.

Op zich allemaal niet zo heel ernstig als je zelf een beetje bij de les blijft en je niet al te fijngevoelig opstelt.

Goeie reis,

Ben

• Sundri

Gelijk heb je, Erik. Maak je niet druk. Afgelopen keer dat ik in India was, was er in mijn huis iedere nacht een rat binnen (constant schoonmaken hielp niet). Maar het went. Kakkerlakken binnen, doodspuiten (ik heb ze wel vaker gehad, soms komen ze gewoon binnenvliegen). Ook dat went. Apen, die m'n fruit binnen jatten. Grappig, ook dat went. Mierensporen, hup, kurkuma erover en weg zijn ze. Alles went. Spinnen heb ik ook nooit gezien. Het vervelendste vind ik nog de muggen rond de schemering (ook in Nederland een niet onbekend verschijnsel, behalve deze waardeloze zomer dan… ).

Geniet nou vooral van dit aparte land. Het is een belevenis. Soms vind ik het wel jammer dat ik niet meer als een kind vol verbazing tegen het land kan aankijken. De allereerste keer was ik zó verrast, maar dat gaat over. En verder: alles klopt wat je vertelt over India. India kun je niet generaliseren, alle uitersten komen voor. B.v. van stinkend rijk (kunnen wij met z'n allen niet aan tippen) tot diepe armoede. Stank, maar ook heerlijke geuren. Ziekte, maar ook gezondheid (denk aan zo'n heerlijke ayurveda massage). Hele vieze plaatsen, maar ook heel schone, enz. enz.

• Rob

Ja, helemaal waar.

India is een prachtige ervaring.

Al die vieze kakkerlakken, et cetera zijn echt geen probleem.

De echte culture shock krijg je pas wanneer je weer terugkomt in NL.

Rob

• sylvia

bedankt voor jullie reacties, echt heel handig dit prikbord, heb er heel wat aan gehad. het is idd zo dat sommige boeken verhalen vertellen dat je denkt ow jee waar begin ik aan…ik sta er wel positief tegenover en hoop er snel aan te wennen. ik land 8 september in delhi en reis van halverwege september tot halverwege oktober door nepal.

begrijp ik nou uit jullie reacties dat er wel eens apen op je kamer kunnen komen? misschien een domme vraag maar hoe kan dat want er zitten toch ramen en deuren in die je dicht doet of bedoelen jullie als je gewoon in je kamer zit overdag ofzo?

bedankt.

• ash

Welcome to India.

Zo slecht is het ook niet en je kunt echt genieten in India. Maar het is geen nederland. Missch. vind je intressant om jou reis op te starten vanaf New Delhi. Ik woon zelf in New Delhi en ik vind leuk om af en toe nederlanders te ontmoeten..

sylvia schreef:

>

> Hoi

>

> Over 2,5 week ga ik voor 4 mnd naar india en nepal, mijn 2e

> lange reis, de eerste was naar thailand. ik ga alleen en heb

> een hotel voor de eerste 3 nachten geboekt, een route in mijn

> hoofd zitten en een lonely planet. Ik heb al heel wat boeken

> gelezen, internet verhalen gelezen en via via verhalen

> gehoord, en dan hoor of lees ik vaak dat india een enorm vies

> land zou zijn, het grootste vershil tussen armoede en rijkdom

> zou hebben, het er krioelt van de ratten en dat de

> guesthouses (slaapkamers) vol met allerlei insecten

> (kakkerlakken, spinnen enz) zouden zitten, dat je een enorme

> cultuurshock kan verwachten en allerlei van dat soort

> verhalen….tuurlijk lees en hoor ik ook heel veel leuke en

> mooie verhalen maar nu het steeds dichterbij komt krijg ik

> toch af en toe een moment van zenuwen, en vraag me af hoe

> hullie het hebben ervaren en is het echt zoals het vaak staat

> beschreven? En die insecten op de kamer, is dat meestal zo?

> ik vond het namelijk in thailand wel meevallen, maar ja

> misschien is dat helemaal niet met elkaar te vergelijken.

>

> zou graag willen weten wat jullie hebben ervaren….

>

> bedankt.

• erik

Ik heb 1 keer apen op mijn balkon gehad, in Shimla, maar verder niet hoor. wel veel vogels en die vreselijk leuke eekhoorntjes (squirrels) die overal rondrennen.

http://www.phlonx.com/blog/gord/wp-content/uploads/2006/07/LBlalBaghSquirrel.jpg