natte moesson, hoe nat?

• Sundri

Er zijn diverse treinen tussen Delhi en Jammu. Het beste eindstation is Udhampur. De trein naar Udhampur rijdt volgens mijn Kashmiri vrienden tegenwoordig dagelijks. Ga naar het treintickets-toeristenbureau op het treinstation tegenover Pahar Ganj, Als je op het station komt, is dat de trap op. Laat je niet intimideren door iemand, die zegt dat het gesloten is. Ga vooral ook vroeg, want de wachtrijen kunnen lang zijn; maar ga je om half negen, dan ben je zo aan de beurt. Via het toeristenbureau heb je vrijwel altijd een ticket voor de volgende dag, omdat je dan reist op het toeristenquotum. Zoek van tevoren uit welke trein je wilt nemen. Hier zijn wat links:

http://irfca.org/faq/faq-travel.html

http://www.trainenquiry.com/TrainsBetwImpStation.aspx

http://www.irctc.co.in/

• Piet

Hoi Yvonne, vertrek je zondag ook om 12.55 met de Lufthanza?

Ga je ook alleen rondreizen?

Misschien tot ziens, Piet

• yvonne

Ha, ik ben je net iets voor, vlieg met Swiss Air, 9.55 uur.

Inderdaad alleen……. hoewel, ben je in India OOIT alleen????

• Khan

yvonne schreef:

>

> hoewel, ben je in India OOIT alleen????

Ja, op de WC (tenminste tot iemand op de deur begint te kloppen) :-)

• Mirjam

Ik hoor/lees overal dat Kashmir niet veilig is en dus sterk afgeraden wordt?!

• Sundri

Sinds India en Pakistan “on speaking terms” zijn, is Kashmir veilig. Ik ben er vaak geweest en heb me nooit onveilig gevoeld. Intimidatie door militairen komt ook niet meer voor sinds de hoeveelheid troepen in Kashmir zeer sterk verminderd is. De militairen die er nu nog zijn, gedragen zich zelfs vriendelijk. Er zijn wel “restricted areas” in Kashmir en Ladakh, maar daar kom je als toerist sowieso niet.

• Mirjam

Wow, dat opent perspectieven! Ik was al bang dit ‘paradijs’ te moeten overslaan…. Bedankt! Meer ervaringen/tips/reacties? Graag!Sundri schreef:

>

> Sinds India en Pakistan “on speaking terms” zijn, is Kashmir

> veilig. Ik ben er vaak geweest en heb me nooit onveilig

> gevoeld. Intimidatie door militairen komt ook niet meer voor

> sinds de hoeveelheid troepen in Kashmir zeer sterk verminderd

> is. De militairen die er nu nog zijn, gedragen zich zelfs

> vriendelijk. Er zijn wel “restricted areas” in Kashmir en

> Ladakh, maar daar kom je als toerist sowieso niet.

• Reneey

Wat is de mooiste route van Delhi naar Leh?

Daar wil ik heel graag heen.

Zondag vlieg ik op!

• Sundri

Er is over de weg maar één route vanaf Delhi naar Leh of eigenlijk twee: dat is de spectaculaire route via Manali. De andere route is via Srinagar, maar als je Kashmir niet zou willen bezoeken, dan ligt die niet voor de hand. Je kunt ook vliegen van Delhi naar Leh, het snelle hoogteverschil vergroot echter de kans op hoogteziekte. Reis je via Srinagar, dan kun je makkelijker acclimatiseren. Kashmir Valley ligt op 1730 meter hoogte. Leh op 3000 meter (de laagste hoogte in Ladakh).