natte moesson, hoe nat?

• Piet

Binnenkort ga ik naar India, maar ik realiseer me nu dat ik in de natte moesson toijd ga.

Wat houd dit in?

De hele dag regen?

Of af en toe een bui?

Wie kan hier iets over mailen?

• yvonne

Vorig jaar in Mumbay was het echt wel heftig. Kon op een gegeven moment ook niet meer Mumbay uit.

Toen dit uiteindelijk lukte, ben ik via Hampi naar de Oostkust gereisd. In Hampi had ik nog een enkel kort, niet al te heftig buitje. Aan de Oostkust was het droog.

Dit was in de maand juli.

Yvonne

• Tom

Waar en wanneer ga je er precies heen, er zijn grote regionale verschillen.

Zo heeft de zuid-oost kust een andere moesson dan het westen,

westelijk van delhi is het woestijachtig, heb je niet echt veel overlast

noord-oosten kan wel 10 meter regen vallen

• Piet

Volgende week zaterdag is de bedoeling.

Ik ga eerst naar Bombay, dan naar Goa om een vriendin op te zoeken.

Daarna wil ik langzaam maar zeker in 5 weken tijd naar Delhi trekken.

Tijdens zo'' n bui, kan je dan de straat op?

Of regent het echt de hele dag zodat je binnen moet blijven?

Alle georganiseerde reizen gaan wel gewoon door in deze tijd.

Ik weet niet goed hoe ik dit in moet schatten.

• Tom

Reken op flinke buien dan, want je zit dan inderdaad in het gedeelte waar de monsoen aktief is.

Hoe het weer er precies uitziet, is moeilijk te zeggen, maar tijdens een bui kan je beter de straat niet op, het komt dan echt met bakken uit de lucht.

Het is ook weer niet zo dat het de hele dag hoost (maar pech hebben kan je altijd).

Het grootste probleem van de regentijd vind ik niet zozeer de regen zelf, maar wel dat straten onderlopen, en je moeilijk door dat water kan waden omdat je niet weet wat eronder zit: er zitten veel gaten in de weg, er ligt veel rotzooi onder, en verkeer houd geen rekening met je, zodat je zeer snel onder opspattent water en prut zit.

neem ook goede insect repellant (waterproof, dat spreekt), want met de regentijd neemt het aantal insekten explosief toe.

De temperatuur daarentegen is wel weer zeer aangenaam, komt zo tussen de 24 en 30 graden overdag, snachts rond de 22 graden.

hou verder rekening met vertragingen, treinen en bussen gaan zowiezo niet echt op tijd, maar in de regentijd is er helemaal geen richt op te trekken (zowel mbt de vertrek als de aankomst tijd).

• Piet

Zo, dat klinkt heel spectaculair allemaal…

We hebben hier ook natte zomers, ik zal me er toch niet van af laaten houden. Al;hoewel een voorspelling van regen op 90% een week lang in Goa.

Ik zie het wel.

Bedankt voor de info, vooal ook het advies om een goeie anti-mug mee te nemen!

groet,

Piet

• Kannadiga

Eens ben ik eens in Goa (Margaum) uitstapt, met de trein op weg van B'lore naar Delhi. Was in het regenseizoen. Ik wilde ook onder andere toeristen zien. Geen één gezien.

• Tom

Ja, in goa heb je het rijk alleen.

Ben er een keer geweest in de regentijd, best wel apart (kende het alleen rond het kerstgebeuren).

Wat je ook hebt: wind, en niet zo zuinig ook.

Piet, vind je bergen leuk, ga dan na goa in een ruk naar het uiterste noorden.kashmir of ladakh. Prachtig daar dan.

• Sundri

Kashmir en Ladakh, in mijn ogen altijd nog de mooiste delen van India! En het klimaat is vergelijkbaar met Nederland, maar ‘s zomers meestal wel warmer c.q. het weer is stabieler; na een onweersbui (meestal ’s avonds net als hier) heb je de volgende dag weer gewoon mooi weer. Geen moesson!

• Piet

Okee, bedankt voor de tip. Goed idee. Ik ben gek op bergen.

(Vorig jaar zat ik een maand in Zwitserland!)

Dag in dag uit in de regen vind ik niks.

Ik zal eens een leuke route gaan uitzoeken. Vliegen naar Delhi en dan verder.

Heb je nog meer goede tips?