Vanaf Delhi kun je vliegen naar Srinagar, per bus kan ook.
Die bussen vertrekken 's avonds (je moet even checken vanaf waar die bussen vertrekken, is vanaf een busstation, maar dat verandert weleens; beste bus is de Jammu & Kashmir Stateline, die bussen zijn comfortabel en ze hebben ook slaapbussen). . De route naar Jammu is saai, maar daarna ga je door de bergen en dat is een mooie route! Over de weg duurt wel meer dan 24 uur.
Alternatief is om de trein te pakken naar Jammu of Udhampur en van daaraf een Sumo te nemen (dat is een soort Jeep van Tata), als gedeelde taxi.
Ook kun je vliegen van Delhi naar Jammu en van daaraf een Sumo nemen.
Ga je met de Sumo door de bergen, dan is het aan te raden om te zorgen, dat je dat deel overdag rijdt, anders mis je natuurlijk de pret. Ook moet je proberen om als je een Sumo neemt de twee zitplaatsen op de voorbank te regelen (dan betaal je dus ook voor twee). Dan zie je het meest.
De Kashmiri Himalaya's zijn te vergelijken met de Zwitserse bergen met dit verschil dat het nog 100% natuurlijk is. Geen richtingbordjes, enz. Ik ging met mijn eigen gids en kok en paarden(mannen) trekken; mijn eigen expeditie. Je hoeft zelf nergens voor te zorgen. Op Dallake zijn er mensen, die dat voor je kunnen regelen en die regelen alles voor je. Je hoeft als je wilt, zelfs de fles water niet te dragen. Alles gaat op de rug van de paarden. Je hoeft alleen maar te lopen.
Overigens is er nog veel meer te doen en te beleven in Kashmir. Een tochtje over Dallake met een shikara. Ook een watertrekking is mogelijk van bijvoorbeeld 5 tot 7 dagen. Dan zie je prachtige waternatuur, je trekt over en tussen de meren en kunt dorpjes bezoeken waar nauwelijks toeristen komen. Verder heb je de (Moghul)tuinen, die een paar jaar geleden helemaal zijn opgeknapt en er nu prachtig uitzien. In de zomer zul je de lotussen op de meren zien bloeien; die worden gekweekt voor de wortels, die worden gegeten. Je kunt de vroege groentenmarkt op het water bezoeken (een zeer levendige belevenis). Je kunt vissers hun netten zien uitgooien. Mansballake is een heel schoon en ongerept meer. Heerlijk om te zwemmen. In Dallake kun je ook zwemmen, maar doe dat dan uit de buurt van de boten en zelfs van de zwemboten, want daar is het water niet echt schoon. Verder kun je tegenwoordig rond Dallake fietsen, dat is ongeveer 15 km. Bij Dalgate kun je fietsen huren. Trek er een dag voor uit en ook dan kom je langs de (Moghul)tuinen en botanische tuin, die je kunt bezoeken. Pak een kopje thee in de buurt van de Hazrathbal moskee en eet dat lekkere Kashmiri brood met of zonder sesam. Ook dat is een mooie omgeving. Zo zou ik nog meer adviezen kunnen geven…
In Ladakh heb ik zelf geen trektocht gedaan. Maar daar is hetzelfde mogelijk. De Ladakhi Himalaya's zijn totaal anders dan die van Kashmir. Dat is meer een bergwoestijn met oases. Overigens ook prachtig. Bezoek daar de Boeddhistische kloosters. Sommige hebben een oeroude uitstraling, alsof je 1000 jaar in de tijd terugstapt. Ga een gesprekje aan met een monnik; dan kun je nog wat wijsheden opdoen. Ja, vooral, niet alleen in Ladakh, maar ook in Kashmir, praat met de mensen. Ze zijn open en gastvrij.
O ja, als je van Srinagar naar Leh reist, neem dan een taxi (Sumo) of een bus. M.a.w. ga over de weg. Het is een spectaculaire route, die over passen van 4500 meter hoogte gaat. Daar doe je twee dagen over met een overnachting in Kargil. Je kunt verder over de weg van Leh naar Manali (of vice versa); die route is nog spectaculairder met passen tot 5500 meter. Die tweede route heb ik zelf niet gedaan, maar ik ken wel de verhalen van hen, die het wel hebben gedaan. Over de weg kan alleen in de zomer en alleen juli en augustus is het zeker dat je over de weg kan. Deze wegen zijn in andere tijden van het jaar meestal dichtgesneeuwd en er komen dan lawines voor en het is altijd onzeker wanneer de weg open gaat.
Overigens als je gaat trekken: het is wel even iets anders dan in de Alpen. Je zit er erg hoog en zelfs als je een goede conditie hebt, is het steigen zwaar vanwege een voortdurend zuurstoftekort. Beste is om het langzaam te doen, maar niet te gaan zitten tenzij je een echte pauze neemt.
Mmmmmm, I miss Kashmir en Ladakh …