sleeper class

• Khan

Euh? Ik dacht dat ik de verschillende aspecten redelijk had belicht (hoewel mijn focus lag op die vraag over (on)veiligheid). ;-)

OK, grote voordeel is dat je niet achter een raampje zit verborgen.

Er is daarom 1 traject waar ik standaard SL class boek.

(ps, een nadeel kunnen nog muggen zijn, terwijl je in A/C weer kakkerlakken aantreft).

• luc

wie zegt dat ik de adviezen in twijfel trek?

Misschien verwachte ik wel positievere punten, maar dit wil nog niet zeggen dat ik de andere in twijfel trek.

Maar wat me wel opvalt is, dat al de negatieve punten naar mijn mening allemaal gewone dingen zijn die je gewoon in India meemaakt, Die zaken gebeurden ook toen ik meewas met koningaap.De deuren bleven ook open (dit vond ik leuk) en er kwamen ook bedelaars op de trein, die de condukteur toe liet.

Maar dit ter zijde, het is zeker niet mijn bedoeling de antwoorden in twijfel te trekken.

Daarom mijn excuses

Luc

• Khan

luc schreef:

>

> De deuren bleven ook open

Dan gebeuren er kennelijk vreemde zaken bij North Western Railway. Krijg nu veel zin om zo'n typisch Indiase ingezonden brief te gaan sturen naar The Hindu waarbij ik sterk protesteer tegen de verkwisting van publieke gelden door gekoelde lucht zomaar naar buiten te blazen ;-)

• yvonne

Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen met de sleeper.

Ik probeerde wel altijd een upperbed te reserveren. Zodra ik instapte, legde ik dan mijn backpack vast en had ik, als ik wilde mijn eigen plekje. Zo vanuit ‘de hoogte’ had je ook goed zicht op een deel van de coupe. Konden de medereizigers ook langzaam wat aan je wennen. Het contact komt toch wel.

Vantevoren heb ik me wel wat zorgen gemaakt om mijn spullen als ik naar het toilet zou moeten. Maar het dagrugzakje nam ik gewoon altijd mee, paspoort ed heb ik sowieso altijd in zo' buideltje onder mijn kleding. En de grote rugzak lag dus standaard vast.

Nee, in de praktijk heb ik me hier nooit vervelend onder gevoelen. Je bouwt tijdens zo'n reis toch een band op met me medereizigers zeker als het een behoorlijk trip is.

Zeker doen!!

Yvonne

• luc

Bedankt yvonne

Ik zal het zeker doen.

Ik hoop dat ik veel goede ervaringen opdoe

• Rob

Luc,

Een van de ergste manieren om door India te reizen (of waar dan ook) vind ik de sleeperclass / nachttrein.

Zelf doe ik geen oog dicht en kom gebroken aan op de plaats van bestemming.

Onderweg in het donker heb je ook helemaal geen uitzicht als je de slaap niet kunt vatten.

Mijn ervaring is dan ook beperkt:

Trivandrum > Chennai

Mumbai > Goa > Mumbai

Positief vind ik de Indiase catering aan boord, je komt niets te kort.

(behalve dan bestek, maar dat heb ik zelf meestal wel bij mij)

En onderweg vanuit je raampje kun je ook nog wel wat voor de inwendige mens aanschaffen: stukjes kokosnoot, bananen en britse koekjes.

Zelf neem ik liever de bus.

Rob

• Rob

Nog een leuke busfoto:

• Khan

Rob schreef:

>

> Luc,

>

> Een van de ergste manieren om door India te reizen (of waar

> dan ook) vind ik de sleeperclass / nachttrein.

>

Rob,

Volgens mij wil Luc helemaal geen persoonlijke ervaringen, maar slechts een bevestiging van het door de reisgidsen verbreide gevoel dat men het echte India slechts kan ondergaan door het 's nachts te reizen per Sleeper class, althans dat dit een ervaring is die men niet mag missen.

Overigens is de allerbeste wijze het meerijden op de locomotief zelf. Het is mij helaas slechts een keer gelukt, en dat kwam nog omdat men zich ging verbazen over een persoon die regelmatig opdook langs het spoor om wat rolland materieel op de gevoelige plaat vast te leggen.

Reizen per bus in India doet mij sterk denken aan mijn kleuterjaren. Bussen die hoog op de wielen staan en natuurlijk handgeschakeld.

• Rob

“Volgens mij wil Luc helemaal geen persoonlijke ervaringen, maar slechts een bevestiging van het door de reisgidsen verbreide gevoel dat men het echte India slechts kan ondergaan door het 's nachts te reizen per Sleeper class, althans dat dit een ervaring is die men niet mag missen. ”

Khan,

Hoe kun je het “echte India” ervaren als je in een trein slaapt?

Dat begrijp ik niet.

Rob

• stijn

Voor het nog echtere India gevoel kan je ook op het dak gaan zitten of aan de zijkant gaan hangen. :D