luc schreef:
>
> Wat bedoel je met minder veilig?
> Bedoel je meer kans op diefstal of zoiets?
Overdag staan bij SL de deuren gewoon open, hetgeen het voordeel heeft dat bijv. ambuante (maar illegale) verkopers de trein op kunnen, maar het trekt ook zwartrijders en minder betrouwbare personen (op zoek naar buit) aan.
's Nachts moeten die deuren dicht, maar er is weinig dat belet dat die deuren weer open gezet worden (bij A/C moet de begeleider daar op letten, hoewel dat ook geen 100% garantie is).
Op bepaalde trajecten maakt de spoorwegpolitie 's avonds dan ook rondes door de SL wagons, ook om er zeker te zijn dat de metalen shutters naar beneden te gaan. Je moet dan ook niet verbaasd zijn dat die lui dan rondlopen met pistoolmitrailleurs.
Zoeken op “chain snatchers” op het internet geeft enig idee van het probleem Zij bijv. http://www.hindu.com/2006/08/14/stories/2006081405990300.htm
Zelf heb ik trouwens op een nacht door een geopend raam een discussie mogen voeren met een paar vage gasten op een station die graag naar binnen wilden. Nooit doen natuurlijk ;-)
O ja, wat je bij SL class ook nog tegen gaat komen zijn mensen die geld willen ophalen, al dan niet na het aanbieden van (ongevraagde) diensten. Mensen zeggen (trecht) dat dit deel uitmaakt van de ervaring van het reizen per Indiase trein. Ik weet wel dat je na verloop van tijd dit iets minder gaat waarderen, zeker als je die betreffende bedelaar voor de zoveelse keer gaat tegenkomen (kom wat vaker op hetzelfde station en je gaat mensen herkennen ;-) )
Enorm voordeel van de SL class is wel dat je snel wat aankopen kan doen op een station waar je stopt (of verkoper komt aan boord).
Overdag staan (of zitten) in de geopende deur van een rijdende trein kan een mooie ervaring zijn, maar houd wel rekening met onverwachte schokken.
(disclaimer: ik ben niet aansprakelijk voor schade en/of letsel als gevolg van het zich ophouden bij geopende deuren in een trein!!! ;-) Wees verstandig en denk zelf na)