Chennai

• kataraja

Ton, wat goed van India dat ze dit onthullen. In Europa worden deze dingen verzwegen!!! Ik zou als ik jou was maar eens “ik ali” van Günter Wallraff lezen.

• ton

Nee, met die ouderwetse stradvibe is inderdasad niets mis, Behalve dan dat alle vissers verdreven zijn uit Othavadai Cross Street door handelaren uit Kashmir, dat alle steenhouwers door het gemeentebestuur verbannen zijn naar de periferie, en dat er bij de vijf ratha"s tientallen huizen gesloopt zijn om ronkende bussen toegang te geven tot een megalomane parkeerplaats. en dat het dorp verder overspoeld wordt door half ontblote Russische toeristes. Het mag een wonder heten dat er toch nog iets van een dorpsleven resteert. Wat is en blijft is een krantje en een koffie om 06.00 uur in de Mammala Bhava.

• kataraja

Ton, ik kom sinds begin jaren tachtig in mammala, heb er van 2001 tot 2003 gewoont, de steenhouwers hebben zolang ik mij kan herinneren aan de buitenkant van het dorp gezeten. Othavadai cross is al zeker 20 jaar een “toeristisch” straatje, dus ook niets nieuws. Wart ze hebben gedaan bij de 5 ratha's (6/7jaar geleden) heb je gelijk in, is achteruit gegaan. En dat van die half ontblote toeristes overdrijf je ook schromelijk.

Als ik jou relaas leest dan moet ik aan agra denken, en zo erg is het nog lang niet.

• ton

Kataraja, natuurlijk zijn we het samen eens. Geen hoogbouw, kleinschalig, geen discoscene.Hoop dat het zo blijft. Vraag ik me ook al dertig jaar af: waarom wordt er geen grootschalig toerisme ontwikkeld?. Zou het te maken hebben met de shorerempel en al het andere erfgoed in het dorp?

Misschien is dat uiteindelijk de ultieme bescherming voor het behoud van het karakter van Mamma