1,5 biljoen voor ruimtevaart

• quota

:S daar wordt je niet vrolijk van. China stopt er miljoenen in dus India moet mee. Men had het geld beter in het land kunnen investeren, het is zo hard nodig.

• T.o.m.

Maar die biljoenen gaan toch ook ergens heen? Of worden die roepies alleen gebruikt voor raketbrandstof?

Vandaag zijn hier in nederland de plannen van de politieke parties doorgerekend. Als het aan de VVD ligt wordt veel geld op(weg)gehaald bij: de werkelozen, de zieken en chronisch zieken, de ouderen, andere steuntrekkers

en maar liefst 3 miljard op ontwikkelingssamenwerking. “onze” korting op OS is dus pakweg 2 keer zo hoog als het budget van India voor Space (ga er maar even vanuit dat je niet 1,5 biljoen bedoeld maar 1,5 billion, anders is het inderdaad wel heel erg veel)

en dat gaan ze dan investeren in het land (meer snelwegen).

• T.o.m.

Ik ben even gaan zoeken, toch intrigerend.

Dit poepte google uit:

Wed, 21 March, 2012

India Expects To Increase Space Spending in Year Ahead

By K.S. Jayaraman

BANGALORE, India — India expects to spend 67 billion rupees ($1.3 billion) on government space activities

Het gaat dus om $1.3 billion, op zijn nederlands en in euro's: 1 Miljard euro.

De bezuiniging van de VVD op de ontwikkelingssamenwerking is dus maar liefst 3 keer hoger dan het hele space programma van India bijelkaar.

• quota

1,5 miljard euro idd. Maar wel per jaar en als start.

Dus in totaal zal het veel hoger uitkomen. vergelijken met nl is wat vreemd in mijn ogen.

Maar je hebt gelijk zo veel is het niet :D

• Ramrod

Direct alle financiële hulp aan India stop zetten , als ze dit belangrijker vinden dan hun eigen bevolking een beter leven te geven , belachelijk .

• Sundri

Wat ik al jaren roep: India is niet arm; het geld is alleen verkeerd verdeeld, komt in de verkeerde zakken terecht ondermeer door corruptie. Daardoor is er niettemin veel armoede. Overigens accepteert de Indiase regering meestal geen hulp van buitenaf. De hulp na de tsunami ging b.v. naar Indonesië en Sri Lanka, terwijl er ook flinke schade was in India. De hulp na de zware aardbeving in Pakistan, waarbij ook delen van India controlled Kashmir zwaar werden getroffen, ging naar Pakistan en niet naar India. Het enige geld dat naar India gaat na dit soort natuurrampen komt uit particuliere handen en niet van regeringen.

• Theo

;Sundri Schreef:

——————————————————-

> Wat ik al jaren roep: India is niet arm; het geld

> is alleen verkeerd verdeeld, komt in de verkeerde

> zakken terecht ondermeer door corruptie. Daardoor

> is er niettemin veel armoede. Overigens accepteert

> de Indiase regering meestal geen hulp van

> buitenaf. De hulp na de tsunami ging b.v. naar

> Indonesië en Sri Lanka, terwijl er ook flinke

> schade was in India. De hulp na de zware

> aardbeving in Pakistan, waarbij ook delen van

> India controlled Kashmir zwaar werden getroffen,

> ging naar Pakistan en niet naar India.

Inderdaad India is niet arm, toch heeft het land nog steeds 't grootst aantal (straat)armen ter wereld.

Alleen Afrika als geheel doet 't slechter.

Onze projecten zijn we verleden jaar gestopt, in Marthahalli (Bangalore) genoeg mogelijkheden daar.

India kan 't gemakkelijk zelf allemaal, alleen de hindu eigen eigen-familie-eerst-cultuur (kastensysteem zullen we maar niet meer zeggen ;) )

houdt de verschillen zo extreeem in stand. Gelukkig is er al veel veranderd en groei zal er voor zorgen dat ook de allerarmsten een graantje gaan meepikken.

Het heeft tijd nodig, 20-30 jaar nog, dan zal het er best redelijk kunnen zijn.

> Het enige

> geld dat naar India gaat na dit soort natuurrampen

> komt uit particuliere handen en niet van

> regeringen.

Je bedoelt NGO's en kleinere organisaties, met ‘uit particuliere handen’?

Ja, toen India begon met steeds grotere bedragen voor atoombommen etc., knapten sponsors af voor hulp aan India.

Dus stoppen daar. Genoeg te doen nog, in arme streken, daar niet van, doch er zijn veel Indiase sociale initiatieven voor deze mensen.

Regelmatig krijg ik verzoeken binnen via m'n site van wat ze doen, kleinschalig. Petje af hoe effectief voor de echte armsten ze dat doen.

India komt er wel, doch er is nog een lange weg te gaan.

Steun uit Europa? :D:D:D Geld uit Azië stroomt al deze kant op, vangen maar die rente Aziaten (Chinezen, Emiraten, etc).B)

• T.o.m.

Ja precies, er gaat geen staatshulp naar India. Verkeerd verdeeld de rijkdom daar (ook)

Maar Indiase bedrijven kopen wel bedrijven op in oa nederland. De voormalige Koninklijke Hoogovens bijvoorbeeld, voor het luttele bedrag van 6,7 billion pond naar Tata. Dat is nog eens een bedrag.

• T.o.m.

Ik hoef het niet beslist beter te weten, maar echt het is 1 miljard euro (niet 1,5).

Inderdaad per jaar, maar dat is de bezuiniging op ontwikkelings samenwerking ook. Dus dat komt nog veel hoger uit. De vergelijking is, dat het gaat om geld naar de alleramsten te brengen, danwel te investeren in hun toekomst.

Dan gaat de vergelijk wel op. NL gaat er wellicht voor kiezen die 3 miljard (per jaar) niet meer uit te keren aan ontwikkelingssamenwerking maar voor onszelf te houden (en echt, wij zijn in de EU bijna het rijkste land, alleen Luxemburg heeft meer).

En zo ook in india. Die hebben 1 miljard klaarliggen voor Ruimtevaart, en dat hadden ze ook aan de armen kunnen besteden. Dat is toch ongeveer de strekking van je verhaal?

• kataraja

Sundri heeft gelijk. India als land is niet arm maar een groot deel van de bevolking is arm. Toevallig heb ik pas een docu gezien op de Duitse tv over de armoede in India. Tot mijn grote verbazing zag ik dat 40% van alle landbouw producten bedorven is voordat ze de consument bereikt. Hier zal India aan moeten werken, infrastructuur, gekoelde transporten enz enz.