Hoe schoon zijn de treinen in India.

• ton

Ook helemaal mee eens. De eerste dertig jaar in India alleen maar sleeper class gereisd. De laatste jaren in 2a. Inderdaad niets te beleven in 2a en ze komen niet eens langs met koffie. Daar staat tegenover: een groter gevoel van veiligheid omdat de wagons op slot gaan, meer privacy door gordijnen voor de bedden, dekens en lakens etc. enfin, het zal de leeftijd wel zijn!

• Tiny

kataraja,

Welke trein moeten we dan nemen? En moeten we die van hier reserveren?

We willen van Cochin naar Mahé.

• ton

Kijk eens op www.cleartrip.com. Kies optie: treinen. Vul als vertrekstation “Ernakulum” in. er verschijnen dan een vijftal opties.(treinen)

Om vanuit Nederland te boeken: rechtstreeks bij IRCTC (Indiase spoorwegen) is lastig, accepteren alleen Amex. Ze hebben een aantal geautoriseerde agenten, waaronder Cleartip. Werkwijze:

# maak een cleartrip account aan.

# Boek/kies een trein

# je wordt doorgeleid naar IRCTC.

#maak een IRCTC account aan.

# je krijgt een otp per e mail (one time password) van irctc)

# je krijgt ook een otp SMS, maar die kun je hier niet ontvangen, daarom moet je via de custumerservice van IRCTC vragen om een “mobile verification code” (van irctc)

# Cleartrip en IRCTC gegevens moeten nu gesynchroniseerd worden.

# je krijgt een verificatie van cleartrip dat the “one time registration has been succesfull”

# je kunt de boeking nui afronden en je wordt doorgeleid naar betalen bv via VISA.

sterkte

ton

• Tiny

Dank je wel Ton,ik ga het proberen.

• T.o.m.

Je kan ook de dag voor vertrek aan de receptie van je hotel (of een willekeurig reisbureautje om de hoek) vragen kaartjes voor je te regelen. Aangezien je dan van de toerist quota gebruik kan maken, is er meestal geen probleem (deze kaartjes komen vrij 24 h voor vertrek van de trein).

Let wel op, er is geen toerist quota voor first class, mocht je daar toch voor willen gaan.

• Sundri

Zou Tiny als vrouw reizen (zonder mannelijke reisgenoot) dan kan ze ook reizen onder womensquota. Heb ik gedaan.

• T.o.m.

En als zowel tourist quota als women quota niet gaat (1% kans) dan is er nog altijd de VIP quota, de army quota, de vriendelijke doch paniekerige lach naar de stationmaster of ticket collector, de 100 Rs note, of dan maar gewoon instappen in de trein van je keuze. Zitten kan je altijd.

Het mooiste van een reservering vind ik nog altijd dat als de trein het station binnenrijd, elke gereserveerde wagon een vel papier aan de buitenkant heeft hangen en op jouw wagon papiertje staat je naam. Weet je gelijk 100% zeker dat je de juiste trein hebt.

• Tiny

Sundri, ik reis met mijn man.

Maar ik vind het steeds spannerder worden, ik geloof dat in India alles kan.

• Sundri

Tom, kun je niet reizen onder tourist quota of womens quota, dan is reizen onder “tatkal” nog een mogelijkheid. Dan kun je op korte termijn reizen en betaal je circa Rs 100 of Rs 200 meer (de bedragen daarvoor weet ik niet meer exact). Deze mogelijkheid om op korte termijn te reizen wordt vaak aangegrepen door Indiërs, die niet onder wat voor quota dan ook kunnen reizen.

• Sundri

Tiny, als toerist kun je vrijwel altijd een ticket krijgen naar je eigen wensen. De moeilijkheden om een ticket te krijgen liggen vooral bij de Indiërs. Als ik alleen reisde of met andere toeristen, dan had ik nooit een probleem om een treinticket te regelen. Reisde ik daarentegen met Indiërs, dan lag het een stuk moeilijker.

En verder: ben je in een grote stad, zoals Delhi, ga dan naar het ticketkantoor voor toeristen. B.v. New Delhi Railwaystation heeft zo'n kantoor. Dan moet je de trap op! En let op, want Indiërs zullen je vertellen dat het kantoor gesloten is, maar dat doen ze alleen maar omdat ze business van je willen. Het kantoor is altijd open. Ga je vroeg in de ochtend, dan is het er nog rustig. Daarna betekent het wel dat je even moet wachten. Maar gegarandeerd heb je een ticket voor de volgende dag en niet alleen vanaf dat station, maar ook als je zou reizen vanaf een ander station in Delhi. Treinen in verschillende richtingen rijden namelijk vanaf verschillende stations.