Hoe schoon zijn de treinen in India.

• Tiny

Weet iemand hoe schoon de treinen op het ogenblik zijn in Zuid-India?

We willen wel 1e klas reizen maar dan wil ik toch graag weten of iemand onlangs nog met de trein is geweest.

Vooral hoe het met de toiletten is.

• Sundri

Aan het begin van de (lange) reis zijn de toiletten wel schoon, aan het einde van de reis niet meer. De vloeren zijn niet schoon, worden wel schoongemaakt (geveegd, niet gedweild voor zover ik weet, dus het blijft stoffig), maar iedereen loopt straatvuil naar binnen, dus dat blijft niet lang schoon. Ik denk dat er op dat gebied niets veranderd is.

• Khan

Mijn advies is: vermijd het “western toilet”.

Voor de rest zal het in 1A/C wel meevallen. :) 4 toiletten voor een zeer beperkt aantal reizigers per “box” (rijtuig).

• kees m

First class is een wagon

worden ook afgesloten voor overig publiek

fijn reizen , goede matrassen, goede verzorging

toiletten o.k. daar er maar max 14 passagiers zijn

grjes kees m

• ton

Tot voor kort was ik juichend over het comfort van 2a sleeper. Tot ik dit voorjaar tot tweemaal toe een trein had waarin het krioelde van de bedwantsen (bedbugs). Nog dagen plezier van gehad.

• Tiny

Dank je wel allemaal, we willen niet slapen in de trein alleen 5 a 6 uur reizen.

Maar we nemen in ieder geval 1e klas.

• T.o.m.

Maar voor de rest is India behoorlijk smerig, dat weet je hopelijk wel?

• kataraja

Tiny, door eerste klas te reizen, verlies je wel heel veel van de charme van het reizen per trein. De contacten met mede reizigers, de zangers de bedelaars de verkopers enz enz, dat maakt reizen per trein in India nou net zo leuk. Veel mensen laten zich erg opnaaien over de viezigheid in India, nou en neem je na de reis toch een douche in het hotel.

Groet Kataraja

• Sundri

Ik ben het helemaal eens met Kataraja. Dat is waarom ik op de lange afstand altijd (als het ff kan) reis in sleeperclass en vooral niet AC, want daar gebeurt nix. Je kunt zelfs niet even door het raam iets kopen, want die zijn in AC allemaal afgesloten (natuurlijk). Op een korte afstand Delhi - Dehra Dun (6 uur reizen) zat ik in AC, omdat dit niet anders kon. Vet saai vond ik dat. (td)

• T.o.m.

Kataraja en Sundri, ik vind jullie reakties heel mooi. (tu)

(En precies wat ik eigenlijk ook wilde zeggen, maar ik deed het dan even anders. Ik moet ook maar eens goed gaan opletten wat ik schrijf 8-) )