Niet meer trouwen uit liefde ...

• Theo

Rustig maar & haal geloof en religie alstublieft niet door elkaar, Kees.

Religieuze mensen hebben onzelfzuchtig de wereld gezegend met onderwijs, gezondheidzorg, basislevensbehoeften en al wat een samenleving ontbeert, wat ‘t excessief kapitalisme nu kapot aan ’t maken is.

Geloofsoorlogen zijn uit naam van geld, macht & eigen gewin gevoerd.

• Thomas

Theo keep on dreaming!!!!!!!!!

• Theo

Leg even uit, Thomans, waarom dat wat ik schijf onjuist is.

Als het je lukt te bewijzen wat ik schrijf onjuist is, krijg je van mij wat je maar wilt hebben.

Zeg 't maar.:)

Met vriendelijke groet, Theo.

• kataraja

Theo je bewering " Religieuze mensen hebben onzelfzuchtig de wereld gezegend met onderwijs, gezondheidszorg, basislevensbehoeften en al wat een samenleving ontbeert"Klopt niet, want er bestaan per definitie geen religieuze onzelfzuchtige mensen.

Mensen die jij onzelfzuchtig noemt, doen hun goede daden misschien wel zonder er financieel beter te worden, maar achter liggende gedachte is wel degelijk zelfzuchtig, want zij proberen hun God te behagen met hun daden en een plaatsje in het paradijs te vergaren, dus zelfzuchtig.

Groet Kataraja.

ps zomaar off topic, een paar dorpen verder ligt er een prachtig mooie moskee, soms als er een “dienst” is ga ik buiten zitten, ik vind hun gebeden en gezangen ontroerend mooi.

• johan1

De moslima's die ik ken in zuid India moeten,als ze worden uitgehuwelijkt een bruidschat meenemen. trouw je uit liefde zonder toestemming van ouders. dan loopt het toekomstige paar weg en trouwt in het geheim maar kan geen aanspraak meer maken op familieondersteuning

• Sundri

Johan… dat is niet volgens de Sharia. Zoals ik zei, een bruid mag een bruidschat meenemen, maar dat is niet verplicht. Dit staat los van trouwen (uit liefde) zonder toestemming van de ouders en vervolgens verstoting door de ouders. De “wettelijke” regels van de Nika zijn in de hele wereld hetzelfde, ook als zonder toestemming van de ouders wordt getrouwd. Toestemming van de ouders is cultureel bepaald, niet door religie. Nog niet zo gek lang geleden was het ook in NL de gewoonte dat de man om de hand van de vrouw ging vragen bij de vader van de vrouw.

• Sundri

Je zou het nog anders kunnen formuleren: niet alle Moslims zijn Soefi's en niet alle Soefi's zijn Moslim. Je kunt ook Moslim zijn, een Soefi master hebben, maar geen Soefi zijn. Dat laatste komt in Kashmir regelmatig voor.

• johan1

ik weet niet veel van Sharia.ik weet alleen wat ik schreef en woon in India bij een moslim vissers gemeenschap.

• Theo

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Theo je bewering " Religieuze mensen hebben

> onzelfzuchtig de wereld gezegend met onderwijs,

> gezondheidszorg, basislevensbehoeften en al wat

> een samenleving ontbeert"Klopt niet, want er

> bestaan per definitie geen religieuze

> onzelfzuchtige mensen.

> Mensen die jij onzelfzuchtig noemt, doen hun goede

> daden misschien wel zonder er financieel beter te

> worden, maar achter liggende gedachte is wel

> degelijk zelfzuchtig, want zij proberen hun God te

> behagen met hun daden en een plaatsje in het

> paradijs te vergaren, dus zelfzuchtig.

Prima, de Dalia Lama zegt dat ook, alhoewel die geen god heeft, maar dan wel weer de verlichting als realisatie heeft.

Natuurlijk doen we ‘onzelfzuchtige’ dingen om je er zelf mee te ontwikkelen/realiseren.

en gelukkig steekt de werled ook zo in elkaar.

Google Stefan Klein eens: Met de zin vah het geven (de kracht van ons onzelfzuchtige brein)

Voor mij was 't een eyeopener op velerlei gebied.:)

>

> Groet Kataraja.

>

> ps zomaar off topic, een paar dorpen verder ligt

> er een prachtig mooie moskee, soms als er een

> “dienst” is ga ik buiten zitten, ik vind hun

> gebeden en gezangen ontroerend mooi.

• Sundri

Johan, misschien weet ik er net ietsje meer van, omdat ik met een Moslim ben getrouwd en omdat ik in een Moslimgemeenschap woon. Meer dan 95% van de bewoners in Kashmir (dus niet Jammu & Kashmir) is Moslim. En als ik dan iets niet weet of niet begrijp, heb ik altijd iemand in de buurt om uitleg te vragen. Bovendien… als je met een Moslim trouwt, lijkt het me ook logisch als je begrijpt waar je aan begint. De regels in de Sharia voor een vrouw zijn zeer goed. In NL moet je daarvoor naar de notaris, daar moet je huwelijkse voorwaarden regelen. Dat is hier niet nodig, want dit is opgenomen in de Sharia, waaraan je je conformeert als je onder die wet trouwt. Het is dus ook niet waar dat Moslim vrouwen zouden worden onderdrukt. Wel is de samenleving hier in Kashmir nogal conservatief, net zoiets als tot de jaren 50 in NL. Toen mocht mijn moeder zelfs haar baan niet houden toen ze trouwde. Hier werken de meeste vrouwen niet buitenshuis, maar de Sharia staat dat zeker wel toe. Ik ken b.v. een Kashmiri vrouw, die werkt als computer ingenieur. Ik sluit niet uit dat de vissersgemeenschap waar jij vlakbij woont ook nogal conservatief is.