Is Varanasi echt zo goor en erg?
http://www.chinasmack.com/2010/pictures/filthy-india-photos-chinese-netizen-reactions.html
of valt het wel mee?
Nou ja, de foto's zijn echt, maar ik denk dat degene er wel moeite voor heeft moeten doen om zoveel ellende te verzamelen.
Wij zijn twee keer in Varanasi geweest en hebben ergens wel een (verpakt) lijk zien drijven, maar zo als dit….nee, gelukkig niet!!!!!!
Wat ik wel gezien heb: de dolfijnen die aan de andere oever van de rivier vrolijk in het water springen. Het is maar waar je op let!
Ineke
De vrolijke dolfinen, het is maar waar je op let (en wat je wil zien)
quote van wiki
Indische rivierdolfijnen zijn bijzonder zeldzaam, en beide soorten worden door de IUCN Rode Lijst als bedreigd beschouwd. Er zijn van beide soorten slechts rond de duizend dieren. Er wordt op ze gejaagd voor voedsel en olie. Ook de bouw van dammen en watervervuiling vormen ernstige bedreigingen.
Bijzonder dat ze er -nog- zitten.
jaren geleden toen het nog wat schoner was, zaten er heel, heel erg veel meer.
Maar de happy few hebben het vooralsnog overleefd, blijkbaar.
(volgens ingewijden omdat deze lijkresten eten, en zo toch nog weten te overleven. Normaal eten ze kreeftjes en kleine visjes, die door het vieze (?) water al wel zijn uitgestorven). (editje achteraf, jacht is ook een bedreiging voor deze soort, maar ik kan me voorstellen dat deze dolfijnen in de buurt van varanasi niet echt gewild zijn als voedselvlees, vandaar dat je ze daar nog vrolijk kan zien spartelen)
edit. Maar om eerlijk te zijn, in India ben ik -van alle landen die ik bezocht heb- de meeste vuiligheid tegengekomen. Dat wil op zich natuurlijk nog niets zeggen.
Ben je wel eens midden in de nacht daar over straat gegaan? Dan struikel je letterlijk over de ratten. Zal wel niet alleen voor Varanisi zijn weggelegd, maar op een of andere manier staat dat me nog bij.
Verder vind ik het ook een toffe stad, maar je moet er eigenlijk wel een weekje (of wat) voor uittrekken om echt in de sfeer te komen.
Miep,
Of Varanasi vies is of niet hangt er vanaf waar je op let, zoals Ineke al aangeeft.
Wat je op die foto's ziet is vrij extreem, maar geldt niet voor Varanasi alleen.
In heel India kun je de goorste dingen zien.
Daarnaast ook de mooiste dingen.
Dat maakt India wat India is: extreem aan alle kanten.
Some people love it, some people hate it.
Waar je in India niet onderuit komt is de confrontatie met jezelf, met het leven zelf.
Volgens mij is dat wat mensen ook aantrekt in India.
Als iemand beweert dat je door die viezigheid heen moet kijken om de schoonheid te ervaren is dat voor voor mij complete onzin.
Naast de rijkdom in alle variaties is er wel degelijk armoede in India.
Slechte hygienische omstandigheden door geld gebrek bij de lokale bevolking.
Focus niet op een van beide uitersten.
Rob
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?