leuk project vrijwilligerswerk gezocht uttarakhand of him. pradesh

• quota

Om het hardst roepen en niets doen lijkt mij de meest gemakkelijke oplossing.

Ik doe het niet voor mijn eigen gemoedsrust maar omdat er wel degelijk projecten zijn die er toe doen en waar je met wat aandacht en hulp veel kan doen zonder geld op tafel te hoeven neertellen.

Waar jij opgeeft gaan anderen gelukkig wel door.

Dat je daarbij goed moet opletten wat je doet en voor wie is inderdaad waar.

Gelukkig krijg ik ook nog reactie van mensen die nog wel geloven in het goede van de mens en daar nog naar durven handelen.

Q

• ruud

Gelukkig krijg ik ook nog reactie van mensen die nog wel geloven in het goede van de mens en daar nog naar durven handelen.

Leg mij aub eens uit waarom mensen in het buitenland “het goede van de mens” meer verdienen dan mensen in je eigen land?? Zoals Senna al schrijft, er zat werk aan de winkel in Nederland. Ook wat Khan en KeesM schrijft snijd hout,.

Maar goed het staat natuurlijk stoer om te kunnen op scheppen dat je vrijwilligers werk doet bij de arme zwartjes. De mevrouw die voedsel pakketten uitdeelt, of die mijnheer die vrijwilligers werk doet in een bejaarde huis, verdient tien keer mijn respect dan die opgeblazen vrijwilligers die in India de officiele instanties voor de voeten loopt.

• Khan

ruud Schreef:

——————————————————-

> Ook wat Khan en KeesM schrijft snijd hout,.

> Maar goed het staat natuurlijk stoer om te kunnen

> op scheppen dat je vrijwilligers werk doet bij de

> arme zwartjes. De mevrouw die voedsel pakketten

> uitdeelt, of die mijnheer die vrijwilligers werk

> doet in een bejaarde huis, verdient tien keer mijn

> respect dan die opgeblazen vrijwilligers die in

> India de officiele instanties voor de voeten

> loopt.

Je slaat de spijker op de kop. In dit verband moet ik ook altijd denken aan Matt. 6:1-4.

Dat heer Quota denkt aan projecten waarbij je geld als vrijwilliger moet neertellen, kennelijk als antwoord op mijn reactie over “big buissiness” geeft zijn (werkelijke of gespeelde) naiviteit reeds aan. Je mag best voor niets aan de slag bij “weeshuizen”, het geld wordt niet over de ruggen van “vrijwilligers” verdiend. Nee het spel ligt iets subtieler, waarbij grove leugens naar de buitenwereld niet worden geschuwd. Ik heb echter geen zin om dit uit te gaan leggen. Word ik weer erg boos.

Zoek trouwens ook eens op de postings van Kannadiga op dit forum. Maar dat zal heer Quota waarschijnlijk ook als onzinnige informatie beschouwen. Ik heb zijn postings hier altijd als zeer informatief beschouwd.

En voor de rest, als de instelling van heer Quota is dat hij en de zijnen altijd iets onderweg tegenkomen, waarom verlaat je daar niet op en je gevoel i.p.v. te wachten op reacties.

• froukje

woorden van quota:“mensen die nog wel geloven in het goede van de mens”

Ruud:volgens mij worden deze woorden erg uit zijn verband gerukt,door jou.

quota schrijft niet,dat mensen in het buitenland het goede meer verdienen dan in eigen land.

Gewoon een vraag voor iedereen:

*Zit er verschil in vrijwilligerswerk om dat in b.v.Nepal,Afrika te doen en India?

Of is vrijwilligerswerk voor de Indiaprikkers overal hetzelfde?Dus nergens ter wereld aan beginnen,behalve in Nederland?

Deze discussie is hier al vaker geweest en mij is nooit duidelijk geworden of men hier vindt,dat je ergens anders ter wereld wel dit soort werk mag/kan doen, of dat dit alleen voor India geldt!?En wat is het verschil met andere landen?Geen corruptie etc!?Of geldt het niet doen van vrijwilligerswerk ook voor andere landen?

Wat vinden jullie van mijn straatgenote die 10 weken naar een land in Afrika is,daar op een school wat dingen doet?Ze probeert de dingen wel zo te doen,dat de eigen bewoners er wel verder mee kunnen,als zij weer weg is,met haar pedagogische achtergrond.

Haar vriend gaat zometeen ook weer voor de tigste keer,o.a.theater doen met de mensen in het dorp.

• Ineke M

Dit blijft een lastig onderwerp om uit te leggen aan de mensen die goed bedoelt weer eens een weeshuis onveilig gaan maken. Vrijwilligerswerk is ook in Nederland niet altijd productief, maar je hebt een beter idee van wat er echt nodig is.

Probleem in het buitenland is dat je (zelf al ben je er heel vaak geweest) de problematiek niet kunt doorzien. Je denkt dat je helpt, maar is dat wel zo? Zoals in Nepal nauwelijks wezen zijn, maar 200 weeshuizen. De kinderen worden in feite bij hun ouders weggekocht. Er wordt dus een markt gekweekt. Natuurlijk is het ook vaak echte ellende. Maar wie weet waar hij/zij instapt? Denk nog maar even terug aan dat weeshuis in Nepal van Willem…. (ben de naam kwijt).

En dan de kinderen…..hoe is het om al die vreemde mensen langs te zien komen? Ja, ze vinden het op dat moment geweldig!! Die mooie blonde mevrouw of meneer! Net als wij nieuwsgierig zijn naar andere culturen zijn ook zij dat. Maar het zijn allemaal maar vluchtige contacten die weer weggaan en het probleem laten waar het is…., maar met een goed gevoel.

Ik wil bijna zeggen ‘ga dan putten bouwen’, maar ook dat is iets wat de locale bevolking zelf onder de knie moet krijgen.

Mijn grootste weerstand tegen vrijwilligerswerk is het gegeven dat de meeste mensen het doen om er zelf een beter gevoel van te krijgen. Zal niet voor iedereen gelden, maar de mensen die echt helpen doen dat in stilte.

Ineke

• froukje

Dank je Ineke,

Ja,zoals je zegt,het blijft een lastig onderwerp.

Want om de mensen b.v.zelf putten te laten bouwen,zal hun dat eerst moeten worden geleerd en dan is het afwachten wat men er mee doet,als iedereen weer weg is.

Ken je toevallig het Namaste Children's House in Pokhara?

Echte wezen zijn er weinig in Nepal?En die worden opgevangen door familie?

Een gedeelte v.d. weggekochte kinderen komen niet in de weeshuizen terecht,zeker?Die komen ergens anders in terecht!?

En waar komt dat geld vandaan,wat voor de weggekochte kinderen wordt betaald?Van de giften die de buitenlanders geven?

• johan1

Wat vindt “KWADRATUS” van dit allemaal??

broeder Johan

• ruud

Putten bouwen, mijn oom heeft in 1972/73 putten (voor een amerikaanse hulp organisatie) gebouwd in Bihar, zwaar teleurgesteld is hij terug gekomen. Door toedoen van vriendjes politiek en corruptie werden die (door giften betaalde ) putten alleen op gronstukken geslagen van de grootgrond bezitters.

Ineke, heel veel dingen zijn goed bedoeld, maar het was “goed bedoeld” zeg je alleen maar na dat iets fout is gegaan!

• Khan

froukje Schreef:

> Een gedeelte v.d. weggekochte kinderen komen niet

> in de weeshuizen terecht,zeker?Die komen ergens

> anders in terecht!?

Meisjes uit Nepal zijn zeer gewild in de prostitutiebranche

> En waar komt dat geld vandaan,wat voor de

> weggekochte kinderen wordt betaald?Van de giften

> die de buitenlanders geven?

Een belangrijk deel van de inkomsten van dergelijke instituten komt van westerse sponsors.

Ik noem een drie gevallen waar ik tamelijk kotsmisselijk van ben geworden (hoewel ik mij voorheen al niet goed voelde over deze praktijken)

a) een enorme slag in Tamil Nadu na de Tsunami om poen binnen te halen. ook weer met “weesjes” als lokmiddel. Werkelijk op het walgelijke af.

b) het specifieke geval van een Belgische dame die via de VRT een enorme donatie kreeg. Als je op tv zag wat een gigantisch en luxe huis ze had… en maar zeiken dat ze geen geld had en hoe goed ze bezig was (uniek project, etc, etc).

c) een beheerder die richting sponsors huilverhalen zat op te hangen dat hij geen poen had om zijn kinderen schooluniformen te geven en dat de kinderen daarom op school geslagen werden. Toen ik poolshoogte ging nemen bleek er niets aan de hand te zijn.

• Rob

Beste mensen,

Het verhaal in India gaat dat de chief minister van Bihar, Laloo Prasad Yadav, eens op bezoek was bij de president van de USA.

Op zijn buitenverblijf ergens in Texas stonden ze 's avonds met een glaasje wijn op het balkon wat na te praten.

- Hoe kom je aan zo'n mooi buitenverblijf vroeg Laloo

- Zie je daar die dam? Die heb ik laten bouwen van belasting geld, schenkingen en donaties.

Dat project komt helemaal ten goede aan de lokale bevolking.

Ik heb er wel wat mee gesjoemeld, zodat ik dit buitenverblijf kon financieren.

Dat bracht Laloo op een lumineus idee.

Twee jaar later bracht de president van de USA een bezoek aan Bihar.

En werd natuurlijk uitgenodigd in het gloednieuwe buitenverblijf van Laloo.

- Hoe heb je dit kunnen financieren vroeg mr president, toen ze met een glaasje wijn op het balkon stonden.

- Zie je daar die dam, vroeg Laloo glimlachend?

- Welke dam? vroeg mr USA.

Rob alias Rabri Devi, ooggetuige