Visum ellende!

• Anna

Vorige week mijn visumaanvraag voor 6 maanden opgestuurd. Vandaag al een telefoontje van het visumburo omdat de coverletter niet goed genoeg was. Die moet ik dus aanpassen en morgen een nieuwe opsturen.Maar daarbij kwam de grootste schrik, ik kon mijn aanvraag pas op 22 januari indienen, aangezien mijn oude visum op 22 december verliep. Ik snap er helemaal niks van. Ik heb al 4x een visum aangevraagd en er wordt toch duidelijk aangegeven dat je 2 maanden nadat je India verlaten hebt, weer een nieuw visum aan mag vragen. Daar heb ik ook nog nooit problemen mee gehad. Nu moet je dus wachten totdat je oude visum verloopt en mag je na 1 maand pas weer een visum aanvragen. Nu vertrekt mijn vlucht dus op 4 februari. Ik weet niet of dat nog wel goed gaat komen. Er blijven voor de ambassade maar 10 dagen over om e.e.a. te regelen. God, wat baal ik hier van zeg!

Maar voor een ieder; let dus goed op wanneer je visum verloopt, want dat is op dit moment leidend voor de ambassade.

Anna

• Ineke M

O jeetje, dat is weer de regel die 2 jaar geleden ook gold.

Op zich zou het nu minder een probleem moeten zijn als toen, want;

- toen had iedereen een 6 maanden visum, ook als je maar 3 weken ging. Het visum was dan dus nog maanden na de reis geldig

- nu heeft iedereen een 3 maanden visum, je vraagt hem vaak iets van te voren aan, gaat dan b.v. 3 weken en dan is het visum nog 2 maanden geldig….die er toch al tussen moet zitten.

Je hebt het probleem dus eigenlijk alleen als je een 6 maanden visum hebt en toch maar een korte periode bent geweest, of het visum vlak voor vertrek aangevraagd hebt en maar een week gaat. In de reguliere gevallen zal het visum nu niet meer dan 2 maanden na terugkomst geldig zijn.

Maar goed, daar heb jij nu niets aan. Ik snap dat je vreselijk baalt. Komt vast goed met de (veel te dure) spoedprocedure.

Heb het dus ook een keer gehad. Kon toen ook pas kort van te voren aanvragen…op 29 dec….(had 'm eind nov. al aangevraagd)…..en had heel veel geluk, want per 1 jan (2010?) moest er ineens 2 maanden tussen het verlopen visum en de nieuwe zitten. Dat is toen snel daarna veranderd in de 2 maanden tussen in- en uitreis datum.

Succes,

Ineke

• Rob

Anna,

Wat is een coverletter?

In alle eisen die er aan een visumaanvraag gesteld worden ben ik dat begrip nog nooit tegengekomen.

Rob

• Anna

Hoi Rob,

Dat is de motivatie of verklaringsbrief. Inmiddels aangepast en opgestuurd. Nu maar wachten.

Groetjes Anna

• Rob

Anna,

Ja, dat had ik al wel begrepen, maar nergens in de voorwaarden voor een visumaanvraag wordt dat genoemd, voor zover ik weet. Blijkbaar kun je daar ook iets verkeerds in zetten, dat is mij nu niet duidelijk.

Rob

• KeesS

Rob, deze 2 kom ik tegen op de website van het CIBT (waar ik overigens niet tevreden over was): Reisverklaring en Algemene verklaring. Zijn dit dan de coverletter(s)?

• Anna

Hoi Rob,

Nee, je hebt ook helemaal gelijk. Dat staat nergens vermeld. Ik heb het gehoord via vrienden en toen ik toevallig met het visumburo belde.

Er staat ook nergens vermeld dat je oude visum eerst een maand verlopen moet zijn om een nieuw visum aan te vragen. Daar ben ik dus de mist mee ingegaan. Ik ga namelijk om de 10 weken naar India. Maar dat gaat nu dus niet meer lukken.

Kees, alleen de motivatiebrief wordt ook wel coverletter genoemd.

Groetjes Anna

• Ineke M

Voor zover ik weet is een coverletter ook niet nodig. Mensen voegen dat soms toe als extra motivatie.

Tja,…..en als je iets op papier zet kan dat ook weer vragen oproepen.

Maar Anna, als jij om de 10 weken gaat, dan heb je daar een reden voor.

Kun je dan niet gewoon een visum aanvragen die langer geldig is, of een businesvisum?

Ik heb een visum voor 6 maanden aangevraagd, door alleen de 2 tickets bij te voegen (zat ook 10 weken tussen)

Zonder problemen gekregen. (en zonder coverletter)

Na januari ga ik nu pas weer ik juli, dus heb het probleem nu niet.

Ineke

• Rob

Ineke,

Die coverletters zijn, als ik het mij goed herinner, door Sundri geintroduceerd op dit prikbord.

Ter uitleg dat zij volgens de sharia gaat trouwen en in India wil gaan wonen.

Als ik het goed begrepen heb heeft Anna ook een potentiele huwelijkspartner in India gevonden.

Waar zij zich in de toekomst willen gaan vestigen is op dit prikbord nog niet bekend.

Rob

• Anna

Hoi Ineke,

Ik ga zo vaak naar India omdat ik daar inderdaad een leuke man ontmoet heb. Daarvoor kan ik op dit moment alleen een toeristenvisum voor 3 of 6 maanden aanvragen.

Ik denk dat ze nu strenger zijn geworden vwb zo 'n motivatiebrief. Tegen mij is in ieder geval verteld dat ik deze echt nodig heb bij het aanvragen van een 6-maanden visum. Het aanvragen van een 3-maanden visum is zonder die brief verder geen probleem.

Groetjes Anna