Reismedicatie

• Abv

Hallo,

Het is bijna zover, Half december vliegen wij naar India en Nepal.

Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben wat betreft mee te nemen medicatie.

Uiteraard heb ik tabletten tegen diaree, uitdroging en verstopping bij me, paracetamollen, en tabletten tegen reisziekte. Vergeet ik iets belangrijks?

Is er bijvoorbeeld iets te krijgen tegen hoogteziekte, behalve gember thee?

Zijn er andere dingen waar ik aan moet denken? Ik reis met een kind van 8.

Bedankt weer!

• johan1

alle medicatie, maar dan ook alles kun je kopen in India om de hoek.

• KeesS

Volgens mij is er maar 1 medicijn tegen hoogteziekte: en dat is weer naar een lager gelegen gebied gaan. Anti malaria spullen?

• Ramrod

Tegen het geheel aan symptomen van acute hoogteziekte werkt acetazolamide het beste , maar beter is om inderdaad af te dalen .

• Sundri

Ga 'ns naar websites over tropenziekten. Voor inentingen b.v. Paracetamol, ORS, naalden, enz. heb je helemaal niet nodig. Wil je dat kopen, koop het in India als het nodig is. Is nog een stuk goedkoper ook. Verder heb ik in India ook weleens een injecties gehad, gewoon met een steriele naalden (nadat ik door een hond was gebeten), tegen rabies dus. Gebruik geen anti-diarreemiddelen tenzij je aan het reizen bent. Je krijgt niet voor nix diarree: op die manier werkt je lijf de schadelijke stoffen eruit. Gebruik je stopmiddelen, dan duurt het veel langer voordat je maag en darmen op orde zijn. Blijf vooral ook dooreten: drink water met ORS (met slokjes tegelijk; tegen vochtverlies), eet yoghurt, banaan en kitcherie. Dan verlies je geen kracht. Het duurt normaal gesproken circa 1 tot 2 weken tot je er weer bovenop bent. Droog je toch teveel uit, dan is het verstandig een dokter op te zoeken, maar let op de medicijnen die worden voorgeschreven helpen je er binnen een dag weer bovenop, maar doden niet alleen de slechte, maar ook de goede bacteriën. Daarna duurt het maanden voor je maag- en darmstelsel weer 100% op orde is.

Let op: dit is een advies. Ik ben geen dokter. Ik spreek alleen uit ervaring. De eerste jaren dat ik in India reisde, werd ik af en toe “ziek”, maar sinds meer dan 5 jaren niet meer, simpelweg omdat mijn lijf door bovenstaande handelmethode weerstand heeft opgebouwd tegen de tropische bacteriën.

• Rob

Abv,

Wat ik ieder jaar (moessontijd) vergeet mee te nemen, maar bijna altijd nodig heb: iets tegen jeukbulten.

Binnen de korste keren zit ik er altijd weer onder, vooral op mijn voeten / enkels.

Wat ik uiterst irritant vind zijn de vliegen die dan op die jeukbulten bloed gaan zitten zuigen.

Daartegen heb ik nog geen adequaat middel ontdekt.

Ik heb wel een multifunctionele vliegenmepper die op batterijen werkt,

Ik neem dan ook meestal een extra batterrijensetje mee naar India,, ook al is alles daaar ook wel te koop.

Voor Nepal had ik een klein zoutstrooipotje mee, tegen de bloedzuigers in Chitwan NP.

Een aantal jaren geleden heb ik in het vliegtuig een Italiaanse vrouw met een dochtertje van 8 jaar ontmoet.

Samen met een Engelsman zijn we naar Amax Inn gegaan voor de eerste paar dagen.

Haar dochtertje vond straathonden lief, liet zich likken door die vieze beesten.

Ik weet niet hoe jouw kind is, maar op dat soort gedrag van kinderen moet je een beetje letten.

Sommige kinderen zijn wat kieskeurig wat eten betreft.

Dit Italiaanse dochtertje niet, die at alles.

Rob

• Abv

Dank jullie wel voor alle nuttige antwoorden! Hier heb ik heel veel aan!

Sundri, Kitcheri, het recept heb ik net op internet gelezn, is dat iets van ik gewoon ergens kan bestellen, en zij die naam ook verstaan?

Heel erg bedankt!

• kataraja

Rob,

Ook ik ben zeer gewild bij muggen, en krijg de zelfde verschijnslen als jou. Maar na jaren zoeken heb ik een hele goeie antihistamine en anti allergie creme gevonden.

Hier in thailand word hij onder de naam “systral” verkocht ik weet niet of dat ook in india het geval is, maar het draait om de werkstof die erin zit en dat is “Chlorphenoxamine (Phenoxene)”.

Dit is echt een wonder middel.

Ook kan ik mij goed helpen met het middel “zirtec” dit is een antihistamine in pil vorm, het fijne aan dit middel is dat je er niet slaperig van word.

Loopt het toch onverhoopt uit de hand met ontstekinkjes van muggen wil een cortisone creme in het algemeen goed helpen.

En als de onstekingen/ huidproblemen uit de hand lopen kan je als laatste redmiddel nog altijd “prednison” nemen. Ongetwijfeld op elke hoek van de straat in india te verkrijgen, dit heelt bij mij alles.

Veel succes. Kat

"

• johan1

van prednison word je heel opgeblazen. gevaarlijk middel, niet aan te raden alleen als je zwaar reumatisch bent

• ton

Nog een tip: Pudin hara drops. Verkrijgbaar vloeibare vorm en in pastille-vorm. Is een mengsel van menthol-oliën. Is mij ooit door een Indiër aangeraden tegen een kater en….het helpt. Wordt gebruikt tegen misselijkheid, hoofdpijn, maag van streek, opgeblazen gevoel…..en hangovers. Zo´n beetje op elke hoek van de straat te krijgen. En: helpt het niet: het verdrijft de vieze smaak in je mond. kost drie keer niks. Kijk maar eens op internet.