Is dit oplichting, het lijkt er wel heel erg op

• Annet

Dag Rob,

Ik hoop dat je wilt bellen en checken zoals je schreef.

Morgen is mijn man ook weer thuis uit het buitenland, dan kan ik e.e.a. met hem bespreken.

Morgen zullen we moeten beslissen wat we uiteindelijk doen. We hebben inmiddels ook een foto van de gids ontvangen, ziet er netjes uit, vrij jonge man.

Ik hoop van je te horen, de gegevens heb ik als privebericht aan je verstuurd.

groeten,

Annet

• Sundri

Ga je hier op in, dan hoeft de aanbieder minimaal het komende half jaar niet meer te werken…

• Rob

Sundri,

Daar zit wat in, ook al weet je niet precies wat de aanbieder voor onkosten heeft.

Bijvoorbeeld een maandelijkse afbetaling op de auto?

Dagelijks levensonderhoud voor hoeveel mensen?

Ook weet je niet hoeveel klanten hij gemiddeld in een jaar heeft.

Ter vergelijking,:

In Rajasthan gaat er zelden iemand in mei/juni met auto en chauffeur rondrijden.

De chauffeurs hebben dan geen inkomsten,moeten dat compenseren in andere maanden.

Het ene jaar is ook beter dan het andere.

Ten tiide van een dreiging van een oorlog met Pakistan heeft India jaren geleden een negatief reisadvies gekregen.

Dan blijft ook een groot deel van de toeristen weg.

Daar hoef je je verder niets van aan te trekken, maar dat soort zaken kunnen ook meespelen.

Blijkbaar kan Annet zich een dure reis permitteren.

Wat ik dan belangrijk vind is dat je waar voor je geld krijgt.

Dus 5* hotels en niet ter plekke in iets goedkoops terecht komen.

Dat vind ik oplichting, niet een hoge prijs op zich.

Dat is het lastige in dit geval: betrouwbaar of niet?

Dat weet ik niet.

Wel vraag ik mij dan af of er in die niet-toeristische plaatsen 5* hotels zijn.

Op Indiamike heb ik even de bron van Annet nagekeken.

Die komt zeer interessant over.

Maar haar account is closed.

Wat dat betekent weet ik ook niet.

Rob

• Annet

Rob,

We hebben inmiddels een mail aan onze chauffeur gestuurd dat we niet tevoren zoveel geld over zullen maken. Dat mijn man wel 10000 wil aanbetalen als hij zondag in Bangalore is, mits we een geldig id kunnen zien en dat hij de auto graag even wil zien. En dat we de prijs veel te hoog vinden en een betere aanbieding willen. Het leek erop dat onze chauffeur een beetje de baas begon te spelen, we werden onder druk gezet.

Jullie vinden het een hoog bedrag, en dat is het ongetwijfeld voor Indiase begrippen, maar een reisbureau in Nederland vraagt een kleine 1000 euro pp voor een volledig pakket maar zonder maaltijden, dus nog duurder. En iemand anders uit India (een engelse vrouw met geweldige recensies) begon zelfs met 2800 euro voor ons samen, zonder maaltijden en entrees. Zij zakte al snel naar 2000. Voor ons hoeven het geen superdeluxe hotels te zijn, als het maar een prettig hotel is, schoon en wel graag met eigen wasgelegenheid/toilet. Er werden ons bijzondere hotels aangeboden, bv een hotel waar je vanuit je kamer op een waterval uitkijkt, dat leek ons super.

We wachten nu een reactie af, komt er niets dan regelen we het ter plekke ofzo. In ieder geval vlieg ik woensdag. We zijn wel heel benieuwd of we nog iets gaan horen.

Ik zag ook dat de account op IndiaMike gesloten was, vond ik wel toevallig, maar je gaat gewoon aan alles twijfelen als het niet lekker loopt.

groetjes,

Annet

• Rob

Annet,

Een aanbetaling lijkt mij prima, omdat deze man blijkbaar onkosten maakt om jullie in Bangalore op te pikken.

Wantrouwen is soms wederzijds.

Het is mij gebeurd dat bij een afgesproken airport pick up in Delhi niemand kwam opdagen

De chauffeur heeft 3 uur voor niets staan wachten.

Een andere keer kwam een hotel pick up niet opdagen.

Die mensen zijn vervolgens in het “karol bagh night office” circuit terecht gekomen.

Nooit meer iets van gehoord.

Dat zijn gelukkig uitzonderingen.

Verder lijkt het mij niet gek om ter plekke te vragen in welke hotels jullie verblijven en wat daar de kosten van zijn.

Ik weet dat op sommige plekken in Rajasthan uitsluitend dure hotels zijn.

Wil je daar heen, dan hangt daar een prijskaartje aan.

Daar kun je voor kiezen of niet.

Voor Zuid-India weet ik dat niet.

Het proberen de baas te spelen herken ik wel.

Deels klopt dat, deels heeft dat te maken met cultuur- en communicatieverschillen.

Ga er vanuit dat jij de baas bent.

Jij huurt iemand in volgens afspraken die jij met hem maakt.

Dat betekent niet dat je een starre houding moet aannemen.

In India gaat altijd wel wat mis, de chauffeur is niet voor alles verantwoordelijk.

Ik heb al jarenlang ervaring met bemiddeling voor chauffeurs in Noord-India.

Als mensen terug komen met klachten over de chauffeur dat hij een hotel aanbevolen had met eigen douche / westers toilet, maar de doucheknop zat onder de kalk dan denk ik: had dan maar een veiligheidsspeld meegenomen.

Rob

• Rob

Rob,

Nog even ter aanvulling / verduidelijking op mijn vorige mails.

Op geen enkele manier doe ik een uitspraak of dit nu wel of niet te vertrouwen is.

Dat weet ik niet.

Rob