project India voor middelbare school

• Bart Haenen

Hoi allemaal,

Wij hebben met onze middelbare school (Venlo) in januari een project over India. Dat doen een aantal vakken samen, geschiedenis, economie, aardrijkskunde, Engels.

Ter afsluiting willen we onze leerlingen (derdejaars VWO, Havo) iets laten doen om geld in te zamelen voor een project in India. Geen ‘saaie’ sponsorloop, maar iets originelers.

Het opgehaalde geld willen we aan een project schenken in India. Het leukste en interessantste is natuurlijk als leerlingen ook zien wat er met het geld gaat gebeuren en als iemand de leerlingen zelf kan vertellen over het project m.b.v. foto's, powerpoint etc.

Concreet, weet iemand een project? Is er een persoon beschikbaar in januari om de leerlingen wat te vertellen over het project, eigen ervaringen.

Alvast bedankt.

• rita

Hallo!

Wij (mijn man en ik) hebben in 2002 een dagcentrum opgestart voor verstandelijk gehandicapte kinderen.in Srinagar, Kashmir, India. In 2003 is het van start gegaan met 5 kinderen. Inmiddels komen er 65 tot 70 kinderen naar het centrum en is het centrum geregistreerd bij de overheid als NGO. Helaas is er in het huidige gebouw geen plaats voor meer kinderen, maar is er wel een wachtlijst van maar liefst 700 (!) kinderen die graag onderwijs, therapie en zorg zouden willen ontvangen. Er is dringend geld nodig voor een nieuw gebouw. Op dit moment is er grond toegezegd door de overheid, al is er uiteraard op z'n Indiaas geen idee wannneer deze grond ook daadwerkelijk beschikbaar komt. Bovendien zal daar dan nog steeds wel een gebouw op geplaatst moeten worden, waarvoor financien nodig zijn! Vorig jaar is er begonnen met fieldworkers om een deel van deze kinderen thuis al een stukje op weg te helpen, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Meer info is te vinden op www.chotaytaray.org . Omdat mijn zwger het geheel runt, is er nauw contact met het centrum en kan de voortgang nauwlettend in de gaten worden gehouden. Mijn man of ik zijn beschikbaar om iets op de school te komen vertellen over het dagcentrum. Als het u iets lijkt, neem dan maar contact op, wij staan u graag te woord!

• Sundri

Mooi project. Steun het! Het is een particulier initiatief. Altijd beter dan wanneer er (corrupte) overheden tussen zitten. Neem vooral contact op met Rita!

• rita

Ipv saaie sponsorloop kun je een riksja race doen ofzo…

Of hou een bolleywoodfilmavond

of kook Indiaas met alle leerlingen

of…

• Bart Haenen

Hoi Rita,

Leuk verhaal, ik ben enthousiast. Ik zal deze week eens op de site gaan kijken. Je hoort van mij. Het project vindt ergens plaats in januari. Ben nu bezig met de voorbereidingen. Zoals Sundri al aangeeft, ik heb liever ook ‘n particulier initiatief. Voor leerlingen is ’t ook belangrijk dat ze daadwerkelijk kunnen zien waar ze geld voor gaan ophalen.

Ik overleg met andere docenten, via dit prikbord zal ik me deze week weer melden.

• AnneliesV

Beste Bart,

Wij zijn samen met onze Indiase vrienden eind 2002 gestart met een school en hostel voor straatkinderen in Nagpur. Inmiddels komen dagelijks 260 kinderen naar de school, de helft verblijft in het hostel. Bekijk onze film en lees de nieuwsbrieven op onze website http://members.home.nl/nav-jeevan.

Annelies van de Ven

Stichting Nav-Jeevan

• rita

Beste Bart,

Misschien is het leuk om te vermelden dat “wij” het eerste centrum waren die zorg gingen verlenen aan deze doelgroep. Daarvoor waren ze aangewezen op een psychiatrisch ziekenhuis waar alleen aan medicijnvoorziening werd gedaan. Omdat in de staat Kashmir veel problemen zijn (geweest) en veel doelgroepen zorg nodig hebben (weduwen, oorlogsslachtoffers, wezen,) is de doelgroep verstandelijk gehandicapten altijd ondergesneeuwd geweest. Veel ouders hadden ook geen idee wat ze met deze kinderen moesten EN veel ouders hebben (of hadden) geen financien om zorg voor deze kinderen te betalen. Veel ouders wisten bv ook niet dat je voor een gehandicapt kind een uitkering kunt ontvangen van de overheid. Inmiddels staan alle kinderen die bij het centrum staan ingeschreven ook ingeschreven in het register van de overheid waardoor zij een uitkering ontvangen. Vanuit het centrum worden er ook sinds een aantal jaar ouderworkshops gehouden waarin ouders leren over de zorg die zij hun gehandicapte kind thuis kunnen geven en hoe ze het behandelplan van het centrum thuis kunnen ondersteunen. Daarnaast worden er gastlessen verzorgd op middelbare scholen en universiteiten om meer en meer mensen bekend te maken met de doelgroep en de zorg die zij nodig hebben en men bewust te maken van hun positie in de maatschappij. Zo in de kleine 10 jaar dat we bezig zijn is er veel bereikt, zeker op het gebied van bewustwording en verantwoording voor de zorg aan verstandelijk gehandicapte kinderen. De zorg voor deze doelgroep is wat complexer dan zorg voor een andere doelgroep, dus het gaat wat langzamer, er is meer tijd voor nodig. Maar we zijn ontzettend trots op het resultaat tot nu toe! U merkt; waar het hart vol van is… Maar er zijn natuurlijk nog veel meer goede doelen, dus we wachten rustig af of wij “uitgekozen” worden voor het project van uw school!

• Bart Haenen

Hoi |Annelies,

Bedankt voor je reactie. Ik bekijk de website z.s.m. Is er ‘n mogelijkheid om in januari onze leerlingen wat te komen vertellen over ’t project? Zoals gezegd, leerlingen willen concreet iets zien, mensen die ervaringen vertellen, powerpoint, video etc.

Gr,

Bart

• AnneliesV

Dag Bart,

Natuurlijk kunnen wij op school presentaties geven. Wij zijn echter zelf van 12 t/m 29 januari in India. Ervoor of erna vullen wij graag een leerzame dag of dagdeel.

Vriendelijke groet,

Annelies

• Bart Haenen

Ik ben nog in overleg met de andere docenten, dus er volgt nog ‘n bericht op deze pagina. Ik denk volgende week. Laat ik ’t jullie weten.

Gr,

Bart Haenen