Wonen en werken in India

  • riez

    Hm…gezondheidszorg is natuurlijk heeeeeel breed. Weet dat het echt enorm anders is dan bij ons en ik denk dat ze onze diploma's niet erkennen. Je zou ms wel je diploma's kunnen laten omzetten (bij uvw ms?) in internationale diploma's? Maar een vpk in een ziekenhuis hier of daar is niet vergelijkbaar. Evenmin is de verst.geh.zorg en psychiatrie niet vergelijkbaar en als je daarin werkt loop je zeker tegen heel veel muren op. (ervaring!) Niet overkoomlijk, maar toch behoorlijk slikken soms! Daarnaast scheelt het natuurlijk ook nog wel waar je aan de slag wil, een grote stad met veel moderne faciliteiten en dus ook een wat betere gezondheidszorg? Of ergens achteraf op t platteland. Ms kun je eerst nog eens een orienterende periode naar je vriend gaan wara je ter plaatse mogelijkheden bekijkt en dan via lokale overheid/ politie of directeuren van plaatselijke gezondheidszorginstellingen kijken welke voorwaarden er nodig zijn, of ze mogelijkheden hebben voor je en dan retour naar Nld om het een en ander te regelen?

  • KeesS

    Een rookstoel was een van de belangrijkste zaken in het leven, vroeger dan. Rob merkt op dat het een Gelders woord is, nou dat weet ik niet. Het is hier in ieder geval wel bekend. Een rookstoel kost nu 2e hands ongeveer 50/60 euro. Maar T.O.M. dat je gestopt bent door de slechte sigaretten is dan wel weer een voordeel. Gat in de markt? Ik weet nog van het vliegen met de KLM dat de laatste rijen rookstoelen waren, daar was het meestal ook blauw van de rook. Inderdaad Lufthansa is niet scheutig met drank, evenals enige jaren geleden Air India. Ik heb trouwens gehoord dat het gebruik van een waterpijp is toegestaan in een restaurant, misschien iets voor aan boord van een vliegtuig? Wel in een rookstoel dan wel.

  • Paul Broekman

    Wonen en werken in India is iets wat je van te voren goed moet overwegen. Er komt meer bij kijken dan men meestal denkt. En daar moet allemaal over nagedacht worden.

    Als je officieel weg gaat uit Nederland gaat er elk jaar 2 % van je AOW af, 20 % in tien jaar en je AOW is al niet veel.

    Dan je medische verzekering. Die kun je afsluiten op je verblijf in het buitenland maar dat is meteen een flink stuk duurder. Je moet ook aan je W.A. verzekering denken.

    Je moet na een half jaar in India belasting gaan betalen en dito formulieren in gaan vullen. In Nederland ben je dan niet meer belastingplichtig maar ook dat moet je wel regelen.

    Je moet opslag regelen voor je spullen in Nederland of alles weggeven/gooien.

    Dan het nieuwe land. Wonen in India is iets anders dan daar op vakantie zijn. Ook al ben je er maanden achtereen op vakantie, je bestelt er wel eten maar geen gasfles. Ook betaal je er geen elektriciteitsrekening.

    Als reiziger of toerist maak je fouten die te maken hebben met cultuurverschillen. Dat wordt je over het algemeen niet kwalijk genomen. Hoe anders is het als je er woont en je buren en familie hebt. Dan woon je er, ben je familie of buur en dan heeft het wel consequenties. De manier waarop je gedag zegt en wie je gedag zegt, het verschil tussen mannen en vrouwen, de baas en de werknemer en dan nog het kaste verschil.

    Je hebt er een vriend en dat zal de reden zijn om er te gaan wonen.

    Ik wil je graag enkele adviezen geven gebaseerd op wat ik gezien heb en weet van relaties tussen mensen van verschillende culturen en het wonen en werken in Azië.

    Doe het. Ga naar India en volg je hart en de liefde, Prima. Maar houd je hoofd erbij.

    Doe eerst alles zonder veel te regelen en schepen achter je te verbranden.

    Dus houd in Nederland een woon adres aan, dit betekent dat je nog steeds officieel in Nederland woont, zodat je geen AOW verliest en recht blijft houden op sociale voorzieningen.

    Houd ook je Nederlandse verzekeringen aan.

    In landen als India zijn er wetten maar die hebben een eigenaardige rek. Dat heeft voor en nadelen en in jou geval voordelen. Zoek er werk zonder iets officieel te regelen. Er werken miljoenen mensen over de hele wereld die “illegaal” werken in een land. Regel juist zo min mogelijk officieel.

    Zie het zo: als je iets officieel wilt regelen moet er iemand zijn die daar voor werk moet verrichten, iets ondertekenen, natrekken en/of onderzoeken etc. etc.

    Aangezien vaak het een en ander niet zo duidelijk is, men vaak niet op de hoogte is van de laatste wetten is dat een moeilijke klus waarbij ook nog eens beroep gedaan wordt op de verantwoordelijkheid (verantwoording afleggen later) van die persoon. Meerdere personen in het ergste geval. Die houden daar niet van,

    Dus:

    1. dat gaat eeuwen duren.

    2. de kans dat het allemaal zogenaamd niet kan (dus geen handtekening onder de benodigde formulieren) is erg groot,

    3. en de kans dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd in nog wel het grootst omdat niemand ook maar iets wil ondertekenen of echt weet hoe het zit.

    Regel je niets en doe je gewoon waar je zin in hebt, dan haalt iedereen opgelucht adem.

    De rek in de wet zorgt er vaak voor dat je weinig of geen problemen zult krijgen.

    Om problemen in India te voorkomen heb je een netwerk nodig. Dat kan het netwerk van je familie zijn of van erg goede vrienden maar ja die heb je daar niet zomaar. Dat netwerk moet ook van jouw kant worden ondersteund, eten in het restaurant van een familielid en niet in een ander restaurant, geld lenen indien er om gevraagd wordt, op sociale gebeurtenissen aanwezig zijn, ook al duren ze drie dagen. En dat netwerk zorgt er van haar kant voor dat men jou geen problemen geeft, de ambtenaar, de elektriciteitsmaatschappij, je huisbaas, de watervoorziening etc etc.

    Je hoeft niet alles in eerste instantie precies volgens het boekje te doen, dat kan allemaal later nog als je er achter bent gekomen hoe en wanneer en bij wie je dat allemaal legaal wilt maken.

    Mocht je namelijk trouwen met je vriend dan verandert alles toch voor je en worden veel zaken die eerst onmogelijk leken ineens geen probleem meer.

    Leer eerst van binnenuit de cultuur kennen, die is echt vanaf de bodem anders, leer ontdekken hoe zaken in India worden geregeld, ondek de voor- en nadelen van het leven daar.

    Nogmaals het deel uitmaken van een andere samenleving is totaal maar dan ook totaal anders dan er -vrijblijvend- naar kijken. Men kijkt dan ook niet meer vrijblijvend naar jou.

    Hout er rekening mee dat je altijd een buitenlander zult blijven en nooit een Indiër zult worden, ook al draag je een sari, een tika, en vouw je netjes je handen, doe je pudja, en eet je puri's elke ochtend en maak je de beste dosa's. Je blijft een buitenlander en daardoor ook een buitenstaander. Dat is soms heel prettig maar soms ook heel eenzaam…

    Ga je in een dorp of de grote stad wonen? Ook al goed om te weten dat dat erg veel uitmaakt. Ik woonde in India in Delhi en in Ecuador in Quito maar in Frankrijk en Turkije in kleine gemeenschappen. Wat een verschil!

    Ik spreek uit ervaring (India, Ecuador, Frankrijk, Turkije)

  • Rob

    Paul,

    Zeer fraaie bijdrage.

    Rob

  • Mr Bojangles

    Mooi Paul! Goed verhaal, ik wilde eigenlijk niet reageren want er zitten teveel facetten aan. Maar bij dezen dan toch maar een bijdrage. NB deze zijn gebaseerd op ervaringen met een lage kaste. Wellicht is het in een hogere kaste anders.

    Nelleke, heeft jouw vriend een baan? En zo ja, weet je dat wel zeker? Ik neem aan dat je ondertussen regelmatig in India op vakantie gaat. Als hij bijv. in jouw vakantie alle tijd heeft om met jou op te trekken, vind ik dat al redelijk verdacht. En als hij geen baan heeft, zou ik sowieso al niet daar gaan wonen. Enne, rechtbescherming kennen ze ook niet volgens mij. Vandaag een baan, morgen ontslagen. En ook redelijk belangrijk: wat doet de rest van zijn familie want

    Mag ik tevens adviseren om de eerste 2 jaar niet te trouwen? Als je het dan nog steeds naar je zin hebt, kan dat alsnog. Ook trouw je namelijk niet alleen met je vriend maar minimaal met de hele familie (danwel met de hele kaste). En het woord privacy kennen ze in India niet he.

    Er zijn teveel facetten om je overal voor te waarschuwen. Maar als je graag wilt en niet gaat, zul je altijd met twijfels rondlopen. Dus doe wat Paul zegt: verbrand geen schepen achter je zodat je altijd nog terug kunt, maar ik zou zeggen: ga het wel proberen. En neem een flinke dosis berusting mee.

  • kataraja

    Paul,

    Wat jij aanraadt heet fraude. “Dus houd in Nederland een woon adres aan, dit betekent dat je nog steeds officieel in Nederland woont, zodat je geen AOW verliest en recht blijft houden op sociale voorzieningen”

    Mijn beste vriend heeft hier heel veel problemen mee gehad, hij woonde hier in Thailand en bleef ingeschreven in Nederland. Een brave Nederlander, in Nederland, die hier lucht van heeft gekregen heeft de “kliklijn” gebeld, en mijn vriend is zonder zijn toestemming uitgeschreven, en bouwt dus geen aow meer op, trouwens zo erg is dat ook al weer niet want die pot is toch al lang leeg als hij de pensioen leefttijd heeft bereikt.

    Groet Kataraja, de kliklijn hater.

  • kataraja

    Nog even een P.S. de gemeente heeft ook aan de woningbouwvereniging door gegeven dat mijn vriend langdurig in het buitenland verbleef, resultaat zijn huur contract werd ontbonden, want in hun statuten staat dat je een huis niet langdurig onbewoond mag laten, ook al betaal je de huur elke maand netjes op tijd, en onderverhuren is ook al uit den boze. Zo zie je maar dat iemand anders je schepen voor je kan verbranden!!

  • Rob

    Kataraja,

    Zoals gebruikelijk lees je weer eens niet goed.

    Paul heeft het over ‘eerst’.

    Rob

  • kataraja

    Rob,

    Als iemand zijn huurhuis voor 2 jaar aanhoud ,terwijl hij in het buitenland verblijft,dan is het toch wel heel duidelijk dat hij EERST eens een paar jaar buitenland wil proberen, VOORDAT hij zijn schepen verbrand!!

    Maar ja, we weten nu onderhand wel dat jij ervan houd om mensen af te zeiken!

    Geen groet Kataraja.