Te koop: Paludrine malariapillen

• Simone

Van mijn reis door Midden-Amerika heb ik nog malariapillen over. Het zijn 112 Paludrine/100mg tabletten (voor 4 weken in een malaria gebied en 4 weken na vertrek uit gebied). In originele verpakking met bijsluiter. Kosten: €26,58. Tabletten houdbaar tot 05/2012.

Neem contact op via simonevaneijk4@hotmail.com

• Rob

Simone,

Dit prikbord is niet bedoeld om tweedehands pillen te koop aan te bieden.

Rob

• Hay

Gebruik paludrine malariapillen

"Je begint op de dag dat je in het malariagebied aankomt en neemt twee maal per dag een tablet van 100 milligram. Als je iemand bent die vaak pillen vergeet te nemen kun je ook één keer per dag 2 tabletten van 100 milligram nemen. Je moet paludrine gebruiken tot minimaal 4 weken nadat je uit het malariagebied bent vertrokken."

• Sundri

Ook kun je geen “rommel” d.w.z. paludrine gebruiken. Ik heb die bij mijn eerste reis in India gebruikt en werd er doodziek van (overgeven en diarree vanaf de tweede dag en dat lag niet aan het eten, want m'n reisgezelschap at hetzelfde). Niet iedereen wordt er ziek van, maar wil je die rommel toch gebruiken, houd er dan rekening mee. Inmiddels heb ik 20 keer in India gereisd en binnenkort ga ik er wonen, nog nooit malaria gekregen en ik word toch best wel eens gestoken door muggen. Dat is vrijwel onvermijdelijk. Bedenk dat de Indiase malariavariant niet direct dodelijk is zoals de Afrikaanse variant en dat de Indiase variant goed behandelbaar is. Ik ken een aantal Indiërs, die malaria hebben gehad en die daarvan na behandeling geen restverschijnselen hebben overgehouden.

• Rob

Sundri,

Volgens mijn huisarts is medisch gezien Paludrine geen rommel maar een zwak middel.

Zelf wordt ik daar ook misselijk van en slik het nooit meer.

Ik krijg ook last van haaruitval daarvan.

In India loop je wel degelijk risico op door muggen overdraagbare ziektes.

Niet alleen malaria, ook denque en chikungunya.

Tegen de laatste twee help Paludrine niet.

Ik ken meerdere mensen in Delhi die vorig jaar denque gehad hebben.

Daar kun je behoorlijk ziek van worden.

Of er inmiddels een dodelijke variant van het malariavirus in India is weet ik niet.

En of die malariamuggen door klimaatverschillen naar Nederland komen weet ik ook niet.

Rob

• Sundri

Het klopt helemaal wat je schrijft. Je kunt ook andere door muggen overdraagbare ziektes krijgen. Ik herinner me dat je ooit 'ns schreef dat er in Delhi maar weinig muggen zijn en dat je dacht dat dit komt doordat de lucht er verontreinigd is. Inmiddels heb ik me daarover laten voorlichten door Indiërs en in Delhi wordt regelmatig gesproeid, vooral gedurende het regenseizoen, om de muggen te doden. Ik heb het zelf ook regelmatig gezien dat dit in steden en dorpen gebeurt. Overigens blijf ik ook liever even uit de buurt als er wordt gesproeid: kan niet gezond zijn om dat in te ademen.

• kataraja

Rob, sinds wanneer ben jij moderator? Trouwens jij hebt dit prikbord ook wel vaker gebruikt om je site te promoten, en via die weg reisjes voor je vriendje proberen te regelen!

• Rob

Sundri,

Dat doet mij denken aan mijn eerste reis met Djoser naa India.

's Avonds laat kwamen wij aan in het Imperial Hotel in Delhi, na een dag vertraging met Air India gehad te hebben.

In ons bijzijn werd de kamer compleet gesproeid met iets wat uit een spuitbus kwam, volgens mij DDT of zo iets.

De volgende ochtend om 4 uur werd ik wakker met vreselijke hoofdpijn.

We moesten voor de ervaring met een tweede klas trein naar Jaipur.

Die vertrok om 6 uur 's morgens, ook dat was een ramp.

Rob

• Sundri

Doet me eraan denken dat als je vanuit India naar Europa vliegt, er vlak voor de landing ook in het vliegtuig gespoten wordt om insecten te doden ter voorkoming van deze ziektes in Europa. Is volgens mij ook niet fris. Maar ja, als we malaria of dengue of shikungunya (schrijf je dat wel zo?) in Europa krijgt, word je ook niet blij van. Dan houd ik altijd maar m'n sjaal voor m'n gezicht om te zorgen dat ik zo min mogelijk van die “rommel” inadem.

• Rob

Sundri,

Een doekje voor je mond binden om geen beesten in te ademen is volgens mij typisch Indiaas.

Dat heeft volgens mij niets met bestrijdingsmiddelen te maken.

Maar met respect hebben voor alles wat leeft.

Of interpreteer ik je nu verkeerd?

Rob