pinnen

• Ineke M

Tja, klinkt misschien wat arrogant en/of lui, maar als ik de keuze heb tussen Rs 200 meer betalen of nog een heel eind lopen, dan ga ik toch naar de HCFC bank…

Ineke

• T.o.m.

Dat is het mooie van India, je komt alles in alle soorten en maten tegen

je hebt er reizigers die in een restaurant gaan zitten maar de fles water van “buiten” brengen zodat ze 5 rs besparen

en weer anderen die 120.000 rs per dag willen pinnen en het ze dan ook geen ene ruk uitmaakt dat ze daarbij 2200 (12 keer 200) rs extra betalen. Dat is 37 euro. Niet veel voor ons, maar in India is dat een weekloon, en voor de armsten misschien wel een maandinkomen.

Ikzelf zou er in ieder geval wel die 5 minuten voor lopen. Of als de automaat echt 1 km verderop zit, zou ik inderdaad een taxi voor 15 rs overwegen. Waarschijnlijk kan de driver de 10 rs winst die dat geeft beter gebruiken dan de bankdirecteur de 200 rs voor de pinafhandeling.

• Rob

Tom,

Doe je ook dagelijks mee aan ‘Reken Beter’?

Rob

Reken Beter

• erik

Maar dat gaat toch alleen op als je bij een HCFC bank staat en echt absoluut acuut geld nodig hebt? Normaal, ik wel tenminste, loop je toch de halve dag rond te slenteren, dingen te bekijken etc. en dan kom je vaak zat een apparaat tegen om te pinnen.

• Sundri

He Kataraja, het is wel degelijk mogelijk een bankrekening in India te openen. Ik heb er namelijk 1,maar die gebruik ik voorlopig nog voor een ander doel. Het kan echter niet bij alle banken als buitenlander een rekening te openen. Ik vermoed echter inderdaad, dat ik nu als echtgenote van een Indiër wel overal een rekening kan openen en ik ga ook zeker een current- of savingsaccount openen. Zodra ik m'n PIO heb, kan ik zeker overal een rekening openen.

• Sundri

Ik pin ook via ING. Lijkt me sterk, dat je met pinnen een voordeliger koers krijgt. Vandaag is de middenkoers Rs. 61.63. Bij wisselen van contante euros kreeg ik vandaag Rs. 61.40. Via de ING krijg ik altijd een koers, die circa een Roepie per euro lager ligt. Het kan wel iets voordeliger of nadeliger uitvallen, omdat de ING altijd de koers van een paar dagen later hanteert.

• Rob

Erik,

Mijn ervaring is dat als ik de hele dag rondslenter overal ATM's tegen kom.

Als ik de volgende dag dan wil pinnen zijn ze opeens allemaal verdwenen, leeg, gesloten, et cetera.

Rob

• erik

Dan is er iets mis met je karma Rob :)

• erik

Maar ja, of je nou 61 of 62 roepie krijgt. Als je in je vakantie 500 euro opmaakt scheelt het je 8 euro: broodje en een kop koffie op Schiphol…

• T.o.m.

dagelijks ben ik zelfs bezig mijn roepie muntjes te tellen, en ga ik elk biljet nauwkeurig na op eventuele scheurtjes.