pinnen

• Sundri

Ik heb een ING betaalpakket en betaal alleen de wisselkoers en die is, als je pint, inderdaad minder gunstig, dan wanneer je contant geld wisselt. Maar zelfs als je contant wisselt, is het verstandig om bij verschillende geldwisselaars de koers te checken. Die kan behoorlijk verschillen. Tot wel Rs 2,5 per euro! Zou je bij een slechte koers contant wisselen, dan is pinnen goedkoper. Vorige week kreeg ik bij contant wisselen een koers van Rs 62.20

• kataraja

He die Sundri, is het geen optie om een bankrekening te openen in india en je geld via je eigen bank over te maken naar je indiase rekening, Ik werk al jaren zo en ben er zeer tevreden over, en de koers is beter als aan de atm machine. Ik weet niet of het uberhaubt mogenlijk om als buitenlander een rekening te openen on India, maar hier in thailand is dat geen probleem. Nu je getrouwd bent ben je toch ook een beetje Indase:)-D

Groet

• Ineke M

Klopt…., ook niet voor niets dat de limiet 10.000 is geworden. De banken verdienen er goed aan. Voor mij persoonlijk speelt het gemak dat ik 3 x 10.000 kan pinnen op tegen de kosten. Die € 2,- per keer valt weg als je de veel lagere kosten voor levensonderhoud meeneemt.

Ineke

• Ineke M

Ik heb ook ING en bij mij is de wisselkoers juist altijd veel voordeliger als ik pin.

Ineke

• Rob

Kataraja,

Als ik 10.000 roepies pin in Main Bazaar kost mij dat 2,50 of zoiets aan bankkosten, daar let ik nooit op.

Schuin aan de overkant is een winkeltje die Drum verkoopt voor minder dan de helft hier in NL.

Taxfree, only available at the aiport, of zoiets staat op de verpakking.

Daar sla ik dan flink van in, waardoor ik uiteindelijk in een positief saldo eindig.

Rob

• Ineke M

Kijk, dat bedoel ik…… ;)

Ineke

• kataraja

Rob en Inenke, ik heb in India meermaals aankopen gedaan boven 5 lakhs, dan word het wel heel vaak pinnen met een limit van 10.000.

Kataraja

• Ineke M

Ha, ha….ja ik ken het probleem!!

Zelf gebruik ik dan 4 verschillende rekeningen, zodat ik 120.000 per keer kan pinnen. Betekent bij vijf laks dat je een paar dagen bezig bent. Dat vind ik nog niet het grootste probleem Gênant vind ik het vooral als er mensen achter je staan te wachten bij de ATM. Meestal ga ik dan tussendoor even ergens chai drinken en daarna weer verder.

Was een paar jaar geleden toch een stuk makkelijker. Toen kon je nog 25.000 of 30.000 per keer pinnen.

Ineke

• cornelis m

Hallo,

Dit jaar inderdaad maar 10.000 rps per keer.

Volgende keer veel meer cash mee

Indiers worden steeds hebberiger !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

grjes kees m

• T.o.m.

En niet pinnen bij HDFC bank, want bovenop alle kosten nemen zo ook nog eens een fee van 200 rs. (je pint dus 10.000, en ze schrijven 10.200 af)