Ik denk dat het met de veiligheid wel meevalt, maar neem een kettink(kje)met hangslot mee om je bagage in de trein ergens aan vast te maken. Je zult tenslotte een keer naar de wc moeten…
stelen: ja. aftroggelen: ze doen hun best. aanranden: vrijwel niet. mochten de dames op deze site een andere mening hebben dan horen we dat wel. ;-)
Die ziektes, zal wel. Maar merk je vermoedelijk ook weinig van, alleen het eten:
zorg ervoor dat je altijd flessenwater bij je hebt. En met geen kraanwater drinken ben je er niet. Want waarmee wassen ze de borden en de groenten? precies. En hoe poets jij jouw tanden? wordt ook vaak vergeten. Overigens is de kwaliteit van het water de laatste jaren wel danig verbeterd. Ik drink nu telkens lokaal een beetje, dan wen ik op den duur hopelijk vanzelf aan de bacterien.
Dus reken er maar op dat je ergens een keer minimaal aan de diarree raakt. Mocht je erger ziek worden: slik niet eigen meegebrachte medicijnen maar ga onmiddellijk (of laat komen, hotelpersoneel regelt dat wel voor je) naar een lokale dokter. Die behandelen dit uiteraard vrijwel dagelijks, en hun medicijnen werken echt onmiddellijk. De medicijnen kosten vrijwel niks, de dokter de 1e keer wellicht 300 roepies, daarna zou hij voor vervolgconsulten niks meer mogen vragen.
Vlees: levensgevaarlijk. Hooguit eten in erg duur uitziende restaurants waar veel aanloop is. Overigens is het vegetarische eten daar zo gevarieerd dat je het vlees waarschijnlijk niet mist.
Voorbeeldje: mijn vriendin wilde vlees. Ik dus mee naar “de slager”. We stappen bij de kapper naar binnen, vloer vol haar en 4 meter verder op dezelfde vloer zit de slager met een soort molensteen voor hem op de grond. Om hem heen wat vlees. Wat je wilt hebben wordt op die steen even in het juiste formaat gehakt. ‘t was ’s middags een uur of 4, 35 graden en hij zat daar dus de hele dag met dat vlees.
Absoluut geen dieren aaien! Afgezien van het gezondheidsrisico weet je het nooit wat die hond of koe gaat doen. Ik heb regelmatig koeien ineens dol zien worden en dan wil je niet in de buurt zijn. Of als een hond bijt kun je meteen een tetanusspuit gaan halen.
O ja, oordopjes zijn wel handig. Indiers moeten nl herrie om zich heen hebben. No herrie no happy.
En 2 zeer goede restaurants in Jaisalmer: Monica bij mij met stip en afstand op nummer 1, makkelijk te vinden. Loop de laatste poort van het fort uit, rechtdoor dat straatje in, dan meteen ergens aan de rechterkant, na 3 winkels of zo, maar is alleen een trap omhoog. Ze zitten op de 1e verdieping, vanaf het plein/de straat is dat beter te zien dan de ingang. En ontzettend aardig personeel.
en 2: vraag een riksja naar “desert boy honey” (wordt iets anders geschreven, geloof dhoni). erg gezellig, grote keus. Heb daar de lekkerste pizza ooit op. (ik kan zelf niet zo goed tegen die Indiase kruiden)
Boven de bank of Baroda zit wel een heel bekend restaurant, maar ikzelf ben er niet weg van. ben de naam effe kwijt. O ja, Trio restaurant.