het Holi festival

• Rob

Beste mensen ,

Voor het gemak maar even alle drie thema's bij elkaar.

Een aantal keren heb ik gelogeerd in Ashirwad Guest House in Jaipur.

Gerunt door een gepensioneerd echtpaar met een dochter en een zoon.

Die zoon schilderde, met name tijgers, heeft exposities gehad o.a. in Mumbai.

De ongetrouwde dochter had een internetcomputer op haar kamer, daar durfde niemand aan te komen.

Twee jaar geleden is de eigenaar/vader expired, hij was tegen de tachtig.

Een zoveelste malaria aanval is hem noodlottig geworden.

Iedereen treurde, vooral de drivers, die hun jaarlijkse holy festival misten.

Wat mij verteld is dat mr Ashirwad in zijn tuin altijd grote tafels opstelde, vol met lekkernijen.

En als de chauffeurs en hun gasten dan kwamen spoot hij ze allemaal roze en purple paars.

Rob

• kataraja

Ik heb het een keer meegemaakt in varanasi, ik vond er nix aan. Er hing een hele gespannen sfeer in de stad, en heel veel jongeren waren erug agressief, en als ze een buitenlander zagen werden ze helemaal dol, en begonnen te gooien of hun leven ervan afhing. Dit is een van de eerste keren dat ik mij onveilig voelde in het beloofde land. Ik hoop het nooit meer mee te maken.

Kataraja

• amonree

Dan moet ik dus niet in Varanasi zijn..;)

Volgens de voorlopige planning zal ik daar toch niet zijn, rond de 20e…

maar ja.. de wind waait verschillende richtingen op.

• Kannadiga

Zo werkt dat niet. Het is niet zo dat Holi in Varanasi aggressief is. Toevallig een groep dronken jongeren tegengekomen. Dat kan overal zijn, en vooral met Holi.

Ik geef een ander voorbeeld. Stel dat ik in 2010 met carnaval in Sittard een groepje aggressieve carnavalvierders tegen ben gekomen. Dan wil dat niet zeggen dat het in 2011 ook zo is. Stel dat er in Maastricht met carnaval geen aggressieve dronken waren. Dan kan het voorkomen dat ze een ander jaar er wel zijn.

Holi is een soort carnaval.

• amonree

Hoi Kannadiga..

Maar daarom reageerde ik ook met een smiley…want zo werkt het indd niet!

Dat iemand zijn ervaring opschrijft is alleen maar leuk om te lezen, oké in dit geval een stuk minder..

maar nogmaals, hoe de wind tijdens mijn vakantie waait, weet ik niet, maar wil ik ook niet weten.

Tuurlijk maak ik plannen, maar wat ik vaak lees op de forums, van dag 1 t/m 3 hier +4 daar, en 5 daar…tot het eind van de vakantie volgepropt is niet mijn idee van een vakantie..

Maar weet jij..of iemand anders natuurlijk hoe ik het makkelijkst van Varanasi naar Jailsalmar kom,

via Agra kan niet rechtreeks, en om weer eerst terug te gaan naar Delhi is ook weer omslachtig.

Of is Bikaner ook de moeite waard? Zit namelijk erg te twijfelen, en omdat ik keuzes moet maken qua steden, kies ik eerder voor Jaisalmer.

Plan zover is.. 28dgn, delhi 2,5dgn, varanasi> Agra, maar die weet ik ook nog niet zeker> Jaisalmer> Jodhpur> En vanaf hier twijfel ik tussen Mt Abu of naar het Ranthambore NP om dan langzaam of snel af te zakken naar Mumbai om terug naar huis te gaan.

Delhi> Varanasi heb ik vandaag vastgelegd met de trein> er waren nog maar een paar kaartjes voor de slaaptrein, voor begin maart? Verbaasde me dat de kaartjes bijna op waren, dus toen maar snel geboekt.

Hoop dat met jullie antwoorden de twijfels :) wat weg gaan.

Thx anyway voor de antwoorden!

• kataraja

Kannadiga, klopt wel, maar toch heb ik de ervaring dat je als buitenlander een zeer gewild “doelwit” bent met holi. Ik hoop het niet meer mee te maken, sloeg niet op varanasi maar op die hele holi shit.

• sofie

Een paar jaar geleden waas ik tijdens Holi in Delhi. Na een uur in Main Bazar en omgeving ben ik het hotel ingevlucht en er niet meer uit. Vanaf de daken werd met waterpistolen met gekleurd water gespoten, zelfs eieren kwamen naar beneden. Op straat werden ik ongewild vol gegooid en gesmeerd met poeder. Met kleding en al onder de douche en een ervaring rijker.

• Kannadiga

Of oude kleren aan of binnen blijven met Holi. Meer kan ik er niet van maken.

Holi is een feest waarvan sommigen denken dat alles kan, waar alles is geoorloofd. Natuurlijk is het zo als je aangeeft er niet van gediend te zijn je met rust moeten laten. Maar als sommigen dan nog een flinke slok op hebben kun je niet veel redelijkheid verwachten.

• kataraja

Carnaval in Maastricht was een fantastisch feest, tot dat de Hollanders met busladingen arriveerden, en de boel kwamen verstieren, sorry moest dat ff kwijt.

• Mr Bojangles

Helaas, het plezier van Holi voor mij viel wat tegen in Jaisalmer. Mijn vrienden waarschuwden met nadruk om niet voor 12 u naar buiten te komen, wat bevestigd werd door het personeel van Monica en mijn hotel. “Goulal no problem, but color problem”. Ja, die kun je er nl niet afwassen.

En jawel, ik neem om 12.15 een riksja naar mijn vrienden (wonen wel in een arme buitenwijk; als je naar het sunsetpoint inside city gaat, rechts achter het busstation daar) en diverse groepen dronken, ruziende jongeren op straat.

Eenmaal binnen bij mijn vrienden wilde de halve straat me uiteraard even ondersmeren, wat voor hun dan weer wel een feest was. Nou ja, hun in elk geval gelukkig. ;-) Het viel me wel op dat het inderdaad na 13.00 u helemaal afgelopen was, waar in Udaipur het de vorige keren nog de hele dag doorging.

Mijn ervaringen in het verleden in Jodhpur waren ook niet al te best, en in Udaipur geen enkel probleem, 1 groot feest. Ook veel water ja, maar geen eieren.

Uiteraard kan alles overal een paar straten verderop best wel goed verlopen. En op Holi kenbaar maken dat je niet ingesmeerd wilt worden, dat werkt volgens mij alleen in Bombay, waar er door de autoriteiten nadrukkelijk voor wordt gewaarschuwd om toeristen met rust te laten.