het Holi festival

• amonree

Hoi Allen,

Een heel mooi reisjaar om te beginnen…!

Maar ik ben een 1e reis na India aan het plannen voor maart, blijf in Noorden/Rajastan.

Ben dus heel veel onderwerpen hier aan het lezen, waarvoor mijn dank erg groot is, zeker omdat er een aantal grote kenners van India schrijven!

Maar het Holi Festival vindt dan ook plaats.

Is dit een bijzonder en leuk festival ook voor de toeristen? en wat ik ook her en der lees,

is dat het festival verschilt per plaats? is dit zo,

Maar ook dat het reizen met de trein, bus en vliegtuig bijna niet te doen is.

Op hoeveel dagen rondom het festival moet ik rekenen dat ik niet kan reizen?

Oh.. nog een vraag, wat is er zo bijzonder aan Jaisalmer? Want daar lees ik erg positieve verhalen over!

Dank je wel voor het antwoorden!

Groetjes

• Ineke M

Hallo Amonree,

Holi is fantastisch om een keer mee te maken!! Ik zou je wel aanraden om dit in een kleinere plaats te vieren. Heb het zelf meegemaakt in Pushkar en Delhi en vond het in Delhi een beetje ‘ agressiever’. Holi wordt vooral 's ochtends gevierd. Tegen de middag is iedereen al pimpelpaars en roze (gaat moeilijk uit blond haar!!). Ik zou de dag zelf niet reizen, omdat ook de chauffeurs Holi willen vieren, maar ervoor en erna is prima!

Jaisalmer heeft een andere sfeer dan de meeste plaatsen. Het was de laatste stopplaats, waardoor het echt een handelsstadje is. Er is een soort prettige hectiek, veel winkeltjes en veel andere bezienswaardigheden. Voor mij persoonlijk de mooiste plek in India. Jammer genoeg te ver weg om even naar toe te gaan, waardoor ik er te weinig kom.

Groetjes,

Ineke

• Kannadiga

Holi is een plaatselijk feest. In het zuiden begint het onder jongeren in steden iets op te komen. Gelijk Groningers die carnaval willen vieren. Holi is een soort carnaval.

Het beste Holi wordt gevierd in het Braj-gebied. Zeg maar de streek waar Krishna geleefd heeft. Dat is rond Agra-Mathura.

Verder is Holi zeer populair onder de Hindoestanen. In Suriname is Deepavali geen officiele vrije dag maar Holi wel. Wordt dus ook in Nederland locaal gevierd. Den Haag?

In Suriname meer bekend onder de naam Phalgun-va — Phagunva — Phaguva. Wordt tijdens volle maan van de maand Phalgun gevierd.

• KeesM

Holi:

ja, erg leuk. je moet erop rekenen dat je op 19, 20 en 21 maart niet danwel vrij moeilijk kunt reizen. En OUDE kleren aantrekken ;-)

want die kun je daarna wellicht weggooien ivm de verf die over je heen is gegooid.

In Rajasthan wordt het volgens mij wel overal op dezelfde manier gevierd. Mochten mensen je waarschuwen om in het hotel te blijven: niet doen, gewoon de straat op. En koop zelf ook wat verf, vindt men leuk als je hun ook ondersmeert.

Jaisalmer:

nou, typ het eens in bij google, probeer zoveel mogelijk foto's te vinden. In het fort is een klein stadje op zich. En het plein in het fort na de 1e poort is ook redelijk bijzonder. Mocht je er zijn: maak ook een uitstapje naar ‘Sam’. Voor een kamelenrit door het echte mulle woestijnzand. In vergelijking met andere steden, hier in de binnenstad (vrijwel) geen verkeer. Een beetje rondlopen door de smalle straatjes kan ik ook aanbevelen.

Overigens ben ik met Holi ook in Jaisalmer.

• Ineke M

Reizen is echt geen probleem hoor!! Alleen op Holi zelf niet zo handig.

Ben 2 keer de dag voor Holi van Delhi naar Pushkar gereisd met een auto en een keer de dag na Holi.

Ineke

• Kannadiga

KeesM Schreef:

——————————————————-

> Holi:

Mochten mensen je

> waarschuwen om in het hotel te blijven: niet doen,

> gewoon de straat op. En koop zelf ook wat verf,

> vindt men leuk als je hun ook ondersmeert.

Geen verf!!! Kijk uit als buitenlander, om zomaar iemand te besproeien met kleursel. Vraag in het Hindi of iemand er van gediend is of niet. Kijk uit voor mensen die naar hun werk gaan. En vooral voor de Mohamedanen. Die mogen van hun geloof niet mee doen met Holi. Als je ze toch ongewild ermee betrekt kun je de oorzaak zijn van rellen.

Je moet echt voorzichtig zijn om als buitenlander mee te doen met “inlandse” gebruiken.

• amonree

Dank je wel voor alle antwoorden!!!

lijkt me erg bijzonder en leuk om het mee te maken. En ga de zin nog wel van iemand leren om te vragen of je verf mag gooien!

In welke stad ik op dat moment ben weet ik nog niet,

maak altijd een algemene planning van daar wil ik naar toe,

want het loopt bij mij toch altijd anders :)

Nog een vraag ;) Hoeveel geld kun je maximaal pinnen,

en stel dat je maximaal 1000r kunt pinnen, kun je dan ook 950r pinnen,

heb je tenminste al wat klein geld?

Krijg er steeds meer zin in om te gaan!

groetjes

• Kannadiga

amonree Schreef:

——————————————————-

erg bijzonder en leuk om het mee te

> maken. En ga de zin nog wel van iemand leren om te

> vragen of je verf mag gooien!

Ik heb het al duidelijk gezegd. Gebruik geen verf!!

Gebruik alleen maar gulaal ( गुलाल ).

http://festivals.iloveindia.com/holi/holi-gulal.html

Holi vieren is in het Hindi Holi “spelen” = होली खेलना )

• Sundri

Meestal kun je maximaal Rs 10.000 per keer pinnen (maximaal 3 x per dag). Als je geluk hebt, kun je soms ook maximaal Rs 15.000 of Rs 20.000 pinnen, maar het laatste vaker niet dan wel. Je kunt ook kleine bedragen pinnen. Je kunt zeker Rs 950 pinnen.

• amonree

Dank je wel Sundri!

groetjes