Bedrijf / Fabriek India

• Ingmar

Dag Rob,

Dank voor je reactie.

Ik ben ook van mening dat vrouwen dergelijke projecten moeten kunnen aansturen.

Overigens, mocht je tips en ideeën hebben voor een bepaalde plaats of regio (bij voorkeur Noord India) voor dit initiatief, dan hoor ik het graag.

• Rob

Beste Ingmar,

Ik ben een pietje-precies: “moeten kunnen”,

Wat bedoel jij daar mee?

Rob

• Rob

“ontdekken van producten die wij hier in Nederland hebben, maar in India ook heel goed verkoopbaar zou zijn”

Ingmar,

Mijn interpretatie was dat je, bij wijze van spreken, Nederlandse klompen naar India wilde exporteren.

Daar een bedrijfsleider voor zocht die arme vrouwtjes kon helpen om een eigen kraampje te beginnen met de verkoop van Nederlandse klompen (of Goudse kaas, Muntdrop, Vlaamse bonbons).

Rob

• Ingmar

Rob,

Ik bedoelde enerzijds het voorbeeld zoals uitgelegd in mijn laatste bericht.

Anderzijds zou het denkbaar kunnen zijn dat wij in Nederland producten hebben die ze in India goed kunnen gebruiken, bijv. om land te bewerken. Ik ben veel op het platteland gewerkt en handige apparaten of hulpmiddelen kennen ze daar bijv. niet. Echter het is misschien totaal niet interessant daar Nederlandse producten veel te duur zijn voor Indiase begrippen en het veel beter is om het ze daar te laten maken en zelf te gebruiken. Dus het is met name gericht op het voorbeeld van de kleding/schoenen zoals in mijn laatste voorbeeld.

• Kannadiga

Als buitenlander een bedrijf opzetten met lokale minderbedeelde mensen werkt niet. Je kent de wegen niet, de contacten niet, de omgangsvormen niet en de taal niet.

Beter lijkt me een goed eerlijk plaatselijk bedrijf te vinden en zorgen voor afname voor de export. Indiers naar Nederland halen wordt een ramp.

• Rob

Ingmar,

Over welke Nederlandse producten heb je het nu?

Handige hulpmiddelen om het platteland te bewerken zijn er in India ook wel.

Ga eens naar een museum, dan kun je zien hoe ze dat al eeuwen gedaan hebben.

Modernere middelen zijn er ook wel, maar niet voor iedereen beschikbaar.

Is een kwestie van geld / inkomen, dat los je niet op met Nederlandse export.

Waarvan ik dan gelijk weer denk: wie heeft die producten dan gemaakt?

Poolse gastarbeiders?

Rob

• Rob

Kannadiga,

Dannyawad of zoiets voor je bijdrage of hoe zeg je dat ook weer.

Sukrya, Namaste? Apka nam khy hai? Anji?

Rob

• Rob

Kannadiga,

Leren schoenen, doen die het goed in India?

Wat denk jij?

Rob

• Henk

Rob

Poppen doen het goed in Groningen.

Henk

• kataraja

Nandri.