Ambassade, 1e dag

• Sundri

De kosten van de visumdienst komen er alleen nog bij, indien je gebruik maakt van de visumdienst. Het kan nu dus ook weer rechtstreeks bij de ambassade, maar dan komen er natuurlijk (zeker voor jou en mij) reiskosten bij. Per post naar de ambassade sturen, kan namelijk niet; dat wordt specifiek op de website van de ambassade vermeld. Ik ga morgen naar de ambassade voor een familievisum, ik ben ook benieuwd hoe dat zal gaan. Het zal wel druk worden…

• Ineke M

Hmm, ik denk dat een retour Arnhem-Den Haag meer kost als de € 15,- voor het visumburo,

Scheelt mij dus niet in mijn portemonnee,….wel veel tijd!

Ineke

• Arjen

Wij vertrekken 4 januari (tot 4 februari). Kan ik zowel voor mezelf als voor m'n vriendin langsgaan om het visum te bemachtigen?

Of moet zij ook meekomen?

Ik ‘trein’ gratis, dus gelukkig wat dat betreft geen extra kosten.

Groet en bedankt alvast voor de info!

Arjen

• Bob

Arjen,

Jij kunt visa aanvragen voor meerdere personen, dus jouw vriendin hoeft niet mee. Alleen had ik het formulier “undertaking” daar ter plekke ingevuld en ondertekend, omdat de formulieren daar op tafels lagen en er niets over vermeld werd op de website van de ambassade. In dat geval kan het zijn dat je een 2e keer naar de ambassade moet met het door je vriendin getekend formulier.

• Sundri

Ik heb de undertaking digitaal, dus die kun je ook digitaal aanvragen.

Ik heb geprobeerd het formulier hier te uploaden, maar ik heb 'm alleen in .pdf en dat pakt ie niet.

Nu heb ik het formulier geprint, gescand en in .jpeg gezet. Hopelijk lukt het nu wel:

• Anneke

Hallo allemaal,

Begrijp ik goed dat je nu weer bij de ambassade je visum kunt halen, maar dat je heel veel geduld moet hebben? (Rob). Moet je dan al die tijd staan? (zo groot was het daar niet). En het gaat meteen in op de dag dat je het aanvraagt, heeft een duur van 3 maanden en kost 53 euro en je moet een formulier undertaking invullen en contant betalen?

Het verschil met het visumbureau (Den Haag en/of Amsterdam, dit is niet helemaal duidelijk) is dat je het naar hen kunt opsturen (en terug laten sturen) en dat er 15 euro bijkomt?

Vorig jaar heeft een kennis mijn visum in orde gemaakt.

Groet,

Anneke

• Sundri

Ja, je kunt je (toeristen)visum weer bij de ambassade halen. Totaalkosten voor een toeristenvisum bedragen 53 euro (contant betalen, pinnen kan niet). Je krijgt een toeristenvisum voor 3 maanden met single entry ingaand op de dag van afgifte. Wil je een double entry, dan moet je aantonen waarom en moet je een toeristenvisum voor 6 maanden aanvragen. Dan beoordeelt de ambassade of ze die ook zullen afgeven.

Er is een beperkt aantal zitplaatsen in de consular wing en je moet lang wachten. Kom je vroeg, dan hoef je wat minder lang te wachten, maar moet je na 16.00 uur terugkomen om je visum op te halen. Dat is gewoonlijk op dezelfde dag, maar soms pas de volgende dag.

Vereisten voor toeristenvisum, zie http://www.indianembassy.nl/instructions.pdf

Je kunt je toeristenvisum voor 3 maanden met single entry ook nog aanvragen bij http://www.visumdienstindia.nl/. Dat kost 30 euro extra plus eventueel aangetekend verzenden en terugzenden, maar bespaart je heel veel tijd en mogelijke ergernis.

Het vorenstaande is de recentste informatie. Ik ben gisteren bij de Indiase ambassade geweest. Ik kwam zelf voor een familievisum en heb er daarom de hele dag gezeten en gezien wat er gebeurde.

• Anneke

Hoi Sundri,

Bedankt voor je zoals altijd weer uitvoerige toelichting. Als je vroeg (hoe vroeg dan) gaat, hoef je minder lang te wachten? En als je ‘laat’, hoe laat? gaat, dan kun je het visum zeker niet meer dezelfde dag na 16.00 uur halen?

Ik geef liever niet te veel geld uit, moet ook uit Utrecht naar Den Haag, maar zo'n hele dag hangen lijkt me ook moeilijk en reizen (voor 09.00 uur) kost OOK geld!!!

Als je het visumbureau inschakelt, op hoeveel tijd moet je dan rekenen?

En ga je met je eigen familie dit keer, familievisum? (gewoon interesse).

Groet,

Anneke

• Sundri

Vroeg gaan betekent zorgen dat je om circa 9.30 uur aanwezig bent. Dan ben je al niet de eerste. Om 9.30 uur gaat de deur open en kun je een nummertje trekken. Ik was om circa 10.20 uur aan de beurt. Als je voor een driemaands toeristenvisum komt, kun je na het indienen van je aanvraag weg. Tussen 16.00 en 17.00 uur zelfde dag kun je dan je visum ophalen. Je bent dus wel je hele dag kwijt in Den Haag, maar dan heb je tijd om nog iets leuks te gaan doen.

Ben je “laat”, zeg om 10.00 uur of later, dan zijn er al minstens 50, 60 of 70 wachtenden voor jou en dan kan het zijn, dat je pas aan de beurt bent ver in de middag. Afgelopen vrijdag waren er circa 100 aanvragers! En dat schijnt dagelijks zo te gaan. Na 16.00 uur, kan ook 16.30 uur zijn, start het “uitdelen” van de paspoorten. Na dat lange wachten vele blije gezichten, behalve van degenen, die niet het visum kregen, waar ze om vroegen. (Zoals die vrouw, die aanvragen had ingediend voor een driemaandsvisum met double entry om ook naar Nepal te kunnen reizen en een single entry kreeg; Zij baalde natuurlijk, want ze moest opnieuw aanvragen gaan indienen voor een zesmaandsvisum met double entry).

Tja, als je naar de ambassade gaat en je woont niet in Den Haag, kost het zeker reisgeld. Je kunt aankomen bij de ambassade tot 12.00 uur. Dan moet je dus wel de rest van de dag daar doorbrengen. Ik heb er zelf tot 18.30 uur gezeten!

Het visumbureau inschakelen (voor een toeristenvisum) vind ik zelf verreweg het handigst. Dat kost ook wat (30 euro extra + twee keer aantekenen), maar je bent dan geen dag kwijt. Meestal heb je je visum dan binnen een week in huis, soms al na drie werkdagen. Vraag je visum circa 4 weken van tevoren aan om safe te zitten. Soms vraagt de ambassade je namelijk om toch langs te komen voor een interview. Dat is mij in het verleden voor een toeristenvisum één keer overkomen. Je krijgt je visum dan niet mee; die wordt alsnog via het visumbureau aan jou opgestuurd.

Een familievisum krijg je alleen als je Indiase familie in India hebt, in mijn geval door huwelijk. Dan mag je geen toeristenvisum meer aanvragen.

• kataraja

Hoi Sundri, uit je laatste zin maak ik op dat je getrouwd bent! Als dat zo is heb ik dat helemaal gemist hier, spannend.

Als het zo is gaan we dan ok nog een paar touw foto's zien hier?:)-D

Groetjes Kataraja