Visa voor 2 keer bezoek naar India?

• Sundri

Tja, 't is niet anders. Het jaagt ons ook enigszins op (extra) kosten. Maar ja, zo lang ik dat kan opbrengen… Naar India gaan blijft voor mij het belangrijkst en gelukkig hebben de nieuwe regels voor mij tot nu in ieder geval geen problemen opgeleverd. Hopelijk gaat het voor andere liefhebbers van India ook goed.

Anita, lang niets van jou gehoord op het prikbord…

• Reddy

Beste Sundri,

Dan krijg jij als het goed is geen Tourist Visa toch maar ook net als ik een dure Family Visit? Mijn ouders zijn geboren in India dus mag ik geen goedkope Tourist Visa ook al ga ik de toerist uithangen in oktober. Indiers in NL zijn dus de dupe van deze maatregel ook al heb je een NL Paspoort. Ik overweeg maar die PIO card aan te schaffen dan kun je onbeperkt naar India binnen 15 jaar. Alleen kunnen ze die PIO niet op tijd klaar hebben voor mijn trip in oktober.

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Deze update van Reddy heeft mij er toe doen

> besluiten om de Indian Visa Service te bellen met

> de vraag of een halfjaars toeristenvisum mogelijk

> is voor 2 reizen met een minimum tussentijd van 2

> maanden. De Indian Visum Service gaf aan dat dit

> niet mogelijk is en dat ik 2 keer een visum moet

> aanvragen. Daarom heb ik zojuist mijn

> visumaanvraag voor september-oktober verzonden. En

> dan vraag ik in november of december wel weer een

> visum aan voor januari-februari.

>

> De Indian Visa Service gaf ook aan dat de tijd

> tussen de reizen 2 maanden moet zijn en niet

> tussen de einddatum van het visum en het begin van

> de volgende reis. Dit is conform het bericht op

> het stempel dat ik eerder bij uitreizen uit India

> van de douane ontving.

• T.o.m.

Ik reis veel in die richting, eerst Nepal, dan India, dan weer Nepal of Sri lanka, of Burma etc.

Maar het is ze nu gelukt dat ik wel naar Nepal ga, maar vandaar vlieg ik denk ik op Bangkok ofzo. India is nu ook weer niet zo apart……dat ik me ook nog eens in kronkels ga liggen murwen om die visa te krijgen.

Oude situatie was top, standaard multiple voor een half jaar.

• Reddy

T.o.m. Schreef:

——————————————————-

> Ik reis veel in die richting, eerst Nepal, dan

> India, dan weer Nepal of Sri lanka, of Burma etc.

>

> Maar het is ze nu gelukt dat ik wel naar Nepal ga,

> maar vandaar vlieg ik denk ik op Bangkok ofzo.

> India is nu ook weer niet zo apart……dat ik me

> ook nog eens in kronkels ga liggen murwen om die

> visa te krijgen.

>

> Oude situatie was top, standaard multiple voor een

> half jaar.

Ja die situatie is er nog steeds alleen dan voor Nederlanders met een NL Paspoort en waarvan hun ouders niet in India zijn geboren.

• Sundri

Reddy, ik krijg geen family visa, want ik ben een Nederlandse met Nederlandse (voor)ouders. Feitelijk kan een Nederlander alleen een family visa of PIO krijgen als die getrouwd is met een Indiër, waarmee je Indiase familie wordt. Als ik jou was zou ik zeker een PIO aanvragen, dan is je visum“probleem” voor 15 jaar opgelost en kun je gaan en komen wanneer je maar wilt zonder enige restrictie. Ook kun je met een PIO in India gaan wonen, indien je dat zou willen. Het is een soort verblijfsvergunning voor India. Ik zie jou niet als de dupe van een maatregel, een PIO kunnen aanvragen is toch ideaal? Je moet alleen wat geduld hebben, omdat het circa 12 weken kan kosten voordat je een PIO krijgt (tenminste dat zegt de website van de Indiase Ambassade). Sterkte met de aanvraag van je visum en PIO! Dat het allemaal op tijd mag lukken.

• Reddy

Ok ja dan krijg jij idd een normale visa. Ja ik vind wel dat ik de dupe ben dat ik dan geen goedkope tourist visa mag nemen. Nu ben ik verplicht om een dure Family Visa te nemen of idd die PIO. Helemaal is het vervelend voor een gezin van 5 leden, die moeten nu 5 X 114 betalen of 5* een PIO. Nu moet ik opzich niet zeuren omdat ik gelukkig het wel kan betalen en ik verder geen kinderen etc heb maar het gaat mij om het principe. De ambassade wil gewoon extra geld verdienen.

De PIO ben ik met je eens heeft zeker voordelen! Ik overweeg ook die aan te schaffen maar voor mijn trip in oktober ga ik dat idd niet redden. Heeft een PIO nadelig effect op je NL staatsburgerschap? Zoals sociale zekerheden?

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Reddy, ik krijg geen family visa, want ik ben een

> Nederlandse met Nederlandse (voor)ouders.

> Feitelijk kan een Nederlander alleen een family

> visa of PIO krijgen als die getrouwd is met een

> Indiër, waarmee je Indiase familie wordt. Als ik

> jou was zou ik zeker een PIO aanvragen, dan is je

> visum“probleem” voor 15 jaar opgelost en kun je

> gaan en komen wanneer je maar wilt zonder enige

> restrictie. Ook kun je met een PIO in India gaan

> wonen, indien je dat zou willen. Het is een soort

> verblijfsvergunning voor India. Ik zie jou niet

> als de dupe van een maatregel, een PIO kunnen

> aanvragen is toch ideaal? Je moet alleen wat

> geduld hebben, omdat het circa 12 weken kan kosten

> voordat je een PIO krijgt (tenminste dat zegt de

> website van de Indiase Ambassade). Sterkte met de

> aanvraag van je visum en PIO! Dat het allemaal op

> tijd mag lukken.

• Khan

Reddy Schreef:

>De ambassade wil gewoon extra geld

> verdienen.

>

Dit is niet de ambassade, maar de Indiase overheid. Ik weet niet wat het officiële beleid hierachter is, maar het doet vermoeden dat men graag een graantje meepikt van de (ongetwijfeld succesvolle en vermogende) Indiër die is geëmigreerd (en dus ook zijn kinderen). Heb je al het tarief gezien wat je moet betalen als je een Indiaas paspoort komt inleveren bij de ambassade?

> De PIO ben ik met je eens heeft zeker voordelen!

> Ik overweeg ook die aan te schaffen maar voor mijn

> trip in oktober ga ik dat idd niet redden. Heeft

> een PIO nadelig effect op je NL staatsburgerschap?

> Zoals sociale zekerheden?

>

Nee, want PIO is niets anders dan een bijzonder visum, en niet het verkrijgen van de Indiase nationaliteit. Dat laatste is juist weer onmogelijk omdat de Indiase wetgeving geen dubbele nationaliteit toelaat (waarop OCI weer in zekere zin een uitzondering opmaakt).

• Rob

Iedereen met een Nederlandse nationaliteit / paspoort kan volgens mij gewoon een toeristenvisum aanvragen.

Een PIO is een extra service van de Indiase overheid.

Rob

• Sundri

Feitelijk is een PIO een soort verblijfsvergunning, waarmee je onbeperkt naar India kunt reizen en er ook kunt gaan wonen. Het heeft geen invloed op je Nederlands staatsburgerschap, zoals Khan hier ook al bevestigt. De exacte vereisten voor en voordelen van een PIO kun je vinden op de website van de Indiase ambassade.

• Khan

Robert Schreef:

——————————————————-

> Iedereen met een Nederlandse nationaliteit /

> paspoort kan volgens mij gewoon een toeristenvisum

> aanvragen.

> Een PIO is een extra service van de Indiase

> overheid.

Waar het maar waar, als je het prijzenoverzicht bekijkt staat er een “family visit visa” voor 6 maanden bij die bijna 2xl duurder is, en als ik de posting van Reddy goed begrijp ben je verplicht zo'n visum te nemen als je ouders heb die in India geboren zijn. En je weet dat je op het aavraag forumulier ook de gegevens van je ouders moet opgeven.