Ellende met visumaanvraag via Indian Visa Services

• Sundri

Volgens mij hebben de plaatsnamen ook helemaal geen nut. Tenslotte krijg je een visum voor India en kan je vervolgens gaan en staan waar je wilt m.u.v. de restricted area's. Waarschijnlijk heeft de vraag daar ook mee te maken, omdat ik opgaf ook naar Kashmir te gaan.

• Khan

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Volgens mij hebben de plaatsnamen ook helemaal

> geen nut. Tenslotte krijg je een visum voor India

> en kan je vervolgens gaan en staan waar je wilt

> m.u.v. de restricted area's. Waarschijnlijk heeft

> de vraag daar ook mee te maken, omdat ik opgaf ook

> naar Kashmir te gaan.

Louter informatie verzamelen, en dat onder het motto lever te veel data dan te weinig.

Wie een visum voor de UK aanvraagt mag elke keer een lijstje geven van alle hotels waar je geboekt hebt (compleet adres, met telefoonnummer), alle gegevens van je familieleden in de UK, en ja ook graag alle (ja: alle!) data waarop je eerder de UK bezocht hebt. Werd bij mijn vrouw in de loop der jaren een tamelijk lange lijst. Onzinnig omdat afgifte van de Visa bekend moet zijn, en ook de data van inreizen (vreemd genoeg noteert in de UK niemand van de immigratiedienst de datum van uitreizen van vreemdelingen) Te vergelijken met BVD dossiers waarin men schoenmaten ging noteren van Nederlandse communisten. Je komt als instelling om in de gegevens, maar stel dat je ze ooit nodig zou moeten hebben. :P

• Sundri

Inmiddels ligt m'n paspoort met visum op het postkantoor. Ik ga dit vanmiddag halen, ben benieuwd of het visum goed is… Hopelijk wel, anders zou ik nog naar Den Haag moeten afreizen.

• Sundri

Zo, mijn visum is binnen. Een drie-maandsvisum met double entry. Geen problemen mee gehad. Het duurde alleen wat langer dan vroeger voor ik deze in huis had, door de extra vragen, die me werden gesteld. 1,5 Week voor ik het in huis had. De zogenoemde “undertaking” (= een plechtige verklaring) heb ik op 17 augustus ‘s avonds ingevuld en gemaild (ruim na sluitingstijd van de ambassade). Eerder zou ik geen visum krijgen. Mijn visum loopt echter vanaf 17 augustus; m.a.w. dit was al in m’n paspoort geplakt voordat de ambassade over deze “undertaking” beschikte. Destijds gebeurde hetzelfde toen ik werd uitgenodigd voor een interview bij de ambassade; ook toen was het visum al een dag voor het interview in m'n paspoort geplakt. M.a.w. kennelijk heeft de ambassade niet het plan om het visum te weigeren, maar alleen om een soort extra check te doen. Zouden ze het visum anders “cancellen”? Dat zou kunnen; ooit vroeg ik een visum aan toen het oude nog geldig was en toen werd het oude visum “cancelled” c.q. doorgehaald met het woord “cancelled” erdoor.

• Natasja

Ik ben echt wel iets gewend omdat ik net terug ben van een vier en half jarige wereldreis.

Ik heb tijdens maar natuurlijk ook voor het reizen meerdere malen visa aan moeten vragen.

Wat eigenlijk nooit problemen heeft opgeleverd.

TOT ik afgelopen dinsdag bij Indian Visa Service aan de balie stond om mijn visa voor India aan te vragen.

Ik had natuurlijk alles online gelezen en de desbetreffende formulieren uitgedraaid en meegenomen.

Even voor de duidelijk op hun site staat vermeld dat de aanvraag 3 werkdagen duurt (homepage).

En bij de “meest gestelde vragen” staat dat het 2 werkdagen duurt, maar i.g.v. drukte en feestdagen het een week kan duren.

Dus ik sta daar aan de balie en lever het hele pakket in. Wordt er meteen gemeld dat het waarschijnlijk niet haalbaar was om over 9 dagen te vertrekken, aangezien de aanvraag 1 a 2 weken kan duren.

Waarna ik vervolgens mijn verbazing uit en de aanvraag duur die op de site vermeld staat aan haal.

Maar daar werd dus dood leuk op geantwoord dat ik dat verkeerd had gelezen.

Maar wat schetste mijn verbazing toen ik vervolgens na thuiskomst weer achter de computer zat…

Ja hoor u raadt het al, gewoon de informatie die hier boven al vermeld is.

Dus ik en schrijf een mailtje met de suggestie om klanten te waarschuwen op de Indian Visa Service site. Dat de aanvraag procedure voor India is veranderd en dat dat nu 1 a 2 weken kan duren.

Toen kreeg ik vervolgens het volgende terug gemaild;

Geachte schrijver,

Misschien kunt u aan de ambassade doorgeven dat ze niet dagelijks de voorwaarden wijzigen zodat wij

Onze clienten goed kunnen informeren.

Met vriendelijke groet,

Ingrid van den Haak

Sorry maar volgens mij heeft hun service en informatie de incorrect op hun site staan niets met de ambassade te maken, of ligt dat aan mij?

Ook heb ik geprobeerd mijn paspoort te “tracken”, maar dat werkt dus ook niet. Verbazingwekkend!

• Khan

Natasja Schreef:

——————————————————-

>>

> Sorry maar volgens mij heeft hun service en

> informatie de incorrect op hun site staan niets

> met de ambassade te maken, of ligt dat aan mij?

>

Die club is natuurlijk niet meer dan een doorgeefluik naar de ambassade toe. Het zou inderdaad wel prettig zijn als ze een wat ruimere marge voor de behandeltijd op hun website zouden vermelden.

Over (vage) behandeltijden gesproken en de “uitzonderlijkheid” van de Indiase ambassade, moet je eens de website van de NL ambassade in de UK bekijken:

"You may apply for a visa up to 12 weeks (3 months) prior to your intended travel date.

Once the visa application has been received at the visa section the general processing time of a visa application varies between 2/3 days and 2 weeks. During peak seasons like Easter time and Christmas time the processing time may be longer. You are advised to plan your visit to the Netherlands well in advance.

Applications of holders of passports from certain nationalities need to be consulted with the Schengen partners. This obligatory process takes approximately 8 days. Nationalities that need to be consulted are subject to change without prior notification. "

Nu praktisch: Mijn zwager (uit India, werkzaam in de UK) wacht inmiddels al weer 4 weken op zijn visum. Hierbij moet je ook nog bij op tellen dat je voor het indienen van je aanvraag ook al op drie weken voor een afspraak moet rekenen. Maar hoe lang de tijd zit tussen afspraak maken en de dag dat je langs mag komen, weet je vooraf ook niet.

Oftewel, je mag blij zijn met je EU-paspoort. :)o

• Natasja

Update;

We zijn inmiddels 9 werkdagen verder…

En ik heb dus ondertussen mijn ticket moeten verzetten. Want u raadt het al ik heb nog steeds geen VISA India!

Dus niet alleen de site klopt niet maar ook de info die aan de balie krijgt klopt ook niet!

Mijn track and trace is nog steeds blanco, dus daar heb je al helemaal weinig aan.

En het telefoon nummer van het bureau in Den Haag neemt niet op.

Dus belt u vooral het nummer, dat een euro per gesprek kost, want daar werd wel meteen opgenomen.

M.a.w. als u antwoord op uw vragen wilt zult u daar extra voor moeten betalen.

Aangezien mijn 6 maanden Visa aanvraag inmiddels is veranderd in een 3 maanden omdat ik afgelopen woensdag niet kon vertrekken.

De aanvraag was nm. voor 98 dagen, wat ook duidelijk te zien op de verplicht bijgevoegde geboekte en betaalde ticket.

Ik heb opnieuw op de site gekeken en er staat toch duidelijk dat je voor een standaard aanvraag 3 werkdagen nodig heb… ik ben benieuwd of ik as woensdag dan toch eindelijk naar India mag gaan vertrekken.

Je zou toch bijna gaan denken dat het land niet op toeristen zit te wachten en helemaal niet op vrijwilligers?!?!

En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er door deze rompslomp er al bijna geen zin meer in heb.

Maar ik weet dat de straatkinderen in Delhi er ook niets aan kunnen doen, dus we blijven hopen op een Visa…

Prettig weekend lezers.

• johan

ga vooral niet vertellen dat je vrijwilligers werk gaat doen want volgens mij krijg je dan nog meer gedonder

• P

Juist ja, totaal niet toegestaan om vrijwilligerswerk te doen op toeristenvisum.

• Natasja

Nee maak jullie niet druk, ik heb net een jaar met straatkinderen in Colombia gewerkt.

Ik ga alleen wat speelgoed en kinderkleding afleveren bij Salaam Balak.

En dan ga ik rondreizen om te kijken voor welke organisatie ik in de toekomst wel zou willen werken op vrijwillige basis.

Maar dan minimaal voor een jaar dus dat zien we dan wel weer…maar dan ga ik wel maanden van te voren de aanvraag inschieten.