Welke betaalmiddelen?

• Lisa

Hoi allemaal!

Ik had even een vraag over de betaalmiddelen in India.

Hoe hebben de meeste het van jullie gedaan? Ik wil liever geen visacard aanvragen, maar is het handig om travelcheques mee te nemen, of alles contant geld?

Ik heb ergens gelezen dat ik met rabobank niet kan pinnen, klopt dat?

Alvast bedankt!

Groetjes, Lisa

• kataraja

Hoi Lisa, hierover verschillen de meningen nogal. Ik ben nog van de oude stempel en reis alleen met cash en een creditcard voor noodgevallen! Euro's krijg je bijwijze van spreken nog gewisseld in het kleinste gat. Ik zou ook zeker enkele grote copures meenemen, meestal krijg je voor een briefje van 500 een betere koers dan een voor een 10 euro briefje. Oja het loont altijd om bij de lokale goudboer na te vragen of ze intresse hebben om te wisselen. Zij geven (mijn ervaring) meestal een iets betere koers dan de geldwisselmafia!

Goeie reis.

• PeeJee

Dat hardnekkige rabobankgerucht klopt niet, maar je moet dan wel een wereldpas hebben. Waarom trouwens geen visacard aanvragen? Is altijd handig voor noodgevallen maar ook voor eventuele aankopen en binnenlandse vluchten die je online wilt boeken.

Meerdere pasjes (dus van jezelf +vriend/vriendin/reispartner), evt. aangevuld met creditcard en 100 euro achter de hand en je bent verzekerd van roepies. Op (bijna) elke hoek van de straat kun je pinnen, en mocht je echt het platteland opgaan dan pin je gewoon wat extra voor vertrek.

Succes. PJ

• Pascal

Het Rabobank verhaal klopt wel, tenminste toen ik daar 3 maanden geleden was heb ik nergens kunnen pinnen.

Ook bij mij staat er een Maestro logo op en heb deze al in Thailand, Indonesië, Vietnam gebruikt zonder problemen.

Deze klacht heb ik bij mijn bank gelegd, maar na 3 maanden heb ik er nog geen reactie op ontvangen.

Visa vind ik ideaal, naast wat euro's omdat je eigenlijk geen ruphia's mag invoeren.

• Roos

Geeft een Postbank ING kaart ook problemen? Bij mij staat er het Maestro logo erop.

Ik hoop niet dat ik plots in India zonder geld kom te zitten doordat de kaart uitgespuugd wordt of ingeslikt door de ATM's!

• VideJo

Postbank (ING) werkt overal, zo is mijn ervaring.

• Frank

Hallo Roos, ik heb dit jaar vrijwel overal kunnen pinnen met de ING (postbank) pas! Het is niet bij iedere bank mogelijk, heb 1 enkele keer met de visakaart moeten pinnen. Had voor de zekerheid ook nog altijd wat cash achter de hand voor het geval er problemen zouden zijn, maar het ging prima…

Als een bank de pas niet accepteerde kreeg ik hem automatisch terug.

• Sundri

Iedere bank, die Maestro accepteert, accepteert ook de ING-pinpas. Ik heb hiermee altijd nog overal kunnen pinnen, zelfs toen ik net de nieuwe pinpas had. Dit is recente informatie, want ik ben pas een maand terug uit India.

Mijns inziens is het helemaal niet nodig om te beschikken over een visa pas. Heb ik in ieder geval nooit gehad en ik reis al heel lang naar en in India. Zelf neem ik altijd een reserve mee in contant geld, maar die reserve heb ik zelden nodig. Verder neem ik als reserve een ING credit card met Maestro logo mee; in praktijk gebruik ik die vooral om binnenlandse vluchten via het internet te bestellen en een enkele keer voor een grotere betaling in een winkel.

• Roos

Hoe zit het met skimmen en bij nader inzien nìet zo behulpzame beveiligingsmedewerkers die zich heel aardig voordoen bij pin moeilijkheden maar oplichters blijken te zijn?

Daar gaan verhalen over de ronde, op de thorn tree bij de website van lonely planet (waarschuwing!)

• Sundri

Ow… nog nooit meegemaakt in India, maar ik zal niet beweren dat het niet voorkomt. Dat weet ik niet. Maar mocht je daar bang voor zijn: bij zeer veel ATM's in India is een geüniformeerde veiligheidsbeambte of politie aanwezig. Dan kies je toch voor die ATM's? Geeft altijd meer zekerheid. De ATM's in India zijn altijd binnen en niet meer dan één persoon tegelijk mag naar binnen; dus dan wordt het moeilijk voor een ander om je pincode te bekijken.