I.P.I.'s in India

• geesje

Een ouderwetse kakstoel, zoals de nederlanders vroeger hadden(tu)

voor de kindertjes

• geesje

beste Rob, je beschuldigt me van onverstand van zaken. ik wil graag oo even weten wat je hiervan vindt; Indiers vinden westerlingen vies omdat wij in bad gaan zitten en in ons eigen vervuilde lichaamswater baden.

maar in de Ganges wast, poept, drijven lijken, wordt van het water gedronken en nog veel meer door Indiers. vind je dat niet krom? ik heb dat niet zelf gezien natuurlijk want ik was nog nooit in india en zeker niet in Varanasi….maarrr, ik lees het, ik zie er plaatjes van èn ik hoor het van mensen die er wèl zijn geweest.

Is dit nu ook onzin? Of mankeert er toevallig hier iets aan de reisboeken, de ogen van de toeristen die mij dit verslag zelf hebben verteld of is er geprutst met foto's:D;)

vind je ook niet dat vooral anderen schuldig zijn aan het geven van de verkeerde indruk en mijn geest ‘bevuilen’ met dergelijke verhalen?(tu)

ik begrijp dat je een andere mening hebt maar het lijkt mij kort door de bocht om mij ‘onverstand’ toe te dichten….

• Ineke M

Het klinkt raar, maar er zwemmen dolfijnen in de Ganges. Dat zou betekenen dat het ecologisch goed in balans is???

Veel arme(re) mensen hebben geen toilet en moeten het dus buiten doen (wij ook > honderd jaar geleden). Dat wil niet zeggen dat ze geen privacy willen. Overigens verhullen de sari's alles en heb ik de eerste jaren echt niet in de gaten gehad dat mensen hun behoefte deden. Inmiddels is er veel veranderd en zie je het in de dorpen en steden nog sporadisch. De schoonouders van mijn vriendin wonen in een klein gehucht (Baksori?) en hebben geen toilet. Naast hun huis hebben ze een stuk land met een grote heg er om heen, daar doet de hele familie hun behoefte (en echt niet tegelijk). Dus buiten ja, maar wel met privacy.

Ineke

• dr. Khan

Ineke M Schreef:

> Inmiddels is er veel

> veranderd en zie je het in de dorpen en steden nog

> sporadisch.

Er is inderdaad gelukkig veel geinvesteerd in de bouw van toiletten en badkamers, maar ‘s ochtends uit het treinraampje kijken is nog steeds geen aangenaam gezicht. Ik heb in de loop der tijd nogal wat foto’s langs spoorwegen gemaakt en ik kan je verzekeren dat naast slangen, hopen van niet dierlijke afkomst iets is waar je enorm voor moet oppassen :(

• Rob

Khan,

Waar was dat ook weer in India?

Het grootste openbaar toilet met 10.000 zitplaatsen?

Rob

• Rob

Ineke,

Er schijnen al jaren dolfijnen in de Ganga te zwemmen.

Dat betekent toch dat de ecologische balans behoorlijk gestoord is?

Rob

• Ineke M

Moet toegeven dat ik er niet zoveel verstand heb. Toen wij de dolfijnen zagen werd vertelt dat die alleen in heel schoon water zwemmen. Terwijl de aanname toch is dat de Ganges erg vervuild is. Leek me dat er dan op een of andere manier een goed balans moet zijn. Kennelijk wordt het vuil op een natuurlijke manier afgebroken? Maar mischien is ecologisch niet het juist woord.

Ineke

• Rob

Ineke,

Dit zijn rivier dolfijnen in Varanasi, geen echte.

Echte dolfijnen heb ik een keer in Tamil Nadu gezien in een dolfijnenshow.

Iedereen moest zijn schoenen bij binnenkomst uit doen, die dolfijnen waren erg gevoelig voor bacterien.

Rob

• Ineke M

Dat vind ik toch wel een beetje sneu voor de rivierdolfijnen dat ze niet ‘echt’ zijn. Zullen ze zelf vast anders over denken….

Misschien zijn het juist wel echte en zijn die van de show niet echt echt? In ieder geval waren ze overgevoelig.

Ineke

• MariekeH

Ik heb ooit een gastcollege gegeven op Bangalore University aan een groep Social Work studenten en toen werd mij gevraagd wat cultuurverschillen tussen Nederland en India te noemen. Toen ik over privacy begon vroeg iemand of ik kon uitleggen wat ik daarmee bedoelde. Ik begon een verhaal over de mogelijkheid je terug te kunnen trekken en met rust gelaten te worden en toen zei iemand: “Ah, that's what we call loneliness, madam”.