Baghwan/Osho

• Jamila

surya Schreef:

——————————————————-

> Hoi Jamila,

>

> Je slaat wel behoorlijk door. Kan jou mening wel

> begrijpen maar echt niet serieus nemen. Osho en

> Khomeini? Ben je niet erg belezen?! Zie daar nou

> niet de gelijkenis in.

> Je hebt een paar vervelende ervaringen en meteen

> alle hippies en alle ashrams zijn zoals jou

> ervaringen. Ieder zijn mening.

> Gelukkig is de wereld groter dan dat.

Haha, ja ik vind khomeini en osho erg op elkaar lijken qua uiterlijk.

idd, heb een paar heel vervelende dingen meegemaakt met die ashram gerelateerde geitenwollensokken figuren. Niet raar dat ik ze dan niet moet,daar hebben ze toch zelf voor gezorgd? ik ben blij dat de wereld groter is dan een ashram dan kom je nog eens normale mensen, hehehe:D

• surya

tja het is maar wat jij onder normaal verstaat

• Jamila

Dit; mensen die anderen in hun waarden laten ongeacht de levensstijl (moordenaars en criminelen uitgezonderd).

;)

• Jamila

surya Schreef:

——————————————————-

> tja het is maar wat jij onder normaal verstaat

Ik heb respect voor mensen en als zij dat dan ook voor mij hebben is er geen vuiltje aan de lucht. Dat versta ik onder normaal. Tot mijn spijt heb ik aan sommigen geen leuke herinnering en daarom heb ik vooroordelen. Die zijn gegrond hè en gebasseerd op meerdere ervaringen met hetzelfde slag mensen. a.u.b geen opmerkingen plaatsen in de trant van ‘ik heb heel andere ervaringen met hippies’ dat zijn jou/jullie ervaringen (boeiend om door te lezen daar niet van), niet de mijne. Met alle respect! om direct een eventuele tegenwerping voor te zijn; ik heb vooroordelen maar ik benader de persoon met netheid, neutraliteit in de eerste plaats. Het hangt dan van de ander af hoe er gereageerd wordt.

dit draaiboek is bedoeld voor persoonlije ontmoetingen, geen forummateriaal.

• Shirley

`Dit; mensen die anderen in hun waarden laten ongeacht de levensstijl (moordenaars en criminelen uitgezonderd).`

Je hebt zelf geen respect voor geitenwollensokkenfiguren ….ongeacht hun levensstijl…. je scheert hippies en ashrambezoeker over een kam…..

Niet iedere geitenwollensokkendrager is een hippie of een ashrambezoeker of diegene die jou een slechte indruk heeft nagelaten.

• Rob

“In ashrams zul je mij niet aantreffen want ik verwacht daar allemaal verlichte zielen te gaan ontmoeten die zalvende praatjes gaan bazelen in een hippie omgeving.”

Zoals gezegd ben ik nooit in de ashram in Pune geweest, noch in wat voor ashram dan ook.

Wel vaak in het (Osho) meditatiecentrum in Groningen, een keertje op een festival in Heerde en de disco in Amsterdam.

Mijn ervaring is dat daar helemaal geen “verlichte zielen met zalvende praatjes” rond liepen.

Heel uiteenlopende mensen, met een gemeenschappelijke interesse in Rajneesh.

Nadruk lag op zelfontplooing, vooral een ander niets opdringen, dat sprak en spreekt mij nog steeds wel aan.

Dat is ook wat ik lees in de vele boeken van Rajneesh.

Zelf verantwoordelijkheid nemen, niet als kuddedier de massa achterna lopen.

Erg interessant vond ik het boek “De laatste gok”.

Dit boek geeft een goed inzicht in alle meditaties en therapeutische technieken die er werden toegepast.

En geeft ook een beeld van de diversiteit aan mensen die de ashram in Pune bezochten.

De boeken die meer negatief zijn hebben op mij minder indruk gemaakt.

Het meest frappant vond ik een EO/NCRV uitzending van Sipke van der Land over het aan de kaak stellen van allerlei sektes, o.a. Poona.

Die man was zo overtuigd van zijn eigen gelijk (=betweter) dat hij totaal niet door had dat de beelden die hij liet zien totaal niet aansloten bij het commentaar wat hij daar bij gaf.

Die beelden waren neutraal/positief (?), in ieder geval ondersteunden ze niet zijn negatieve betoog.

Amazing om te zien hoe mensen allemaal interpreteren vanuit hun eigen referentiekader.

Ik zelf natuurlijk ook.

Het vereist nogal wat vaardigheid om “open” te kunnen kijken / lezen, zonder direct te oordelen.

Dat heb ik er wel een beetje van geleerd.

Ineke schrijft het volgende:

Vind jouw reacties wel heel scherp en origineel. En als je goed leest dan kloppen ze ook meestal.

Dat heeft er voor mij wel mee te maken.

Ineke gebruikt het woordje “meestal”, dat impliceert “soms ook niet”.

Rob