Baghwan/Osho

• Jamila

Je zegt het zelf al; hippies zijn opgevoed in communes, dus ashrams. Vandaar mijn vergelijking want je ziet ze er ook vaak. Pune is er een voorbeeld van. Ik heb daar geen problemen mee mits ze niet uit de hoogte gaan doen tegen mensen die het leven anders willen indelen.

• Shirley

Hippies zijn niet `opgevoed` in communes.

Een commune is een leef- en/of woongemeenschap waar alles gezamenlijk wordt gedaan. Alle of bijna alle (materiële) bezittingen zijn van de gehele gemeenschap. In de jaren ‘60 en ’70 werden er vele communes gesticht door bevlogen jongeren, die de ‘burgerlijke en kapitalistische maatschappij’ van hun ouders de rug toekeerden.

Een ashram is een Indiase naam voor een leefgemeenschap en ontmoetingsplaats voor aanhangers van religies uit India, die gebruikt wordt religieuze levens-, studie- en arbeidsgemeenschap.

Een heel verschil dus.

• Jamila

Juist. En die jongeren zie je veel in ashrams. Lees het boek ‘de droom van mijn moeder’ geschreven door Maroesja Perizonius maar eens. Zij en haar moeder leefden jaren in communes gesticht door Osho aanhangers en ze zijn ook in India geweest. Dan zie je de andere kant van het leven in ashrams.

• Sweety

???!

Anaath ASHRAM = Wees HUIS

• Shirley

Pfffffff……. Jamila……..Wie was hier nou ook weer een betweter? :S

• Jamila

Shirley Schreef:

——————————————————-

> Pfffffff……. Jamila……..Wie was hier nou ook

> weer een betweter? :S

Met alle respect Shirley, ik denk er anders over dan jij! En ik heb het nooit Rob beschuldigd van betweter. integendeel, ik vind hem geen betweter! Dat ene stukje was bedoeld om de definitie aan te geven tussen iemand kennen of arrogant gevonden worden per papier. Ik was er niet op uit om iemand iets in te wrijven.

Mijn vader is nederlands en mijn moeder bangladeshi en zij hebben mij met traditionele waarden opgevoed. Als er dan mensen langskomen die mijn opvoeding de grond in boren en zeggen dat mijn ouders bekrompen of burgerlijk zijn dan doet dat pijn! Ik heb al teveel van dit soort hippie figuren meegemaakt in mijn jeugd en toen later met die vrienden en dan ga jij zeggen dat ik een betweter ben? mijn ervaring is de jouwe niet. Als jij het dan zo goed weet ben jij dan niet de betweter?!

Pffff

• Jamila

Als voorbeeldje. als 6 jarig meisje op de plaatselijke lagere school kwam er een progressieve familie hun kinderen droppen. die kindjes deden niets anders dan de andere leerlingen betuttelen over wat goed en fout was en uitschelden voor boerenpummels. Dat waren hippies! ze hoeven het niet met dorpelingen eens te zijn maar je moet wel lef hebben om kinderen die anders zijn opgevoed voor boerenkinkel uit te maken omdat ze vlees eten of minder progressief zijn. het was brutaal en ongevraagd. ik deed niks verkeerd!

Hippies zijn voor sinds die ervaring en die van die ashram vriendjes van me, snoevers die niet onder de ogen willen zien dat we allang niet meer in de jaren 60 leven en dat de wereld anders is dan hun willen opleggen.

• Shirley

Tuurlijk mag je er anders over denken dan ik. Hoef ik het er nog niet mee eens te zijn…

Wel frappant dat je zelf ineens over Rob begint…….

en ja! op het gebied van hippies vergelijken met Ashram bezoekers weet ik duidelijk beter wat de standpunten van hippies waren-zijn. ook voor mij geld hier dat mijn ervaring de jouwe niet zijn.

Whatever!

Ik blijf erbij dat zij niet hetzelfde zijn.

Ik ben door 2 hippies opgevoed en heb totaal niets met Ashrams en hun aanhangers. Sterker nog, ik heb er een antipathie tegen.

• Ineke M

Hoi Rob,

Nee hoor, ik vind jou geen betweter en ook niet altijd geweldig.

Vind jouw reacties wel heel scherp en origineel. En als je goed leest dan kloppen ze ook meestal.

Ik denk dat de meeste mensen niet goed lezen en taal niet zo letterlijk nemen als jij.

Dat geldt overigens ook voor mij.

Daarnaast heb je leuke verhalen als achterbankguru.

Ineke

• surya

Hoi Jamila,

Je slaat wel behoorlijk door. Kan jou mening wel begrijpen maar echt niet serieus nemen. Osho en Khomeini? Ben je niet erg belezen?! Zie daar nou niet de gelijkenis in.

Je hebt een paar vervelende ervaringen en meteen alle hippies en alle ashrams zijn zoals jou ervaringen. Ieder zijn mening.

Gelukkig is de wereld groter dan dat.