Pashmina-sjaal of Kasjmieren-sjaal?

• surya

Ja bedoelde lekker zinloos als mensen zoveel geld voor iets neerleggen als een sjaal. Terwijl er zoveel mooie Kashmir sjaals zijn.

Ben er zelf gek op. De mooiste die ik heb is een zwarte grote sjaal met groene en rode oranje bloemen aan de randen geborduurd. Echt heeeeel mooi :-) en lekker warm :-D

• Take2

surya Schreef:

——————————————————-

> Ja bedoelde lekker zinloos als mensen zoveel geld

> voor iets neerleggen als een sjaal. Terwijl er

> zoveel mooie Kashmir sjaals zijn.

> Ben er zelf gek op. De mooiste die ik heb is een

> zwarte grote sjaal met groene en rode oranje

> bloemen aan de randen geborduurd. Echt heeeeel

> mooi :-) en lekker warm :-D

En laat me raden….die was ook geen duizenden Dollars:D

Hoeveel geld heb jij besteed aan je sjaals (gemiddeld)?

• kataraja

Ik vind het ook overdreven surya, maar het is een feit dat de naam pashmina niet beschermd is en alles pashmina genoemd mag worden. Maar voor een echte orginele pashmina uit kasjmier wordt alleen maar een heel klein stukje haar geschoren aan de onderkant van de buik van een berg geit. En daarom zijn ze duur omdat de wol zo zeldzaam is!

• surya

ja ik snap het. Zoiets als voor prinsen en prinsessen.

Take2, mijn sjaal die was in India ong 2000 rupee. Toen was dat rond 40 euro. Maar dan had ik ook echt een hele mooie, maar het is een wollen sjaal, zo'n grote Kashmir, dus geen pashmina. Ik hou van die borduursels. Hier in Nederland trouwens hebben ze soms ook die sjaal bv op kruiskade en 1e middellandlaan ofzoiets in Rotterdam Maar ik heb ze nog niet zo mooi gezien als in India.

• Take2

Dat is ook het bedrag dat ik er ongeveer voor wil uittrekken; zo'n 50 Euro of ietsje meer voor een sjaal.

En het is niet erg als het dan niet 100% Pashmina is. Ik ben niet van het Koninklijk huis:)

Hmmmm, ja ik weet dat de Kruiskade in Rotterdam allemaal winkels hebben met die spullen en Den Haag ook.

Het rare is….van de meeste Hindoestanen hoor ik geen goede verhalen!!

Het spul zou niet mooi zijn en veel te duur. Ouderwets ook nog soms.

Ik haal mijn sjaals en stofjes, sari's en salwar kameez dus gewoon uit India. Gewoon omdat het daar beter is en betaalbaar.

• Ineke M

We hebben al twee definities van Pashmina: van dubbel gesponnen wol enn de wol van de buik van een berggeit. Ik voeg er een derde aan toe:vVolgens mij is pashmina de wol die onder de kin zit van de berggeit. Vandaar dat het zo duur is. Voor een echte pashmina betaal je in Delhi € 200,- en meer.

Bijna in elke winkel kun je ‘Pashmina’s' krijgen voor elke prijs,….. Ik heb ze in Nederland al vanaf € 19,95 gezien. Je begrijp dat dit nooit echte kunnen zijn!

Ineke

• Take2

Hey Ineke,

Dank voor je informatie. Ik ben het met je eens; de Pashmina's die we in Nederland van de markt kennen (daar zie ik ze dan wel eens) of bijvoorbeeld Xenos kunnen nooit de echte zijn! Die dingen kosten nauwelijks 5 Euro::o

En voor een kleine 20 Euro lijkt het me ook niet de echte.

Iedereen bedankt voor de tips(tu)

• kataraja

Als je een pashmina gat kopen take2, pak je kleinste ring die je draagt, en daar moet je je paschmina makkelijk doorheen kunnen trekken, dan heb je er een te pakken van goeie kwaliteit.(tu)

• Jo ane

Jemine wat een zinloze discussie. Het lijkt wel een thee kransje. Op iedere hoek van de straat en daar tussenin kun je shwals kopen van flut tot kwaliteit en aan kwaliteit hangt een prijskaartje ook in India. Koop wat je mooi vind…en weet dat je zeker in Inida, dubbel beduveld wordt als toersit. Voorbeeld een paar slipper 550 rps bij de 1e winkel in de straat even verder op 150 rps zelfde paar zelfde model zelfde kwaliteit, en zonder af te dingen. Ik bedoel maar

• peter

Jo ane, jij hebt wel een heel hoog Take2 gehalte, prozakje vergeten in te nemen??